کانادا تا سال ۲۰۳۵ همه خودروهای فروخته شده در این کشور را الکتریکی می کند - تکفارس 
کانادا تا سال ۲۰۳۵ همه خودروهای فروخته شده در این کشور را الکتریکی می کند - تکفارس 
کانادا تا سال ۲۰۳۵ همه خودروهای فروخته شده در این کشور را الکتریکی می کند - تکفارس 

کانادا تا سال ۲۰۳۵ همه خودروهای فروخته شده در این کشور را الکتریکی می کند

افشین نوری
۱ دی ۱۴۰۱ - 13:23
کانادا تا سال ۲۰۳۵ همه خودروهای فروخته شده در این کشور را الکتریکی می کند - تکفارس 

دولت کانادا قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ فروش خودروهای بنزینی را محدود کند تا از این طریق به کاهش آلودگی هوا و انتشار کمتر گازهای کربنی کمک کند. این کشور می‌خواهد از این طریق خودروهای الکتریکی و هیدروژنی را در میان شهروندان خود را توسعه دهد.

وزیر محیط زیست کانادا گفته است که هدف از اجرای برنامه آن است که حداقل ۲۰ درصد از خودروهای فروخته شد در این کشور تا سال ۲۰۲۶ هیچ گاز آلایندهای منتشر کنند و قرار است تعداد این خودروها تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد برسد. بنابراین تا حدود ۱۲ سال آینده، همه خودروهای فروخته شده در کانادا از نوع الکتریکی یا هیدروژنی خواهند بود. 

پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این برنامه، تا سال ۲۰۵۰ کشور کانادا بتواند حدود ۳۴ میلیارد دلار در هزینه‌های انرژی خود صرفه‌جویی کند. در حال حاضر انتشار گازهای گلخانه ای تبدیل به یک بحران در سراسر جهان شده است و در کانادا نیز حدود ۱۰ درصد گازهای منتشر شده متعلق به خودروهای بنزینی است و دولت کانادا تصمیم دارد این عدد را به صفر برساند.

البته برخی استانهای کانادا مثل کبک و بریتیش کلمبیا قوانین خاص خودشان را دارند ولی پیش‌بینی می‌شود که قانون مربوط به کاهش گازهای آلاینده در سایر استان‌های این کشور در سال ۲۰۲۳ به تصویب نهایی برسد و شرکت‌های سازنده خودرو و همچنین وارد کنندگان خودرو ملزم به تبعیت از آن خواهند بود در غیر این صورت با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

طبق آمار، میزان فروش خودروهای الکتریکی در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲ در کشور کانادا حدود ۷ درصد از کل فروش خودروها را تشکیل داده است که در مقایسه با ۵ درصد سال ۲۰۲۱ فقط دو درصد افزایش یافته است. اما در استان بریتیش کلمبیا حدود ۱۵ درصد از خودروهای فروخته شده از نوع الکتریکی بودند و در استان کبک نیست این عدد ۱۱ درصد بوده است.

انتظار می رود توسعه زیرساخت‌ها کمک شایانی به گسترش خودرو های الکتریکی در شهرهای مختلف کانادا کند. طبق پیش‌بینی‌ها ، تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۵ هزار ایستگاه شارژ در نقاط مختلف کانادا نصب خواهد شد و همچنین دولت کانادا کمک‌هزینه‌هایی به مبلغ پنج تا ده هزار دلار به مردم ارائه خواهد کرد تا آن‌ها به سمت خرید خودروهای الکتریکی سوق پیدا کنند. دولت کانادا همچنین می‌خواهد روی تولید این نوع خودروها سرمایه‌گذاری کند.‌ 

تاکنون چندین شرکت خودروسازی مثل جنرال موتورز و هوندا به سمت تولید خودروهای الکتریکی رفته‌اند و بد نیست بدانید که در آمریکا نیز ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک قوانین مشابهی را برای الزامی کردن فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ تصویب کرده‌اند.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این اقدامات چقدر در کاهش گازهای آلاینده موثر خواهند بود.

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید