بررسی گلکسی A54 5G سامسونگ - تکفارس 
بررسی گلکسی A54 5G سامسونگ - تکفارس 
بررسی گلکسی A54 5G سامسونگ - تکفارس 

بررسی گلکسی A54 5G سامسونگ

افشین نوری
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 16:39
گلکسی A54 5G

سامسونگ اخیرا گوشی میان‌رده گلکسی A54 5G را به قیمت ۴۴۹ دلار معرفی کرد. این گوشی ظاهر بسیار زیبایی دارد و اگر آن را روی میز کنار گوشی گلکسی S23 پلاس ۹۹۹ دلاری قرار دهید، به‌سختی می‌توانید آن دو را از هم تشخیص دهید. 

البته این دو گوشی ساخت متفاوتی دارند و گلکسی S23 پلاس برخلاف A54 از پنل براق با فریم فلزی بادوام بهره می‌برد. گلکسی A54 5G هرچند در انجام کارهای سنگین نمی‌تواند با گلکسی S23 پلاس برابری کند، اما در استفاده‌های روزمره عملکرد نزدیک به آن دارد. فقط در بخش دوربین است که تفاوت واقعی بین آن‌ها مشهود است.

گلکسی A54 5G از تراشه میان رده اگزینوس ۱۳۸۰ بهره می‌برد که البته قابل مقایسه با تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲ گلکسی S23 پلاس نیست. تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ هرچند تراشه خوبی است، اما قادر نیست عکس‌های پرتره سریع یا بازی های گرافیکی سنگین را آنطور که تراشه کوالکام انجام می‌دهد اجرا کند.

گلکسی A54 5G

با این حال، گلکسی A54 همه چیزهای خوب یک گوشی میان‌رده را دارد: نمایشگر بزرگ ۶.۴ اینچی، شارژدهی باتری مناسب، استاندارد مقاومت در برابر آب و گردوغبار و پشتیبانی امنیتی پنج ساله. این مشخصات را می‌توان در یک گوشی پرچمدار هزار دلاری نیز پیدا کرد.

نمایشگر و کیفیت ساخت گلکسی A54 5G

اگر از کیفیت ساخت شروع کنیم، گلکسی A54 از پنل‌های شیشه‌ای مقاوم در جلو و پشت بهره می‌برد، در حالبکه اکثر گوشی‌های میان‌رده، مثل پیکسل ۶a، از پلاستیک کامپوزیت در پنل پشتی خود استفاده می‌کنند. بنابراین گلکسی A54 5G از این بابت یک امتیاز خوب دارد. با این حال، فریم A54 از جنس پلاستیک است که در مقایسه با فریم‌های آلومینیومی S23 پلاس و پیکسل ۶a چندان جذاب نیست.

از طرفی، گلکسی A54 ضخامت بیشتری دارد که البته مشکل بزرگی برای آن محسوب نمی‌شود. در عوض، این گوشی از استاندارد IP67 برای محافظت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار پشتیبانی می‌کند که این استاندارد در بین گوشی‌های میان‌رده رایج نیست. برای مثال، گوشی گران‌تر وان پلاس ۱۱ ۵G فقط از استاندارد IP64 پشتیبانی می‌کند.

گلکسی A54 5G

نمایشگر گلکسی A54 هم در حد عالی است و از یک پنل ۶.۴ اینچی OLED با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. این نمایشگر، بزرگ‌تر و سریع‌تر از صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی OLED  پیکسل ۶a با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است. نرخ نوسازی بالاتر کمک می‌کند تا پخش محتواها و پیمایش در وب‌سایت‌ها بسیار روان‌تر تجام شود.

در ضمن، نمایشگر A54 نسبت به گلکسی A53 روشن‌تر است و روشنایی آن تا ۱۰۰۰ نیت می‌رسد. البته روشنایی آن به اندازه گلکسی S23 پلاس نیست، اما در زیر نور مستقیم خورشید به‌راحتی می‌توان متن‌های صفحه‌نمایش آن را خواند.

باتری و تراشه سامسونگ گلکسی A54 5G

گلکسی A54 مجهز به یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است که شارژدهی بسیار مناسبی دارد. نمایشگر A54 در مقایسه با اکثر گوشی‌های میان‌رده انرژی بیشتری مصرف می‌کند و به همین خاطر نیاز به باتری بزرگی برای آن است. این باتری با سرعت ۲۵ وات و به‌طور سیمی شارژ خواهد شد. البته شارژر آن به طور جداگانه فروخته خواهد شد و از شارژ بی سیم نیز خبری نیست.

برای تست دوام باتری این گوشی، ما نمایشگر همیشه‌روشن آن را فعال کردم و نرخ نوسازی آن را در بالاترین حد نگه داشتم. نتیجه این شد که که به‌راحتی تا یک روز برای استفاده‌های معمولی مثل چندین ساعت بازی، ناوبری در نقشه‌های گوگل و وبگردی دوام آورد. در پایان روز، باتری A54 تک رقمی بود که واقعا عملکرد خوبی برای آن محسوب می‌شود.

گلکسی A54 5G

گلکسی A54 5G در آمریکا با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود که برای بسیاری از کاربران کافی است. رم ۶ گیگابایتی آن هم به‌راحتی می‌تواند کارهای روزانه را هندل کند. تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ آن می‌تواند بازی‌های سنگینی مثل Genshin Impact را به‌خوبی اجرا کند و بازی‌هایی مثل Pocket City 2 به‌راحتی آب خوردن روی آن اجرا می‌شوندد. 

گلکسی A54 همچنین از اتصال ۵G پشتیبانی می‌کند و هر سه اپراتور اصلی آمریکا آن را تائید کرده‌اند. نسخه آنلاک این گوشی به‌همراه نسخه‌های T-Mobile و AT&T به قیمت ۴۴۹ دلار فروخته می شوند که از سیگنال mmWave 5G پشتیبانی نمی‌کنند. اما اپراتور ورایزون، نسخه mmWave آن را به قیمت ۵۰۰ دلار می فروشد.

مهم‌تر از پشتیبانی این گوشی از شبکه ۵G، پشتیبانی نرم‌افزاری قدرتمند آن است. سامسونگ قول داده است که تا چهار سال آپدیت نرم‌افزاری و تا پنج سال آپدیت امنیتی را برای آن عرضه خواهد کرد. این، یکی از بهترین سیاست‌های اندرویدی برای یک گوشی‌ میان‌رده است، بطوریکه حتی پیکسل ۷ گوگل فقط سه سال آپدیت اندروید و پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. این آپدیت‌ها، برای رفع باگ‌های امنیتی گوشی بسیار ضروری هستند. 

دوربین گلکسی A54 5G

گلکسی A54 هرچند در اکثر بخش‌ها فراتر از یک گوشی میان‌رده است، اما دوربین‌های آن در حد متوسط ​​هستند. این گوشی از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8 و لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد. لرزشگیر اپتیکال آن به‌ویژه در سطوح میانی عملکرد بسیار خوبی دارد و به دوربین کمک می‌کند تا در شرایط نوری ضعیف، از سرعت شاتر طولانی‌تر برای ثبت تصاویر باکیفیت استفاده کند. سایر دوربین‌های گلکسی A54 شامل یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با کیفیت متوسط، یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی نسبتا خوب و یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی نه چندان خوب می‌شوند. 

گلکسی A54 5G

کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط دوربین اصلی A54 در شرایط نوری خوب واقعا عالی هستند. البته دوربین‌های سامسونگ معمولا به سمت رنگ‌های تند تمایل دارند که ممکن است برای همه کاربران خوشایند نباشد. قابلیت فیلمبرداری دوربین A54 نیز خوب است و می‌تواند ویدیوهای تا ۴K/30p را ضبط کند. یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که برای فیلمبرداری ۱۰۸۰/۳۰p کاربرد دارد.

البته سیستم دوربین A54، در شرایط چالش‌برانگیزتر، عملکرد چندان خوبی ندارد و برای مثال قابلیت عکاسی پرتره آن در نور متوسط و قابلیت عکاسی در شب آن در مواقعی که سوژه حرکت می کند ضعیف هستند. اما اگر سوژه شما در حال حرکت نباشد نتایج بهتری کسب خواهید کرد. سرعت شاتر دوربین گلکسی A54  نیز برای سوژه‌های زنده، به اندازه کافی سریع نیست. و به این ترتیب، امکان ثبت عکس‌های واضح از بچه‌ها یا حیوانات خانگی که در حال دویدن هستند وجود نخواهد داشت.

در شرایط مشابه، دوربین پیکسل ۶a عملکرد بهتری دارد. حتی زمانی که هر دو گوشی عکس واضحی می‌گیرند، جزئیات تصویر پیکسل ۶a بسیار دقیق‌تر است. این در حالیست که پیکسل ۶a حتی از جدیدترین سخت‌افزار دوربین پیکسل استفاده نمی‌کند، اما به‌لطف پردازش تصویر هوشمند تراشه تنسور گوگل توانسته عملکرد بهتری داشته باشد.

جمع‌بندی

حالا شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا گلکسی A54 بهترین گزینه برای خرید در این رنج قیمتی است یا نه؟ پاسخ ما این است که اگر بیشتر به عملکرد و راحتی اهمیت می‌دهید، بهتر است به جای پیکسل ۶a آن را بخرید. شما در گلکسی A54 به یک نمایشگر بزرگتر با نرخ نوسازی بالاتر و پنل شیشه‌ای شیک در پنل پشتی آن دسترسی خواهید داشت. اما اگر بیشتر به کیفیت عکس اهمیت می‌دهید بهتر است  پیکسل ۶a را انتخاب کنید. 

در غیر این صورت، گلکسی  A54 5G چیزهای زیادی برای عرضه دارد: نمایشگر آن در حد عالی است، عملکرد روزانه آن قابل‌اعتماد است و استاندارد IP67 آن در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری پنج ساله می‌تواند خیال شما را از هر حیث راحت کند. 


نکات مثبت:

  • نمایشگر عالی
  • استاندارد IP67 و پشتیبانی نرم‌افزاری عالی
  • دوام باتری مناسب

نکات منفی:

  • عملکرد ضعیف دوربین در نور کم 
  • فریم پلاستیکی به جای آلومینیوم

۸/۱۰


منبع: Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • hahalaiop گفت:

    این گوشی تنها درصورتی میتونه ارزش خرید داشته باشه که هفده هجده تومن همقیمت یک poco x5 pro باشه..متاسفانه شارژر ۲۵ واتی نمیدونم چرا سامسونگ لااقل چهل واتش نمیکنه که جای شک داره..از طرفی اگر به این گوشی یه قاب پلاستیکی بندازیم یه حاشیه برای دور گوشی اضافه میشه که باوجود حاشیه اریجینال میشه سه حاشیه برای دورگوشی ایجاد میشه و نمیشه که گوشی رو هم بدون قاب استفاده کرد.حالا دیگه چکاری باید کرد خدا داند.به هرحال این گوشی از پونزده میلیون تا هجده میلیون بیشتر نمیرزه چون میان رده ای متوسط رو به خوب هست و شارژرشم ۲۵ وات که الان گوشیایی با این قیمت زیر ۱۲۰ وات شارژر ندارن