پلیس نیویورک از ربات پلیس جدید خود رونمایی کرد - تکفارس 
پلیس نیویورک از ربات پلیس جدید خود رونمایی کرد - تکفارس 
پلیس نیویورک از ربات پلیس جدید خود رونمایی کرد - تکفارس 

پلیس نیویورک از ربات پلیس جدید خود رونمایی کرد

محمدرضا نصیرزاده
۳ مهر ۱۴۰۲ - 17:54
روبات

شش ماه پس از بازگرداندن سگ‌های رباتیک دولتی به شهر نیویورک، شهردار این شهر یک ربات چرخ‌دار عظیم را معرفی کرده که در ایستگاه‌های مترو گشت می‌زند.

اداره پلیس نیویورک نوع جدیدی از پلیس روبات را به خیابان‌های شهر می‌آورد. K5، یک «ربات امنیتی در فضای باز» قرار است یک دوره دوماهه آزمایشی را در ایستگاه مترو میدان تایمز آغاز کند، تا با دادن گزارش‌ها و نظارت‌های خود به افسران انسانی کمک کند.

اریک آدامز، شهردار نیویورک، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی و همچنین رسانه‌های اجتماعی این روبات پلیس را معرفی کرد. او در پستی در X نوشت: “ما باید از هر روش موجود برای ایمن نگه‌داشتن نیویورکی‌ها استفاده کنیم – از جمله فناوری‌های پیشرفته مانند ربات امنیتی Knightscope K5.” می‌تواند نیویورک را امن‌ترین شهر بزرگ آمریکا نگه دارد.»

K5 ساخته شده توسط Knightscope، یک شرکت دوربین‌های امنیتی و رباتیک مستقر در کالیفرنیا، برای گشت‌زنی در مکان‌هایی مانند مراکز خرید، کازینو، فرودگاه‌ها و حتی بیمارستان‌ها طراحی شده است. این ربات ضد آب که چرخ‌های گلوله شکلی دارد می‌تواند با سرعت سه مایل در ساعت به مدت حداکثر سه ساعت قبل از شارژ مجدد به گشت‌زنی ادامه دهد. با ارتفاع کمی بیش از پنج فوت و عرض سه فوت، K5 شمایل نسبتاً قدرتمندی دارد، درحالی‌که تقریباً ۴۰۰ پوند حجم آن مانع از آن می‌شود که خلاف‌کاران بتوانند آن را سرنگون کنند. چهار دوربین با زاویه دید عریض HD، پنج حسگر لیدار و هفت حسگر سونار K5 به آن اجازه می‌دهد در مناطق شلوغ حرکت کند، درحالی‌که یک آرایه میکروفون ۱۶ و بلندگوی تقویت‌شده ارتباط صوتی با عموم و بقیه مردم را تسهیل می‌کند.

آدامز می‌گوید که K5 بین نیمه‌شب تا ۶ صبح در ایستگاه‌های مترو گشت‌زنی می‌کند و وظیفه‌اش را با یک شروع آزمایشی دوماهه در ایستگاه میدان تایمز – خیابان ۴۲ شروع می‌کند. K5 نوبت گشت خود را به‌صورت ویدئویی ضبط می‌کند و در صورت گزارش جرم یا جنایت، دیگران می‌توانند از آن ویدئوها و اطلاعات استفاده کنند. غیرنظامیان همچنین می‌توانند دکمه‌ای را روی K5 فشار دهند تا با یک کارمند پلیس شهر نیویورک ارتباط برقرار کنند.

معرفی یک ربات پلیس جدید در خیابان‌های نیویورک، برخی از مردم را نگران کاهش حریم خصوصی آنها کرده است. در ماه مارس، آدامز – یکی از مدیران سابق پلیس نیویورک – سگ‌های روباتیک را دوباره برای گشت‌زنی معرفی کرد. پلیس نیویورک قبلاً تلاش کرده بود دو سال قبل «اسپات» را که یک خودروی چهارپا گران‌قیمت است را وارد این نیرو کند، اما خشم غیرنظامیان آن را مجبور به تجدیدنظر کرد. اکنون، نیروی پلیس و شهرداری امیدوار است که واکنش بهتری را از سمت مردم دریافت کند. پلیس نیویورک همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر جشن روز کارگر شهروندان در ماه گذشته استفاده کرد.

باتوجه‌به سابقه پلیس نیویورک در استفاده از فناوری بحث‌برانگیز برای جاسوسی غیرنظامیان، روزنامه‌نگاران این بخش را با سؤالاتی در مورد توانایی K5 در بهره‌برداری از هوش مصنوعی مطرح کرده‌اند. آدامز روز جمعه به شرکت‌کنندگان در مطبوعات گفت که K5 نمی‌تواند از هوش مصنوعی استفاده کند. بااین‌حال، هنگامی که به‌صراحت در مورد نرم‌افزار تشخیص چهره سؤال شد، سخنگوی پلیس نیویورک به‌سادگی مادربورد Vice را به خط‌مشی کلی تشخیص چهره خود هدایت کرد. این سیاست دوربین‌های امنیتی بدنه و نصب‌شده را پوشش می‌دهد، اما به ربات‌ها اشاره نمی‌کند.

منبع: extremetech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید