مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 
مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 
مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 

مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و آیفون XS

علیرضا داداش زاده
۳ مهر ۱۳۹۷ - 16:00
مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 

سامسونگ و آیفون، دو غول صنعت تکنولوژی که هر سال رقابت بین آن‌ها نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شود. شرکت سامسونگ پرچم‌دارهای خود را در بهار و اپل هم در پاییز عرضه می‌کند. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که پرچم‌دار اپل عملکرد بهتری را نسبت به سامسونگ داشته باشد. در این مقاله قصد داریم۲ گوشی گلکسی اس ۹ ( Galaxy S9) و آیفون ایکس اس ( XS) را با یکدیگر مقایسه کرده تا ببینیم کدام یک پیروز میدان است. با تک‌فارس همراه باشید.

طراحی

آیفون XS از نظر ظاهری تغییر چشم‌گیری نسبت به آیفون X نکرده است اما دارای گواهی IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب می‌باشد. همچنین XS دارای اسپیکرهای استریوی بهتری است و البته جک ۳٫۵ میلی متری صدا هم ندارد.

گلکسی S9 گوشی واقعا زیبایی و اگر بخواهیم محافظه کارانه بگوییم، طراحی S9 از S7 الهام گرفته شده است که البته دارای یک سری تغییران نیز می‌شود. حاشیه‌های S9 باریک‌تر و صفحه‌ی نمایش نیز بزرگ‌تر شده و همچنین سنسور تشخیص اثر انگشت نیز به پشت گوشی منتقل شده است. S9 از اسپیکرهای AKG و همچنین گواهی IP68 بهره می‌برد.

مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 

صفحه نمایش

هر دو گوشی آیفون XS و XS Max از صفحه نمایش‌های OLED با رزولوشن ۲۴۳۶*۱۱۲۵ بهره می‌برند که XS دارای سایز ۵٫۸ اینچ و XS Max دارای سایز ۶٫۵ اینچ می‌باشد. هر دوی این‌ گوشی‌ها به رنگ‌های True Tone، کنتراست میلیون به یک و تکنولوژی Dolby Vision HDR 10 مجهز هستند.

در آن طرف، گلکسی S9 دارای یکی از بهترین صفحه نمایش‌هایی است که می‌توانید از یک گوشی هوشمند به دست آورید. صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی Super AMOLED و گواهی Mobile HDR Premium کیفیت بسیار بالایی را به کاربر ارائه می‌دهد. صفحه نمایش S9 بر خلاف مدل‌های قبلی Super AMOLED، از زنده بودن بیش از حد رنگ‌ها رنج نمی‌برد. صفحه نمایش گلکسی S9 دارای رزولوشن ۲۹۶۰*۱۴۴۰ پیکسل می‌باشد که در آن تصاویر با جزییات بالا نمایش داده می‌شوند.

پردازنده و حافظه

پردازنده در مدل‌های جدید آیفون یک نقظه‌ی قوت حساب می‌شود. پردازنده A12 بیونیک (Bionic) دارای سرعت بیشتر و مصرف انرژی بهتری نسبت به سری‌های قبلی می‌باشد و طبق گفته اپل، این پردازنده دارای ۱۵ درصد عملکرد سریع‌تر و ۴۰ درصد مصرف باتری کمتری است. پردازنده‌ی گرافیکی نیز ۵۰ درصد سریع‌تر از A11 بوده و برنامه‌ها نیز ۳۰ درصد سریع‌تر باز می‌شوند.

در S9 نیز طبق روند همیشگی سامسونگ، ۲ مدل از آن وارد بازار شده است و بسته به این که در کجا زندگی می‌کنید، می‌توانید نسخه‌ی متفاوت را تهیه کنید. در کشور چین و آمریکا، گلکسی S9 از تراشه Snapdragon و در دیگر کشورها از تراشه ساخت سامسونگ یعنی اگزینوس بهره می‌برد.

Snapdragon 845 دارای یک پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس ۲٫۷ گیگاهرتز و یک پردانزده ۴ هسته‌ای دیگر با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز می‌باشد. تراشه اگزینوس ۹۸۱۰ نیز دارای یک پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و یک پردازنده ۴ هسته‌ای دیگر با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز است که در کنار این تراشه‌ها ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم قرار دارد. S9 در مدل‌هایی با ظرفیت‌های ۶۴, ۱۲۸ و یا ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده که البته از کارت حافظه‌ی میکرو اس دی نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین

سنسور دوربین در آیفون XS تغییر زیادی نداشته و لنز نیز تغییری نکرده است. با این که سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به نسبت کمی ارتقا یافته اما آن قدرها هم متفاوت نیست. تفاوت بزرگ در پردازنده بیونیک A12 است. این پردازنده باعث می‌شود که تصاویر با سبک DSLR بوکه بگیرید و بعد از گرفتن عکس، عمق میدان آن را تغییر دهید. این یعنی که با کشیدن انگشت خود می‌توانید دیافراگم را از f/1.4 به f/16 تغییر دهید و نتایج به دست آمده توسط این تغییرات چشم‌گیر است.

در دوربین XS قابلیت HDR هوشمند نیز وجود دارد. این قابلیت از فریم ۴ بافری برای ثبت تصویر در زمان دقیق با تاخیر شاتر تقریبا صفر استفاده می‌کند. در حین ثبت این گونه تصاویر می‌توان تصاویری با نوردهی بالاتر را برای ثبت هایلایت‌ها و سایه‌ها دریافت کرد و سپس این تصاویر با یکدیگر به طور یکپارچه ترکیب شده و یک تصویر واحد تبدیل می‌شوند که واقعا چشم‌گیر است.

پردازنده A12، پردازنده سیگنال تصویر را به موتور خنثی آن برای بهبود شناسایی چهره و بدن، آنالیز صحنه و تصویر برداری بهتر پرتره متصل می‌کند و طبق گفته‌ی اپل “یک تریلیون عملیات برای هر عکسی که می‌گیرید انجام می‌شود.”

دوربین گلکسی S9 نیز دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی “Super Speed Dual Pixel” می‌باشد که دارای لنز دوگانه بوده و قادر است تصاویری با دیافراگم f/1.5 در شرایط نوری بسیار ضعیف ثبت کند. همچنین در این دوربین از الگوریتم باهوش کاهش نویز تصویر بهره می‌برد که چند تصویر را با یکدیگر ترکیب کرده تا نویز ناخواسته را حذف کند.

دوربین S9 قادر به ضبط ویدئو با کیفیت ۴K تا ۶۰ فریم بر ثانیه، ۱۰۸۰p تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه و سوپر اسلو موشن با کیفیت ۷۲۰p تا ۹۶۰ فریم بر ثانیه می‌باشد.

مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 

باتری

کمپانی اپل هیچ‌گاه ظرفیت باتری گوشی‌هایش را اعلام نمی‌کند اما طبق ادعای این شرکت، عمر باتری آیفون XS  حدود نیم ساعت بیشتر از آیفون X است. معلوم نیست که این ادعا مربوط به بزرگ شدن باتری است یا مصرف انرژی پردازنده A12 کمتر. باتری XS به قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ از طریق کابل USB توسط پورت لایتنینگ می‌باشد.

S9 دارای یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر است که از قابلیت شارژ سریع بی سیم و USB-C هم بهره می‌برد. باتری این گوشی بر خلاف آیفون، ادغامی بین سخت افزار و سیستم عامل ندارد. بنابراین عملکرد باتری گوشی بهینه نخواهد بود اما این بدین معنی نیست که باتری گوشی ضعیف است و در استفاده معمولی روزانه نیازی به شارژ دوباره آن در یک روز نخواهید داشت.

نرم افزار

آیفون XS از سیستم عامل iOS 12 بهره خواهد برد که شامل بهبودهای مبنی بر کنترل والدین، مدیریت بهتر باتری و بهبود اعلانات گوشی است. این نسخه از iOS فرق فاحشی با نسخه ۱۱ ندارد اما دارای یک برنامه واقعیت افزوده برای اندازه گیری فاصله‌ها و میانبر SiRi برای انجام خودکار وظایف رایج می‌باشد.

سیستم عامل گلکسی S9 نیز اندروید نسخه ۸ اوریو به علاوه رابط کاربری Samsung Experience و دستیار دیجیتال Bixby را به همراه دارد. Bixby از ترجمه زنده، اطلاعات کالری غذا و اطلاعاتی درمورد مکان‌های اطراف شما بهره می‌برد. همچنین گوشی دارای برنامه SmartThings برای اتصال به دستگاه‌های خانگی سامسونگ و ایموجی‌های انیمشینی که AR ایموجی نام دارند، می‌باشد.

مقایسه‌‌ای مختصر بین دو گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S9 و  آیفون XS - تکفارس 

نتیجه گیری

واضح است که آیفون XS نسبت به گلکسی S9 سلاح‌های برتری در چندین مقوله در اختیار دارد به ویژه در عملکرد مطلق. آیفون X که سال پیش عرضه شد تا قبل از معرفی XS یک گوشی فوق العاده و سریع بود. اکنون که XS معرفی شده است به نظر می‌آید که گلکسی S9 را شکست دهد مخصوصا این که دوربین فوق العاده آن در صنعت تولید گوشی‌های هوشمند بی‌نظیر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید