هر آنچه باید در مورد وای فای ۷ بدانید - تکفارس 
هر آنچه باید در مورد وای فای ۷ بدانید - تکفارس 

هر آنچه باید در مورد وای فای ۷ بدانید

مهدی حلوائی
۷ اسفند ۱۴۰۱ - 18:00
وای فای ۷

وای فای ۷ جدیدترین فناوری از شبکه‌های وای فای ۸۰۲.۱۱IEEE است که جانشین مستقیم وای فای ۶ و وای فای ۶E به حساب می‌آید. این فناوری از سرعت بیشتری برخوردار بوده، همزمان از اتصالات بیشتری پشتیبانی کرده و اتصالات با تاخیر کمتری را فراهم می‌کند. وای فای ۷ همچنین بهترین راه حل برای استریم ویدیوهای با رزولوشن بالا روی چندین دستگاه است و احتمالاً در آینده در هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز کاربرد خواهد داشت.

در حال حاضر تعداد دستگاه‌ها و روترهایی که از وای فای ۷ پشتیبانی می‌کنند بسیار کم است اما این فناوری از همین حالا در چین مورد استفاده قرار گرفته و احتمالاً به زودی استفاده از آن در سایر نقاط جهان نیز رشد پیدا خواهد کرد. در این مقاله به معرفی وای فای ۷ و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

وای فای ۷ چیست؟

وای فای 7

وای فای ۷، که به طور رسمی با نام ۸۰۲.۱۱be شناخته می‌شود، به عنوان نسل جدید فناوری وای فای پتانسیل ارائه‌ی سرعتی چندبرابر بیشتر از وای فای ۶ را داشته و به علاوه پیشرفت‌هایی را در بخش تاخیر، ظرفیت شبکه، راندمان و ثبات کلی ایجاد خواهد کرد. این فناوری از هر سه باند اصلی یعنی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و به لطف پهنای باند بیشتر، سرعت اتصالات و دستگاه‌های پشتیبانی‌شده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

وای فای ۷ همچنین از ثبات بیشتری برخوردار بوده چرا که امکان اشتراک یا تقسیم کانال‌‌ها و باندها در آن وجود دارد و همین موضوع باعث ایجاد پهنای باند بیشتر و تاخیر کمتر در دستگاه‌های متصل می‌شود. قرار است این فناوری از استاندارد امنیتی WPA4 نیز پشتیبانی کند اما در حال حاضر این استاندارد هنوز تایید نشده است.

تفاوت وای فای ۷ با وای فای ۶ و وای فای ۶E

وای فای 7

هرچند که وای فای ۷ یک فناوری انقلابی نبوده و در واقع نقطه‌ی تکامل استانداردهای فعلی است اما با این وجود، پیشرفت‌های متعدد آن باعث شده تا بسیاری از افراد منتظر عرضه‌ی گسترده‌ی آن باشند. مهم‌ترین تغییر در این فناوری سرعت بیشتر آن است. در حالی که از نظر تئوری هر دو فناوری وای فای ۶ و وای فای ۶E از حداکثر سرعت ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند اما وای فای ۶E باند ۶ گیگاهرتز را نیز معرفی کرد.

در طرف دیگر، وای فای ۷ با کمک ترکیبی از فشرده‌سازی داده‌ها در کانال‌ها، پهنای کانال بیشتر و استفاده‌ی همزمان از چند باند و کانال می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۶ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند. پهنای باند بیشتر این فناوری از طریق پخش سیگنال در باندهای مختلف و عریض‌ کردن کانال‌های جداگانه امکان‌پذیر شده است. برای مقایسه، وای فای ۶ تنها از کانال‌ها با حداکثر پهنای ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌‌کرد اما وای فای ۷ توانایی پشتیبانی از کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتزی را نیز دارد.

وای فای 7

وای فای ۷ همچنین قابلیتی به نام MLO را معرفی کرده که به دستگاه‌ها امکان ارسال و دریافت همزمان داده‌ها روی باندها و کانال‌های مختلف را می‌دهد. برای مقایسه، وای فای ۶ و وای فای ۶E به طور همزمان تنها می‌توانند از یک باند یا کانال برای این کار استفاده کنند. علاوه بر این، وای فای ۷ قابلیت به‌کارگیری بخش‌های مورد استفاده‌ و اشباع‌نشده‌ کانال‌ها را نیز دارد که به حفظ اتصالات، حتی در شرایطی که شبکه شلوغ است، کمک می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های وای فای ۷، توانایی ارائه‌ی پهنای باند آن روی تمامی باندها از جمله ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز است. این ویژگی باعث خواهد شد تا فارغ از فاصله‌ از روتر و یا میزان شلوغی شبکه، اتصالات شما بهترین عملکرد را داشته باشند.

روترهای وای فای ۷ چه زمانی عرضه خواهند شد؟

فناوری وای فای ۷ رسماً در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ معرفی شد و بسیاری از شرکت‌ها از جمله TP-Link بلافاصله اولین مدل از روترهای وای فای ۷ خود را به نمایش گذاشتند. انتظار می‌رود که این روترها در اواخر سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. البته در حال حاضر تنها گوشی شیائومی Mi13 پرو از این فناوری پشتیبانی می‌کند اما پیش‌بینی می‌شود که دستگاه‌های مشابه بیشتری در سال ۲۰۲۳ در دسترس کاربران قرار بگیرد.

بهترین روتر وای فای ۷ کدام است؟

روتر وای فای 7 TP-Link

در حال حاضر تعداد روترهای وای فای ۷ موجود در بازار بسیار کم است اما شرکت‌ها در رویداد CES 2023 مدل‌های پیشرفته‌ای از این روترها را به نمایش گذاشتند که در زمان عرضه می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. برای مثال، TP-Link Archer BE9000 یکی از همین روترها بوده که WAN/LAN با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه داده و دارای چهار درگاه اترنت اضافی ۲.۵ گیگاهرتزی است. این روتر از فناوری HomeShield برای محافظت از حملات اینترنتی نیز پشتیبانی کرده و دارای ۱۲ آنتن داخلی می‌باشد. همچنین نمایشگر کوچکی در قسمت جلویی این روتر قرار دارد که سرعت اینترنت شما را نشان می‌دهد.

TP-Link روتر وای فای ۷ دیگری به نام Deco BE95 را نیز معرفی کرده که از باندهای ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. سرعت این روتر به ۳۳ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و امکان اتصال همزمان ۲۰۰ دستگاه به آن وجود دارد. از دیگر روترهای وای فای ۷ می‌توان به RadiX BE22000 شرکت ام اس آی و روتر Surfboard شرکت Arris اشاره کرد.

آیا از همین حالا باید سراغ وای فای ۷ برویم؟

در حال حاضر وای فای ۷ هنوز ارزش پرداخت هزینه‌ ندارد اما این کار در آینده کاملاً منطقی خواهد بود. این فناوری اتصالات پایدارتری را ارائه خواهد داد و به لطف پهنای باند بیشتر خود باعث افزایش سرعت اینترنت خواهد شد. در حال حاضر باید منتظر ماند و دید که آیا این فناوری می‌تواند سرعت اینترنت را به بالای ۱۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش دهد یا خیر.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید