با تکنولوژی جدید صفحه‌ نمایش OLED آشنا شوید - تکفارس 
با تکنولوژی جدید صفحه‌ نمایش OLED آشنا شوید - تکفارس 
با تکنولوژی جدید صفحه‌ نمایش OLED آشنا شوید - تکفارس 

با تکنولوژی جدید صفحه‌ نمایش OLED آشنا شوید

بهنام خدابخشی
۱۴ تیر ۱۳۹۸ - 18:00
صفحه‌ نمایش OLED

یکی از بزرگترین قاتلان باتری گوشی‌های هوشمند، صفحه نمایش آن‌هاست. هر چقدر که صفحه نمایش گوشی‌ها مانند نمونه موجود در وان‌پلاس ۷ پرو بزرگتر باشد، نیاز است که نور خوبی داشته باشد تا در تمامی محیط‌ها بتوان از دستگاه استفاده نمود. این موضوع به معنای میزان مصرف انرژی بیشتر است. اما، یک فناوری جدید در صفحه نمایش‌های OLED می‌تواند میزان روشنایی و کارایی انرژی را افزایش دهد.

فناوری صفحه نمایش‌های OLED جدید توسط یک تیم در رشته‌های فیزیک و شیمی در کالج امپریال لندن توسعه می‌یابد. آن‌ها از یک فرایند توسعه‌ی انحصاری استفاده می‌کنند که سبب می‌شود تا صفحه نمایش‌های OLED یک نور قطبی ایجاد نمایند.

ایجاد نور قطبی به چه معناست؟ صفحه نمایش‌های OLED اغلب شامل فیلترهایی هستند که با کاهش میزان نور صفحه نمایش از منابع نور خارجی (مانند خورشید) کمک می‌گیرد. این موضوع سبب می‌گردد که نور صفحه‌ نمایش دستگاه شما در زیر نور خورشید بیشتر شود و شما بتوانید حتی در نور شدید نیز صفحه نمایش دستگاه خود را مشاهده نمایید. هر نوری که به چشمان شما برسد، اساسا سبب می‌گردد تا در دستگاه شما انرژی مصرف گردد.

با ساخت پنل‌های OLED که نور قطبی منتشر می‌کنند، تیم Imperial College در لندن می‌تواند نور لازم برای OLEDها را از طریق یک فیلتر قطبی دریافت نمایند، در حالی که منابع نور موجود در محیط توسط صفحه نمایش فیلتر شده‌اند.

صفحه نمایش قطبی چه فایده‌ای برای شما دارد؟

هم اکنون فرآیند ساخت پنل‌های OLED با این تکنولوژی در حال تحقیق و توسعه می‌باشد و در گوشی‌های هوشمند استفاده نشده است اما انتظار داریم که به زودی در گوشی‌های هوشمند نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت می‌توانیم شاهد باشیم که در سال‌های آینده علاوه بر گوشی‌های تلفن همراه، تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند نیز از این نوع صفحه نمایش استفاده می‌کنند.

زمانی که صفحه نمایش دستگاه شما از این تکنولوژی استفاده نماید، منجر می‌گردد تا میزان بهره‌وری از انرژی افزایش یافته و صفحه‌ نمایشی روشن‌تر داشته باشید. نمایشگرهای مذکور نیازی به استفاده از انرژی بیشتر به منظور تولید نور بیشتر ندارد زیرا هیچ نوری در این پنل‌ها فیلتر نمی‌شود. این تکنولوژی جدید تقریبا کاراای نمایشگرها را دو برابر می‌کند و از طرفی سبب می‌گردد تا طول عمر باتری دستگاه شما افزایش یابد.

هم اکنون بسیاری از گوشی‌های هوشمند تنها یک روز قابلیت حفظ شارژ دارند ولی اگر این سری از پنل‌های OLED مذکور بر روی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند تعبیه گردد، میزان حفظ شارژ در گوشی‌ها افزایش می‌یابد. بر اساس خبرهای منتشر شده قرار است که این تکنولوژی بر روی بسیاری از دستگاه‌ها به‌خصوص ساعت‌های هوشمند که به دلیل محدودیت در فضای بدنه نمی‌توانند باتری قدرتمندی داشته باشند، مورد استفاده قرار بگیرد. به همین خاطر استفاده از این تکنولوژی جدید می‌تواند کمک شایانی در این امر نماید.

از طرفی دیگر، با اینکه تلویزیون‌های OLED نسبتا کنتراست قابل توجهی دارند ولی در مقایسه با تلویزیون‌های LCD از نظر میزان نور صفحه‌نمایش در رده‌ی پایین‌تری قرار دارند. میزان توانایی هیچ‌یک از پنل‌های نمایش تصویر از فرآیند فیلترینگ قطبی تامین نمی‌گردد۱ در نتیجه این فناوری در پنل‌های OLED بسیار کاربردی و هوشمندانه خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید