فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 
فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 
فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 

فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

تکفارس
۶ آذر ۱۴۰۲ - 23:17
فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 

آتش سوزی حادثه ای غیر قابل پیش بینی بوده که در صورت عدم اقدام به موقع می تواند خسارت های جانی و مالی زیادی را برای افراد ایجاد کند از این روی داشتن تجهیزات لازم می تواند در زمان حادثه بسیار کمک کننده باشد. از میان تجهیزات اطفاء حریق، فایرباکس یا همان جعبه ی آتش نشانی یکی از بهترین و کاربردی ترین گزینه های موجود می باشد.

فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

فایرباکس و یا جعبه ی آتش نشانی در طراحی های گوناگون و اشکال مختلف ساخته و در ساختمان های مسکونی و یا اداری نصب می شود. این وسیله از کپسول آتش نشانی، قرقره، نازل از جنس برنج، شیرآلات و غیره تشکیل شده است. خوب است بدانید که تمامی موارد مذکور حین آتش سوزی و اطفاء حریق کاربردی بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. وجود جعبه ی آتش نشانی و یا فایرباکس می تواند احتمال بروز خسارت جانی و مالی را در زمان آتش سوزی تا حد چشمگیری کاهش دهد.

انواع فایرباکس و کاربرد آن

جعبه های آتش نشانی طراحی گوناگونی داشته که هر یک از آن ها به شرح ذیل می باشد.

(فایرباکس روکار): این سبک از جعبه ی آتش نشانی بر روی دیوار نصب می شود. از این سبک از فایرباکس می توان در ساختمان های قدیمی استفاده کرد.

نکته: جعبه ی آتش نشانی توکار باید در محل رفت و آمد و مشاعات نصب شود.

(فایرباکس هوزریل): از این سبک از فایرباکس به منظور اطفاء حریق گسترده استفاده می شود از این روی در بیمارستان ها، فروشگاه ها، کارگاه ها  و به طور کلی در محیط های پر رفت و آمد از آن استفاده می شود. این جعبه دارای تمامی تجهیزات لازم به منظور خاموش کردن گسترده ی آتش بوده از این روی کاربرد بسیار فراوانی دارد.

(فایرباکس توکار): فایرباکس توکار در عمق دیوار نصب شده و بیشتر در ساختمان های نوساز به چشم می خورد.

این سبک از جعبه ی آتش نشانی ظاهر زیباتری داشته و تمام تجهیزات نیز در عمق ده متری دیوار قرار میگیرد.

(فایرباکس قرقره خرطومی): از این سبک از فایرباکس به منظور خاموش کردن آتش با سطح گسترش پایین استفاده می شود از این روی پیشنهاد می کنیم که از آن در ساختمان های مسکونی با تعداد طبقات کم استفاده کنید.

این جعبه دارای یک لوله ی پلاستیکی بسیار منعطف و یک قرقره می باشد.

(فایرباکس دوقلو): این سبک از فایرباکس دارای دو جعبه بوده و تجهیزات موجود در آن نیز در دو محفظه کنار هم چیده شده است. از جمله دیگر طرح های موجود فایرباکس می توان به فایرباکس پایه دار، ایستاده، نورتاب، دکوراتیو، کرکره ای، دو درب و غیره اشاره کرد.

نکات ایمنی در خصوص انتخاب فایرباکس

قبل از انتخاب جعبه ی آتش نشانی لازم است به برخی از نکات توجه داشته باشید.

(متریال ساخت فایرباکس): همان طور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم، این وسیله دارای تجهیزاتی نظیر شلنگ برزنتی، شیر فلکه، کوپلینگ، هیدرانت و غیره می باشد. متریال ساخته شده این تجهیزات می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت نهایی محصول داشته باشد. قطعا بالا بودن کیفیت فایرباکس می تواند عمر و کارایی بیشتری با خود به همراه داشته باشد. بهتر است قبل از خرید این وسیله با فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

(بدنه ی جعبه): بسیاری از طراحی های فایرباکس نظیر روکار و ایستاده دارای یک جعبه ی فلزی می باشد. جنس فلز ساخته شده بدنه، باید از فولاد ضد زنگ باشد تا در زمان حریق خود دچار آتش سوزی نشود. به یاد داشته باشید که فایرباکس های چوبی و پلاستیکی به هیچ عنوان استاندارد نبوده و در زمان حریق خود می تواند مشکل ساز باشد.

(قفل و لولا): نرم و روان بودن قفل فایرباکس می تواند در زمان حریق بسیار کمک کننده باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که فایرباکس با قفل و لولای فرسوده و یا زنگ زده کارایی نداشته از این روی ارزش چندانی ندارد.

(زنگ زدگی): بخش های عظیمی از فایر باکس از جنس فلز بوده از این روی احتمال زنگ زدگی آن بسیار بالا است. بهتر است از ضد زنگ ها به این منظور استفاده کرده و قبل از خرید فایر باکس بر این نکته توجه کافی را داشته باشید.

(سایز فایرباکس): به طور کلی ابعاد و اندازه ی این وسیله به شرح ذیل می باشد.

  • طول ۱۰۰ سانتی متر
  • عرض ۸۰ سانتی متر
  • عمق ۱۸ سانتی متر

به یاد داشته باشید که ابعاد مذکور می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر متغیر باشد. کوچک بودن بیش از اندازه فایرباکس مانع جاگیری وسایل و تجهیزات مورد نظر می شود بنابراین به شما توصیه می کنیم به سراغ جعبه ی آتش نشانی بروید که ابعاد و اندازه های آن استاندارد باشد.

مزایای وجود فایر باکس

از جمله مزایای وجود این وسیله می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • خاموش کردن به موقع آتش
  • پیشگیری از بروز خسارات جانی و مالی
  • کنترل دود و کاهش ریسک ابتلا بیماری های تنفسی
  • جلوگیری از گسترش آتش

نکته: از جعبه ی آتش نشانی و یا همان فایرباکس می توان در منازل شخصی یا آپارتمان ها، بیمارستان ها، مدارس، ادارات، فروشگاه ها و غیره استفاده کرد.

نصب فایر باکس یا همان جعبه ی آتش نشانی

فایر باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ - تکفارس 

بهتر است نصب این وسیله نیز توسط فرد متخصص انجام شود هم چنین لازم است به هنگام نصب این وسیله به برخی از نکات ایمنی توجه داشته باشید.

  • حداقل فاصله ی فایرباکس از سطح زمین ۱۲۰ سانتی متر باشد.
  • نصب در محل مشاعات مانند راه پله، پارکینگ، پاگرد ساختمان و غیره انجام شود تا افراد بتوانند در صورت لزوم از این وسیله استفاده کنند.
  • در صورت امکان در محیط های پر رفت و آمد از فایرباکس توکار استفاده شود.

فلوسوئیچ و کاربرد آن

این وسیله ی پرکاربرد در فایرباکس فرمان روشن شدن پمپ ها را به شبکه صادر می کند از این روی بروز هر مشکل در این قطعه می تواند فرآیند فایرباکس را مختل کند. با عملکرد صحیح فلوسوئیچ به شبکه، فشار آب به منظور خاموش کردن آتش بسیار بالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قیمت جعبه آتش نشانی استیل

کلام آخر:

در این مقاله شما کاربران محترم را با فایرباکس (جعبه ی آتش نشانی) و انواع آن آشنا کرده و به بررسی نکاتی در این خصوص پرداختیم. وجود این وسیله در ساختمان ها می تواند آتش سوزی را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده و از بروز خسارات جدی جلوگیری کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید