گوگل افشای تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات نظامی روسیه را تکذیب کرد - تکفارس 
گوگل افشای تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات نظامی روسیه را تکذیب کرد - تکفارس 
گوگل افشای تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات نظامی روسیه را تکذیب کرد - تکفارس 

گوگل افشای تصاویر ماهواره‌ای تاسیسات نظامی روسیه را تکذیب کرد

مهدی ملکی
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - 11:02
گوگل و روسیه

مدتی پیش گزارشی مبنی بر افشای تصاویر ماهواره‌ای مکان‌های نظامی روسیه از طریق گوگل مپس منتشر شد که اکنون گوگل به آن واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرده است.

صبح دوشنبه،‌ حساب توییتر نیروهای نظامی اوکراین به نشانی @ArmedForcesUkr طی انتشار یک توییت همراه با چندین تصویر ادعا کرد اکنون تجهیزات و تاسیسات نظامی روسیه از طریق نقشه‌های گوگل مپس قابل مشاهده هستند.

در این توییت به صراحت گفته شده بود که اکنون لانچرهای روسی، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، پایگاه‌های فرماندهی و همچنین سایر تاسیسات مخفی با وضوح حدود ۰.۵ متر در هر پیکسل قابل مشاهده هستند.

این خبر به سرعت توسطات رسانه‌های خبری از جمله مسکو تایمز (The Moscow Times) بازنشر شد. با توجه به منبع این خبر،‌می‌توان تایید کرد که حداقل یکی از تصاویر منتشر شده در توییت حساب کاربری نیروهای نظامی اوکراین، به یکی از مناطق نظامی و محرمانه روسیه اشاره دارد و همچنین در دسترس است.

گوگل و روسیه

خبرگزاری‌های روسی بعد از انتشار این اخبار، فوراً گزارش دادند که این اقدام گوگل باعث افزایش شدت تنش بین این شرکت و روسیه خواهد شد و گوکل باید منتظر عواقب کار خود باشد.

با این وجود، می‌توان نمونه‌های دیگری از تصاویر ماهواره‌ای پایگاه‌های نظامی سایر کشورها را هم به همین شکل روی گوگل مپس پیدا کرد.

با این حال، گوگل می‌گوید این فرایند به تازگی آغاز نشده است. یکی از سخنگویان گوگل با رد این خبر تاکید کرد که آن‌ها اخیراً هیچ تغییری در تصاویر سانسور شده یا دقیق‌تر، تار شده خود روی گوگل مپس ایجاد نکرده‌اند. در واقع این‌طور به نظر می‌رسد که این تصاویر مدت‌ها قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین، در دسترس بوده‌اند.

گوگل سابقه طولانی در تار کردن تصاویر ماهواره‌ای مکان‌های نظامی روی سرویس مپس خود دارد. برای مثال، پایگاه هوایی ۷۰۵ نیروی هوایی فرانسه مدت‌هاست که به شکل پیکسلی روی نقشه سرویس این شرکت نمایش داده می‌شود.

گوگل و روسیه

از طرفی، تصاویر ماهواره‌ای برخی از پایگاه‌های نظامی خود ایالات متحده بدون اعمال این محدودیت‌ها در دسترس عموم مردم قرار دارد که می‌توان به پایگاه نیروی هوایی نلیس و منطقه ۵۱، یکی از معروف‌ترین تاسیسات محرمان جهان در آمریکا اشاره کرد.

گفتنی است بسیاری از ارتش‌های جهان به همین شکل به نقشه‌های گوگل دسترسی دارند و سایر کشورها هم می‌توانند از مختصات مناطق نظامی آن‌ها اطلاع یابند.

گوگل از زمان شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، اقدامات زیادی را علیه این کشور در پیش گرفته است. توقف نمایش و ارائه خدمات تبلیغاتی، تعلیق دسترسی کاربران روسی به گوگل پی (Pay) به دنبال تحریم‌ها و همچنین مسدود کردن رسانه‌های دولتی و جلوگیری از پخش تبلیغات و درآمدزایی این رسانه‌ها از طریق تبلیغات، برخی از این اقدامت هستند.

روسیه هم در جواب بارها تهدید کرده که به این شرکت پاسخ خواهد داد چرا که به باور دولت روسیه، ویدیوهای یوتیوب حاوی اطلاعات نادرستی درباره این حمله نظامی هستند. سرانجام یوتیوب نیز مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی درون روسیه مسدود شد تا جنگ روسیه و اوکراین تاثیرات بزرگ‌تر و بزرگ‌تری برای مردم این دو کشور ایجاد کند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید