یک روبات برای اولین بار بر روی چشم انسان جراحی کرد - تکفارس 
یک روبات برای اولین بار بر روی چشم انسان جراحی کرد - تکفارس 

یک روبات برای اولین بار بر روی چشم انسان جراحی کرد

پوریا اسدی
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - 14:00
یک روبات برای اولین بار بر روی چشم انسان جراحی کرد - تکفارس 

از عمل جراحی پروستات گرفته تا کیسه صفرا، روبات‌ها در حال حاضر پایه ثابت در اتاق عمل هستند. اکنون آنها برای چشم شما به کار گرفته می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶، محققان دانشگاه علمی ‌نایفیلد دانشگاه آکسفورد، یک آزمایش بالینی را برای آزمایش سیستم جراحی PRECEYES، یک ربات طراحی شده برای انجام عمل جراحی در شبکیه و سطح پشت چشم، آغاز کردند. روز دوشنبه آنها نتایج آزمایش جراحی چشم با استفاده از ربات خود را  در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر کردند.

یک جراح برای کنترل بازوی سیار سیستم PRECEYES از یک جوی استیک استفاده می‌کند. پزشکان می‌توانند ابزارهای مختلفی را به بازو وصل کنند و از آنجا که سیستم رباتیک است، از از لرزش‌های کوچک رنج نمی‌برد.

محققان این آزمایش نام ۱۲ بیمار که هر یک از آنها نیاز به حذف غشا از شبکیه‌ی چشم داشتن -که روش معمول و رایجی است- را لیست کردند. پزشکان شش عمل جراحی خود را با روش سنتی انجام دادند، در حالی که سایرین تحت عمل جراحی چشم با کمک ربات قرار گرفتند.

جراحی با یک برش کوچک درست بالای حدقه شروع می‌شود که از طریق آن جراح یک چراغ قوه را وارد می‌کند. برای نسخه روباتیک، جراح روبات را از طریق برشی با قطر کمتر از ۱ میلیمتر ، کمی‌پاین تر از حدقه وارد می‌کند. این عمل غشا را از شبکیه جدا می‌کند، سپس غشا را از  طریق همان سوراخی که وارد شده از چشم خارج می‌کند. در جراحی‌هایی که بدون ربات انجام می‌شود، جراح این کار را با استفاده از ابزارهای ریز جراحی و با نگاه کردن در درون میکروسکوپ انجام می‌دهد.

تمام ۱۲ عمل جراحی موفقیت آمیز بودند؛ بر طبق گفته‌ی آکسفورد، در برخی موارد، ربات جراح حتی موثرتر از حد معمول بود. در مرحله دوم آزمایش، جراحان از ربات برای عمل روی سه فرد استفاده کردند تا خونریزی‌های زیر شبکیه را برطرف کنند که می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. این جراحی‌ها هم موفق بوده اند.

جراحی چشم با کمک ربات حدود ۳ برابر زمان بیشتر نسبت به روش سنتی آن طول می‌کشد، اما رهبر آزمایش رابرت مک لارن به New Scientist گفت که فقط به این دلیل که جراحان با ربات آشنا نبودند و به آرامی ‌از روی احتیاط حرکت می‌کردند، منجر به صرف این مقدار زمان شده است.

اکنون محققان شواهدی را نشان می‌دهند که می‌توانند PRECEYES را برای روش‌های معمول استفاده کنند، آنها توجه خود را به جراحی بسیار سخت تر – شاید حتی آنهایی که در حال حاضر غیرممکن هستند، معطوف کرده‌اند.

مک لارن دربیانیه ای گفت:

گام بعدی ما استفاده از دستگاه جراحی روبوتیک برای انجام ژن درمانی  شبکیه‌ی چشم به صورت دقیق با کمترین ضرر است که یکی دیگر از نخستین دستاوردها خواهد بود و قرار است از اوایل سال ۲۰۱۹ شروع به کار کند.

در حالیکه پزشکان می‌توانند این عمل را روی بیمارانی انجام دهند که به طور کامل بینایی ندارند ، دست آنها به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند تا بتوانند نقاط خاصی در شبکیه را برای بیمارانی که هنوز بینایی دارند، مشخص کند. مک لارن به خبرنگار New Scientist گفت که PRECEYES همچنین ممکن است به جراحان  اجازه ی  باز کردن عروق خونی یا تزریق درمان به طور مستقیم به اعصاب بینایی بیمار را بدهد – دو عملیات که در حال حاضر غیرممکن است.

PRECEYES یکی از چندین روبات جراح در حال توسعه است و در حالی که به طور کلی ممکن است به سرعت همتایان انسانی کار نکند، دقت آنها خطر را کاهش می‌دهد و دروازه‌های جدیدی را برای انجام انواع مختلف جراحی  که قبلا امکان پذیر نبوده، باز می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید