صفر تا صد شلبی GT500 و توقف آن در ۱۰٫۶ ثانیه - تکفارس 
صفر تا صد شلبی GT500 و توقف آن در ۱۰٫۶ ثانیه - تکفارس 
صفر تا صد شلبی GT500 و توقف آن در ۱۰٫۶ ثانیه - تکفارس 

صفر تا صد شلبی GT500 و توقف آن در ۱۰٫۶ ثانیه

مسلم رفیعی
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 11:00
صفر تا صد شلبی GT500 و توقف آن در ۱۰٫۶ ثانیه - تکفارس 

سریع حرکت کردن همیشه حسی خوبی به انسان می‌دهد اما در نهایت، باید متوقف شد. اتوموبیلی که از یک ترمز خوب بهره نمی‌برد، یک ماشین ناقص است. به همین دلیل آخرین اخبار فورد درمورد شلبی GT500، می‌تواند هرگونه ترس را در رابطه با یک اتوموبیل از بین ببرد.

شرکت خودروسازی فورد روز دوشنبه اعلام کرد که مدل موستانگ شلبی GT500 2020 می‌تواند در هنگام حرکت در سرعت ۱۶۰ کیلومتری تنها در ۱۰/۶ ثانیه متوقف شود. اگرچه این یک پیشرفت بزرگ است اما تصور اینکه شرکت فورد از امتحان کردن این قابلیت‌ در جاده‌های عمومی لذت ببرد، مقداری مشکل است.

در وهله اول، برای رسیدن به این سرعت، محور انتقال‌قدرت باید کار خود را به درستی انجام دهد. جهت نیل به این هدف، یک موتور با پیشرانه ۵٫۲ لیتری V8 که می‌تواند ۷۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۲۵ پوند-فوت گشتاور تولید کند به کار گرفته شده است. محورانتقال هفت دنده‌ای دو کلاجه (DCT)، دنده‌ها را در عرض ۰٫۰۸ ثانیه عوض می‌کند. پدال‌های تغییر قدرت به طور مستقیم به DCT متصل شده‌اند تا بدین‌شیوه از تأخیری که به دلیل سیم‌پیچی‌ها به وجود می‌آید، پرهیز شود.

و این تازه اول کار است. هنگامی که زمان توقف فرا رسد، همه‌چیز به ترمزهای GT500 ختم می‌شود. این بخش از اتوموبیل اندازه بزرگی دارد به‌گونه‌ای که چرخانه‌های آن، قطری بالغ بر ۱۶٫۵ اینچ دارند. چرخ برخی از خودروها از این اندازه کوچک‌تر است. صحبت از چرخ‌ها شد، فورد، غلطک‌های فیبرکربنی سبک را در GT500 به کار برده است. این کاهش جرم در ترمزهای ناگهانی به کمک این خودرو می‌شتابد. لاستیک‌های بسیار چسبنده Michelin Pilot Sport Cup 2 نیز این خودرو را یاری می‌کنند.

ماشین همیشه نباید آن‌قدر خشن باشد. پنج حالت رانندگی مختلف، همه‌چیز را از سیستم ترمز ضد قفل (ABS) گرفته تا احساس تغییر سرعت، دگرگون می‌کنند. حالت ورزشی (Sport)، حدود ۲۰ درصد تغییر سرعت را تسریع می‌نماید، در حالی که با تغییر حالت به Drag، قدرت‌موتور در فواصل بین تعویض دنده‌ها حفظ می‌شود. از این گذشته، رانندگان فقط به دنبال ماشینی نیستند که بتواند در ۱۰٫۸ ثانیه، یک درگ ۴۰۰ متری را به پایان برساند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید