وای فای ۷ سرانجام معرفی شد - تکفارس 
وای فای ۷ سرانجام معرفی شد - تکفارس 
وای فای ۷ سرانجام معرفی شد - تکفارس 

وای فای ۷ سرانجام معرفی شد

افشین نوری
۲۱ دی ۱۴۰۲ - 08:16
وای فای 7

اتحادیه وای فای (Wi Fi Alliance) سرانجام استاندارد وای فای ۷ را معرفی کرد و حالا این فناوری برای همه دستگاه‌های سازگار قابل دسترس است.

استاندارد جدید که از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه است یک ارتقاء بزرگ نسبت به استاندارد فعلی وای فای ۶E محسوب می‌شود.

وای فای ۷ هرچند یک فناوری انقلابی نبوده و در واقع نقطه‌ی تکامل استانداردهای فعلی است اما با این وجود، پیشرفت‌های متعدد آن باعث شده تا بسیاری از افراد منتظر عرضه‌ی گسترده‌ی آن باشند.

مهم‌ترین تغییر در این فناوری سرعت بیشتر آن است. در حالی که از نظر تئوری هر دو فناوری وای فای ۶ و وای فای ۶E از حداکثر سرعت ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند اما وای فای ۶E باند ۶ گیگاهرتز را نیز معرفی کرد.

در طرف دیگر، وای فای ۷ با کمک ترکیبی از فشرده‌سازی داده‌ها در کانال‌ها، پهنای کانال بیشتر و استفاده‌ی همزمان از چند باند و کانال می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۶ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند.

پهنای باند بیشتر این فناوری از طریق پخش سیگنال در باندهای مختلف و عریض‌ کردن کانال‌های جداگانه امکان‌پذیر شده است. برای مقایسه، وای فای ۶ تنها از کانال‌ها با حداکثر پهنای ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌‌کرد اما وای فای ۷ توانایی پشتیبانی از کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتزی را نیز دارد.

اولین گوشی هوشمندی که از وای فای ۷ پشتیبانی خواهد کرد، گلکسی S24 اولترا است که به‌زودی معرفی خواهد شد. این استاندارد روی باندهای داده ۲.۵ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز کار خواهد کرد. 

وای فای ۷ همچنین قابلیتی به نام MLO را معرفی کرده که به دستگاه‌ها امکان ارسال و دریافت همزمان داده‌ها روی باندها و کانال‌های مختلف را می‌دهد. برای مقایسه، وای فای ۶ و وای فای ۶E به طور همزمان تنها می‌توانند از یک باند یا کانال برای این کار استفاده کنند. علاوه بر این، وای فای ۷ قابلیت به‌کارگیری بخش‌های مورد استفاده‌ و اشباع‌نشده‌ کانال‌ها را نیز دارد که به حفظ اتصالات، حتی در شرایطی که شبکه شلوغ است، کمک می‌کند.

وای فای ۷ همچنین از کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که در ترکیب با باند ۶ گیگاهرتز باعث می‌شود تا اختلال و ازدحام شبکه به حداقل برسد. 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید