“گندم فضایی” ناسا به رشد سریع‌تر غلات در روی زمین کمک خواهد کرد - تکفارس 
“گندم فضایی” ناسا به رشد سریع‌تر غلات در روی زمین کمک خواهد کرد - تکفارس 
“گندم فضایی” ناسا به رشد سریع‌تر غلات در روی زمین کمک خواهد کرد - تکفارس 

“گندم فضایی” ناسا به رشد سریع‌تر غلات در روی زمین کمک خواهد کرد

پوریا اسدی
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 13:30
“گندم فضایی” ناسا به رشد سریع‌تر غلات در روی زمین کمک خواهد کرد - تکفارس 

آیا فناوری که برای اولین بار توسط ناسا برای رشد گیاهان بر روی سیارات دیگر به کار گرفته شده می‌تواند به کشاورزان کمک می‌کند تا عملکرد محصول را در روی زمین تقویت کنند؟ به گفته محققان مرکز John Innes در انگلستان و دانشگاه کوئینزلند در استرالیا ، پاسخ این سوال  “مثبت است.” آنها از برخی تکنیک‌های پرورش سریع استفاده کرده‌اند که توسط برنامه هوافضای ایالات متحده به منظور تولید گیاهان مقاوم در برابر بیماری، مقاوم در برابر آب و هوای بد و مواد مغذی بهتر ایجاد شده است . در این فرآیند، آنها امیدوارند که برای دستیابی به راه‌های جدید برای تغذیه مردم جهان، یک جهش بزرگ برای بشریت به بار بیاورند.

Dr. Lee Hickey، پژوهشگر ارشد در مرکز علوم گیاهان دانشگاه کوئینزلند به Digital Trends گفت:

تحقیق در زمینه نانوساختار با هدف رشد در فضا، الهام اولیه برای تکنولوژی پرورش سریع محصول بود. این تلاش در دهه ۱۹۸۰ با محققان در دانشگاه ایالتی یوتا در ایالات متحده آغاز شد. آنها توانستند انواع مختلف گندم را که مخصوص رشد در فضا بود، یعنی Apogee را ایجاد کنند، . این یک نوع کامل کوچک بود و در نور ۲۴ ساعته به سرعت رشد می‌کرد. در گیاهان با چرخه رشد بلندمدت مانند گندم، نور اضافی باعث ایجاد مرحله تولید می‌شود و به همین ترتیب گیاهان زودتر رشد کرده و دانه را سریع‌تر تولید می‌کنند. ما فکر می‌کردیم که این می‌تواند یک ابزار بسیار مفید برای کمک به سرعت بخشیدن به تحقیقات محصول و تلاش‌هایمان در زمینه تولید در سیاره زمین باشد.

مسیر فعلی جمعیت در این سیاره نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰، لازم است ۸۰ درصد مواد غذایی بیشتر از آنچه ما اکنون می‌توانیم، تولید کنیم. این علاوه بر نیاز به تولید در آب و هوا بد و رشد آفات و بیماری‌ها است. محققان در این پروژه با استفاده از تکنیک‌های پرورش سریع خود نشان داده‌اند که ممکن است برای چندین غذای اصلی، از جمله گندم و جو، تولید در سال به شش نسل از محصولات افزایش یابد. این‌ گیاهان در گلخانه‌های خاص یا محوطه‌های رشد در زیر نور خورشیدی پرورش می‌یابند.

نه تنها این به معنای مواد غذایی بیشتر است، بلکه همچنین حاکی از توانایی رشد سریع‌تر در بهبود ژنتیک است – مثلا باعث می‌شود که محصولات در برابر خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشند. این را می‌توان بدون تکنیک‌های مهندسی ژنتیک انجام داد که در سراسر جهان به راحتی قابل پذیرش نیستند.

هیکی ادامه داد:

دانشمندان در سراسر جهان تلاش دارند تا ژن‌ها را برای تحمل خشکی و درجه حرارت گرم تر ردیابی کنند. در حالی که پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، یک چالش عمده انتقال این ژن به گونه‌های نخبه است، زیرا تنوع ژنتیکی جدید برای چنین صفاتی معمولا در گونه‌های گیاهی وحشی و یا باستانی یافت می‌شود. این نیازمند چرخه‌های مختلف کشت و انتخاب است. اما استفاده از پرورش سریع به این معنی است که تنوع جدید با این ویژگی‌های جدید در طول شش تا هشت سال به جای ۱۵ تا ۲۰ سال در دسترس خواهد بود.

مقاله ای که این پروژه را توصیف کرده اخیرا در مجله Nature Protocols منتشر شده است.

آیا شما موافق اصلاح ژنتیکی مواد غذایی هستید؟ لطفا نظرات خود را با تکفارس درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید