آتش‌سوزی در قطب شمال و تصاویری از دود های مخرب - تکفارس 
آتش‌سوزی در قطب شمال و تصاویری از دود های مخرب - تکفارس 
آتش‌سوزی در قطب شمال و تصاویری از دود های مخرب - تکفارس 

آتش‌سوزی در قطب شمال و تصاویری از دود های مخرب

سجاد اسدی
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - 19:00
آتش‌سوزی در قطب شمال و تصاویری از دود های مخرب - تکفارس 

در تصاویر منتشر شده از ماهواره ناسا و آژانس فضایی اروپا از قطب شمال، بخش زیادی از مناطق قطبی سیبری در حال سوختن است.

هرچند آتش‌سوزی در‌ این فصل از سال در‌این مناطق طبیعی است، اما امسال ‌این اتفاق بیش از پیش مشاهده شده و براساس آمار منتشر شده توسط آژانس جنگلداری فدرال روسیه، بیش از ۲٫۷ میلیون هکتار از جنگل‌های دورافتاده در شش منطقه از سیبری در آتش می‌سوزند. ‌این آتش‌سوزی‌ها باعث شده تا بخش‌های زیادی از مناطق شهری در سیبری توسط دود‌های مضر و سیاه پوشیده شوند. سطح آتش‌سوزی‌ها تا آنجا زیاد بوده است که وسعت مناطق آتش گرفته به اندازه کل ‌ایالت ماساچوست آمریکا است.

این تصاویر که توسط مرکز پرواز فضایی گادارد (Goddard) در ناسا گرفته شده‌اند، ابرهای قطور و پهناوری را نشان می‌دهد که در قسمت‌هایی از روسیه حضور داشته و در حال حرکت به سمت آمریکا و کانادا هستند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای نگران‌کننده‌ای نیز از دوده‌های ناشی از آتش در سیبری از کوپرنیکس سنیتل-۳ توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شده است.

هرچند‌ باید گفت که این آتش سوزی‌ها به روسیه محدود نمی‌شود. شعله‌های آتش حتی در گرینلند و آلاسکا نیز دیده شده‌اند که باعث شده تا از دما به گرم‌ترین میزان خود در طی سالیان اخیر برسد. دما تنها مشکل ‌این مناطق نبوده و بادهای سریع و آذرخش‌ها هم از مشکلات نواحی ذکر شده هستند.

ناسا نیز درباره‌ این شرایط دمایی هشدارهایی داده و گفته است که شعله‌های آتش در‌این نواحی می‌تواند باعث گرم‌تر شدن اتمسفر و سوختن مواد آلی تجزیه شده گردد.‌ این فرایند باعث می‌شود تا مقادیر بسیار زیادی از کربن دی اکسید در هوا آزاد شود که در نهایت ممکن است منجر به ذوب شدن یخ‌های قطب شمال شوند.

تغییرات آب‌وهوایی همین حالا نیز تا حد زیادی باعث ذوب شدن یخ‌های قطب شده است. در ماه ژوئن بود که ذوب یخ‌ها در گرینلند دریایی را به وجود آورد. اوضاع تا جایی وخیم شده است که حتی لایه‌های منجمد دائمی ‌اعماق زمین نیز در خطر ذوب شدن هستند.

سانتیاگو گاسو (Santiago Gassó)، محقق اتمسفر در مرکز فضایی گادارد در گفتگویی گفت:

ابعاد کوچک آتش سوزی هرچند تلخ است، اما از لحاظ زیستی نمی‌تواند مشکل ساز باشد و تاثیرگذاری محیطی، کوتاه‌ مدت خواهد بود. اما زمانی که ابعاد آتش‌سوزی گسترده باشد و مکرراً رخ دهد، دود و غبار حاصل از آتش‌سوزی ممکن است در هوا پراکنده شده و باقی بماند و حتی برای چند روز اثرات مخربی بر اتمسفر و آب و هوا خواهد گذاشت.

پارسال، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از پراکنده شدن غبار‌های کشنده‌ای بر سطح اتمسفر کالیفرنیا بود. ‌این شواهد گویای ‌این مسئله بحرانی است که اگر شرایط دمایی کره زمین کنترل نشود، ممکن است تا شاهد پراکنده شدن دود در فضاهای بسیار بیشتری باشیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید