آغاز سرمایه‌گذاری در بورس؛ اصول و مبانی اولیه - تکفارس 
آغاز سرمایه‌گذاری در بورس؛ اصول و مبانی اولیه - تکفارس 
آغاز سرمایه‌گذاری در بورس؛ اصول و مبانی اولیه - تکفارس 

آغاز سرمایه‌گذاری در بورس؛ اصول و مبانی اولیه

تکفارس
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - 12:21
آغاز سرمایه‌گذاری در بورس؛ اصول و مبانی اولیه - تکفارس 

سرمایه‌گذاری در بورس، می‌تواند یکی از فرصت‌های مناسب برای کسب بازدهی مطلوب به شمار رود. این فرآیند نیازمند درک اصول و مبانی اولیه سرمایه‌گذاری است. قبل از هر موضوعی افراد باید به عواملی که در بورس ایران تاثیر‌گذار هستند، شناخت کامل پیدا کرده و به فراگیری انواع روش‌های تحلیل، دانش اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی و مالی بپردازند. بورس بستری است که در آن کاربران به سرمایه‌گذاری در سهام، گواهی‌های سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … می‌پردازند.

نیاز است که سرمایه‌گذاران برای شروع سرمایه گذاری در بورس فرایند احراز هویت و ثبت نام در سامانه سجام و ثبت نام در یک کارگزاری بورسی را به صورت کامل انجام دهند.

سجام چیست؟

در واقع سجام سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جهت تسهیل و بهبود فرایند ثبت نام کاربران و ارائه خدمات مطلوب به آن‌ها ایجاد کرده است.

مراحل گام به گام ثبت نام

دریافت کد بورسی و ثبت نام سامانه سجام

برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، در ابتدای امر نیاز است که افراد کد بورسی دریافت کنند. این فرایند در گذشته به صورت حضوری توسط دفاتر پیشخوان، شعب کارگزاری‌ها و … انجام می‌شد؛ اما با گسترش تکنولوژی و فراهم شدن شرایط ثبت نام به صورت آنلاین، این امکان مهیا شد تا افراد بتوانند به صورت غیرحضوری و آنلاین اقدام به دریافت کد بورسی کنند. در بازار سرمایه افراد باید دارای یک شناسه اختصاصی (کد بورسی) باشند، که برای هر سرمایه‌گذار منحصر به فرد است. کد بورسی از ترکیب پنج عدد و سه حرف ایجاد می‌شود.

افراد برای ثبت نام در سامانه سجام می‌توانند مستقیم از طریق سایت سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) اقدام کنند که این فرایند همراه با پرداخت هزینه است. همچنین می‌توانند ثبت نام رایگان سجام را از طریق برخی از سامانه‌های کارگزاری‌ها انجام داده و در نهایت کد بورسی خود را دریافت کنند.

ثبت اطلاعات

برای کاربران این امر مهم و ضروری است که اطلاعات شخصی خود را به صورت کاملا صحیح وارد کنند تا بعدها در فرایند ثبت نام دچار مشکل نشوند. این اطلاعات حاوی اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، محل صدور ، جنسیت، کد ملی و … است.

شماره همراهی که فرد می‌خواهد در مراحل ثبت نام وارد کند، باید به نام خود فرد باشد و اطلاعات محل سکونت، آدرس، کد پستی و … به صورت صحیح وارد شود. کاربر می‌تواند هم اطلاعات خود را ثبت کند یا به عنوان نماینده قانونی یک فرد عمل کرده و اطلاعات فرد دیگری را وارد کند.

اگر در گذشته سرمایه‌گذار اقدام به ثبت نام کرده باشد و دارای کد سهامداری در بورس کالا، بورس انرژی، بورس یا فرابورس باشد، نیاز است تا در قسمت کد بورسی، کد قبلی خود را وارد کند، در صورت ثبت نکردن کد بورسی، در این مرحله نیاز به اقدام خاصی نیست و فرد به مراحل بعدی ثبت نام منتقل می‌شود، اما بعدها برای این که در دارایی سهام خود دچار مشکل نشود نیاز به درخواست تجمیع کد بورسی در سامانه ذینفعان ( ddn.csdiran.ir) است تا کد های بورسی فرد به صورت تجمیع شده در بیایند.

قسمت نهایی ثبت نام به این صورت است که میزان اطلاعات مالی، آشنایی با بازار سرمایه و دارایی تحت مالکیت افراد سنجیده می‌شود. سپس فرد ملزم به ثبت یک شماره حساب بانکی به نام خود در سامانه سجام است. بعد از تکمیل موفقیت‌آمیز این مراحل، فرد باید متعهد شود که صحت تمام اطلاعات وارد شده را می‌پذیرد. در صورت تایید این مرحله از سمت سامانه سجام، برای فرد کد پیگیری ۱۰ رقمی ثبت نام ارسال می‌شود.

احراز هویت سجام

بعد از این که تمام مراحل ثبت نام به صورت کامل انجام شد، نیاز به احراز هویت سجام به یکی از دو روش حضوری و غیرحضوری است. برای احراز هویت به صورت حضوری، نیاز به حضور در شعب کارگزاری‌ها، دفاتر پیشخوان و … است. برای احراز هویت به صورت غیر‌حضوری نیز می‌توان از طریق سایت‌ها یا سامانه‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، اقدام کرد. در روش غیر‌حضوری، افراد باید با بارگذاری ویدیو کوتاهی از خود این احراز هویت را انجام داده و منتظر بررسی و اعلام نتیجه باشند.

بعد از تکمیل تمام این فرایندها، فرد می‌تواند در یک کارگزاری ثبت نام کرده و یک نام کاربری و رمز عبور اختصاصی دریافت کند. سپس با اطلاعات کاربری خود وارد سامانه معاملاتی خود شده و شروع به معامله و سرمایه‌گذاری کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید