Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد - تکفارس 
Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد - تکفارس 
Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد - تکفارس 

Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد

علی اسکندری
۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - 22:01
Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد - تکفارس 

وقتی صحبت از تغییرات اقلیمی به میان می‌آید. بیش‌تر شرکت‌ها می‌خواهند در آینده کاری انجام دهند. اما در حال حاضر تقریبا هیچ عملی از طرف برندها برای حل این مشکل جهانی انجام نمی‌شود. بیش‌تر کشورها نیز مثل چین و دیگر مناطق توسعه یافته یا در حال توسعه کم‌ترین توجه‌ای به این موضوع نمی‌کنند و به آلوده کردن زمین ادامه می‌دهند. اما تغییرات افلیمی چیزی نیست که برای یک کشور یا منطقه‌ای خاص باشد. این تغییرات (همان‌طور که در امسال شاهد آن بودیم) در تمامی جهان مشاهده خواهند شد و هر سال به شدت تعییرات – ازجمله گرما – افزوده می‌شود. با این همه راه‌کارهایی ارائه شده و چند شرکت برای بهبود اوضاع تلاش می‌کنند. یکی از همین برندها Stripe است. 

همان‌طور که گفتیم تغییرات اقلیمی زندگی انسان‌ها را تغییر خواهند داد و ممکن است برای همیشه به حیات بشر در کره زمین پایان دهند. اما هنوز وقت برای حل این مشکل باقی‌ست. امروزه می‌توانیم با تکنولوژی‌های مختلف و با کمک شرکت‌های گوناگون این مشکل را یک‌بار برای همیشه حل کنیم. اما چرا شاهد تغییرات اقلیمی هستیم و چرا این مشکل در سال‌های گذشته وجود نداشت؟ دانشمندان در این مورد به نتیجه‌ای یکسان رسیده‌اند؛ تغییرات اقلیمی نتیجه فعالیت‌های بشر است. برای مثال کارخانه‌هایی که آلاینده‌های زیادی به هوا وارد می‌کنند، یکی از همین عوامل تشدید تغییرات اقلیمی هستند. ماشین‌هایی با بهره‌وری پایین و آلودگی بالا، مصرف‌گرایی و… تنها بخشی از دلایل بروز تغییرات اقلیمی هستند. در حقیقت از زمانی که انقلاب صنعتی در اروپا کلید خورد، زمین بیش‌تر از هر زمان دیگری آلوده گشت و این موضوع هنوز هم ادامه دارد.

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی بیش‌تر از هر زمان دیگری امسال خود را به‌نمایش گذاشت. گفته می‌شود ماه قبل میلادی گرم‌ترین ماه در کل تاریخ شمرده می‌شود و به‌نظر می‌رسد سال بعدی نیز این رکورد شکسته خواهد شد. به این ترتیب تغییرات اقلیمی – اگر انسان‌ها کاری انجام ندهند و برای چاره‌ای پیدا نکند – تشدید می‌یابد تا زمانی که منجر به تغییر سبک زندگی انسان‌ها شود یا حیات ما را به‌طور کلی نابود نماید. در این بین استارتاپ‌ها و شرکت‌ها می‌خواهند دنیای بهتری را برای همگان به ارمغان بیاورند. یکی از همین برندها Stripe شمرده می‌شود که توانسته با ایجاد روشی خلاقانه اقدام به کاهش آلودگی هوا نماید. این شرکت با دریافت کربن از هوا، مقدار آن را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. اخبار حاکی از آن هستند که برند Stripe برای دریافت کربن از هوا مبلغی در حدود ۱ میلیون دلار آن‌هم به‌صورت سالانه به دولت پرداخت می‌کند. اما سوال اصلی این‌جاست که آیا این روش – دریافت کربن از هوا برای کاهش آلودگی هوا و هم برای کسب درآمد – راه‌حل گرمایش جهانی است یا باید به‌سمت دیگر راه‌کارها برویم؟ در حقیقت به‌تازگی مقالات بسیاری در این حوزه منتشر شده که این روش را نقد کرده‌اند. در زیر بیش‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم.

Stripe برای دریافت کربن از هوا ۱ میلیون دلار می‌پردازد - تکفارس 

در حقیقت مقدار کربن زیاد در هوا باعث شده تا شاهد گرمایش جهانی باشیم. از این رو شرکت مذکور قصد دارید با جمع‌آوری کربن‌ از هوا این مشکل را تا حدودی رفع نماید. اما مشکل این‌جاست وقتی مقدار کربن در هوا از حالت فعلی کم‌تر شود، در نتیجه کارخانه‌های آلاینده و ماشین‌های ناکارآمد به حیات خود ادامه می‌دهند و دوباره این اجازه را به خود می‌دهند تا فعالیت داشته باشند. گفته می‌شود چرخه دریافت کربن از هوا و دوباره تولید کردن آن به‌طور مداوم تکرار خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت راه‌حل شرکت Stripe نمی‌تواند باعث بهبود تغییرات اقلیمی شود. اما راه‌کارهای دیگری وجود دارند. می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر برای رفع گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی بهره برد. این موجب می‌شود تا کارخانه‌های آلاینده بسته شوند و ماشین‌های بنزینی ناکارآمد به محصولاتی کارآمد و برقی تبدیل شوند. همین حالا نیز شرکت‌هایی مثل تسلا در تلاس هستند تا فرهنگ استفاده از ماشین‌های برقی را در مردم گسترش دهند تا روی همه کاربران قادر به دسترسی به این محصولات جذاب و برقی باشند. به این ترتیب پس از مدتی میزان کربن در هوا به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و شاید شاهد بهبود اوضاع زمین باشیم.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این شرکت می‌توانید تغییرات اقلیمی را برطرف نماید یا سرعت آن را کاهش دهد؟ آیا راه‌حل تغییرات اقلیمی دریافت کربن از هواست؟ شما چه راه‌کاری دارید؟ خوشحال خواهیم شد که تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید