کمیسیون بورس آمریکا از شرکت ریپل شکایت کرد - تکفارس 
کمیسیون بورس آمریکا از شرکت ریپل شکایت کرد - تکفارس 

کمیسیون بورس آمریکا از شرکت ریپل شکایت کرد

حامد شهرزاد
۴ دی ۱۳۹۹ - 17:30
XRP

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) روز سه‌شنبه از شرکت ریپل (Ripple) که مسئول یکی از باارزش‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده است، شکایت کرد و سؤالات اساسی مربوط به این توکن را دوباره مطرح کرد. این کمیسیون، شرکت مستقر در سان فرانسیسکو یعنی ریپل را به فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده متهم کرد. شرکت ریپل، توکن دیجیتال XRP را به سرمایه‌گذاران سراسر جهان فروخته است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا: ریپل درباره XRP «کاربردهای بالقوه‌ای» را توصیف کرده است در حالی که در بیشتر موارد، چنین کاربردهایی اصلاً وجود نداشته است

در این دادخواست که در دادگاه فدرال نیویورک ثبت شد، نام رئیس اجرایی فعلی ریپل یعنی برد گارلینگهاوس و همچنین نام مدیرعامل سابق آن یعنی کریس لارسن نیز وجود دارد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هردوی این افراد را به فروش توکن XRP برای درآمدزایی متهم کرد که و ادعا کرد که آن دو می‌دانند این توکن کاربرد واقعی کمی دارد. در شکایت آمده است:

شرکت ریپل XRP را به‌طور گسترده به بازار و به‌ویژه به افرادی که «هیچ استفاده‌ای» از XRP نداشتند فروخته است. ریپل درباره XRP «کاربردهای بالقوه‌ای» را توصیف کرده است و این در حالی است که در بیشتر موارد، چنین کاربردهایی اصلاً وجود نداشته است.

ریپل XRP را به‌عنوان نوع جدیدی از ارز به بازار عرضه کرده بود که انتقال پول در سراسر جهان را برای بانک‌ها و مؤسسات مالی آسان می‌کرد. این دادخواست گفته است که شرکت‌های مالی که XRP را محاکمه کرده‌اند، به ریپل اعلام کرده‌اند که قیمت این توکن گران‌تر از گزینه‌های موجود است. البته چند شرکت به استفاده از XRP ادامه دادند، زیرا ریپل برای این کار به آن‌ها پول پرداخت کرده بود.

XRP مانند بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر، اخیراً از نظر ارزش در حال افزایش بوده است. روز دوشنبه، ارزش توکن‌های XRP حدود ۲۲ میلیارد دلار بود که باعث شد XRP سومین ارز رمزنگاری‌شده پس از بیت‌کوین و اتر باشد. این رمز، آقای لارسن و آقای گارلینگهاوس را به دو میلیاردر تبدیل کرده بود ولی چند ساعت پس از طرح دادخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ارزش ریپل بیش از ۳ میلیارد دلار کاهش یافته است. در این دادخواست آمده است که آقایان لارسن و گارلینگهاوس برای قفل کردن ثروت خود قبلاً نزدیک به دو میلیارد واحد XRP را که شرکت به آن‌ها داده بود، فروخته‌اند.

ripple

XRP برخلاف بیت‌کوین، باید به‌عنوان یک وثیقه و نه یک ارز طبقه‌بندی شود

XRP از سال ۲۰۱۲ تاکنون مورد معامله قرار گرفته است و در این چند سال، سؤالاتی در زمینه تفاوت آن با سایر ارزهای رمزنگاری‌شده مطرح نشده است. برخلاف بیت‌کوین که از طریق شبکه‌ای غیرمتمرکز از رایانه‌ها منتشر شد، توکن‌های XRP توسط بنیان‌گذاران ریپل و شرکتی که آن‌ها ایجاد کردند، ایجاد و توزیع شد. این دادخواست استدلال می‌کند که XRP برخلاف بیت‌کوین، باید به‌عنوان یک وثیقه و نه یک ارز طبقه‌بندی شود. در این دادخواست آمده است که چون شرکت ریپل XRP را به‌عنوان ضمانت‌نامه ثبت نکرده است، این شرکت قوانین فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده را نقض کرده است. اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثابت کند که XRP یک وثیقه است، استفاده از آن به‌عنوان ارز اساساً غیرممکن خواهد شد.

آقای گارلینگهاوس در روز دوشنبه در مورد پیش‌بینی نتیجه این دادخواست گفت که ریپل در دادگاه با این اتهام مبارزه خواهد کرد. وی گفت:

این موضوع اصلاً صحت ندارد و بی‌اساس است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.