ای ام دی تراشه های رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D، رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D و رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D را معرفی کرد - تکفارس 
ای ام دی تراشه های رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D، رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D و رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D را معرفی کرد - تکفارس 

ای ام دی تراشه های رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D، رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D و رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D را معرفی کرد

مهدی حلوائی
۱۵ دی ۱۴۰۱ - 09:24
ای ام دی رایزن 9 7950X3D

سری رایزن ۷۰۰۰ X3D دومین نسل از تراشه‌های ای ام دی هستند که از فناوری V-Cache پشتیبانی می‌کنند. حالا ای ام دی امروز این تراشه‌ها را در سه نسخه‌ی رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D، رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D و رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D در جریان رویداد CES 2023 به صورت رسمی معرفی کرد. قرار است که این تراشه‌ها در ماه فوریه به بازار عرضه شوند.

رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D

ای ام دی رایزن 9 7950X3D

تراشه‌ی رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D پرچمدار جدید ای ام دی بوده که دارای ۱۶ هسته، ۳۲ رشته و مجموع ۱۴۴ مگابایت کش است. این تراشه از فناوری V-Cache پشتیبانی کرده و توان مصرفی آن ۱۲۰ وات است. همچنین فرکانس پایه‌ی این تراشه ۴.۲ گیگاهرتز (۳۰۰ مگاهرتز کمتر از رایزن ۹ ۷۹۵۰X) و فرکانس بوست آن نیز ۵.۷ گیگاهرتز است. همین موضوع علت توان مصرفی کمتر این تراشه در مقایسه با نسخه‌ی غیر ۳D آن را نشان می‌دهد.

ای ام دی در طراحی رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D کش SRAM را روی یک CCD قرار داده تا تراشه بتواند با یک CCD عملکرد بازی‌ها را به بالاترین حد برساند و با CCD دیگر از فرکانس بالاتری بهره ببرد. از این رو عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای رایزن ۹ ۷۹۵۰X3D متعادل بوده و برخلاف تراشه‌های نسل قبلی ای ام دی مشکل کاهش فرکانس در آن مشاهده نخواهد شد.

رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D

ای ام دی رایزن 9 7900X3D

تراشه‌ی رایزن ۹ ۷۹۰۰X3D از ۱۲ هسته و ۲۴ رشته برخوردار بوده و ترکیب دو CCD آن همانند پرچمدار این سری است. این تراشه از ۱۴۰ مگابایت کش بهره برده و فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب ۴.۴ (۲۰۰ مگاهرتز کمتر از رایزن ۹ ۷۹۰۰X) و ۵.۶ گیگاهرتز می‌باشد. ای ام دی توان مصرفی این تراشه را ۱۲۰ وات اعلام کرده است.

رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D

ای ام دی رایزن 7 7800X3D

رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D ارزان‌ترین نسخه در بین تراشه‌های ۳D جدید ای ام دی بوده که با ۸ هسته، ۱۶ رشته و کش ۱۰۴ مگابایتی خود به‌صرفه‌ترین گزینه برای گیمرها به حساب می‌آید. این تراشه همچنین از فرکانس پایه‌ی ۴ گیگاهرتز (۵۰۰ مگاهرتز بیشتر از رایزن ۷ ۷۷۰۰X) و فرکانس بوست ۵ گیگاهرتز (۴۰۰ مگاهرتز بیشتر از رایزن ۷ ۷۷۰۰X) بهره می‌برد.

ای ام دی ادعا می‌کند که عملکرد این تراشه در مقایسه با رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D حدود ۳۰ درصد ارتقا پیدا کرده است. این شرکت همچنین تصویری از تفاوت عملکرد رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D با رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D در چند بازی مختلف را منتشر کرده اما اطلاعاتی از تنظیمات گرافیکی بازی‌های یادشده را در دسترس قرار نداده است. با این وجود اگر اطلاعات منتشرشده صحت داشته باشند، رایزن ۷ ۷۸۰۰X3D می‌تواند همانند رایزن ۷ ۵۸۰۰X3D در بین کاربران به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

منبع: Wccftech

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید