بررسی لپ تاپ XPS 15 اولد دل - تکفارس 
بررسی لپ تاپ XPS 15 اولد دل - تکفارس 

بررسی لپ تاپ XPS 15 اولد دل

مهدی ملکی
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - 18:43
بررسی لپ تاپ XPS 15 اولد دل - تکفارس 

در این مطلب به بررسی یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی موجود در بازار یعنی لپ‌تاپ دل XPS 15 اولد خواهیم پرداخت.

چه چیزی باعث می‌شود که بهترین لپ‌تاپ ۱۵ اینچی بازار، بهتر از قبل شود؟ برای دست‌یابی به این هدف، بخش بیرونی دستگاه نباید تغییر کند. دل XPS 15 همین حالا هم طراحی بسیار خوبی دارد و همچنین به یک نمایشگر اولد با کیفیت مجهز شده است.

برای ارائه‌ی یک مدل بهتر نسبت به مدل فعلی، شما باید قطعات داخلی را تغییر دهید. این همان تغییری است که شرکت دل در مدل ۲۰۲۱ لپ‌تاپ XPS 15 اعمال کرده است.

نسل جدید لپ‌تاپ مورد بحث حالا به پردازنده‌ی نسل یازدهمی سری H اینتل مجهز شده و کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3050 Ti هم وظیفه‌ی انجام پردازش‌های گرافیکی را در این دستگاه بر عهده دارد. استفاده از این دو قطعه باعث شده تا عملکرد لپ‌تاپ به‌میزان قابل توجهی بهبود یابد.

در این مطلب قصد داریم لپ‌تاپ دل XPS 15 اولد را بررسی کنیم. قیمت این محصول که به پردازنده‌ی اینتل Core i7-11800H و کارت گرافیک RTX 3050 Ti مجهز شده نیز ۲۴۰۰ دلار است. البته که این دستگاه یک لپ‌تاپ ارزان‌ قیمت محسوب نمی‌شود؛ در ادامه در می‌یابید که چرا چنین قیمتی برای XPS 15 در نظر گرفته شده است.

طراحی

دل XPS 15 اولد

دل XPS 15 یک لپ‌تاپ زیبا است. یکی از دلایل قیمت بالای این محصول، طراحی بسیار خوب آن است. متمایز کردن یک طراحی ساده کار سختی محسوب می‌شود، اما این دقیقا همان کاری است که دل انجام داده است. لپ‌تاپ Spectre X360 15 اچ‌پی طراحی بسیار زیبایی دارد که در آن از رنگ‌های متضاد و لبه‌های پهن و زاویه‌‌دار استفاده شده است، اما چنین سبکی را در طراحی XPS 15 دل نمی‌بینیم.

در عوض در طراحی این دستگاه از خطوط مشخص ساده، پوشش آلومینیومی نقره‌ای و شاسی فیبر کربنی مشکی بهره گرفته شده است. صفحه‌کلید این محصول نیز سبک شیشه‌ای دارد و لبه‌های آن دوبار آب‌کاری شده که مقاومت لپ‌تاپ را در برابر خط و خش افزایش می‌دهد.

حاشیه‌های نمایشگر باریک بوده و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه‌ی دستگاه ۹۲.۹ درصد است. نسبت تصویر در نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۶ به ۱۰ است. به‌طور کلی XPS 15 یک طراحی منسجم دارد به‌طوری که احساس می‌کنید در بین تمام لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی بی‌نظیر است.

البته زیبایی تنها مزیت XPS 15 نیست. این محصول مقاومت بسیار بالایی هم دارد و هیچ‌نوع خمیدگی یا تاشدگی یا کج شدن در بخش‌های مختلف آن از جمله صفحه‌کلید و شاسی دیده نمی‌شود. ترکیب آلومینیوم ماشین‌‌کاری شده با کربن یا شیشه‌ی فایبرگلس یک حس آرامش خاطر از مقاومت این لپ‌تاپ به کاربر منتقل می‌کند که این ویژگی در بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر وجود ندارد.

البته لپ‌تاپ‌های دیگری مثل Spectre X360 15 اچ‌پی یا نسل سوم تینک‌پد X1 اکستریم لنوو نیز بدنه‌های بسیار مقاومی دارند، اما فکر نمی‌کنیم لپ‌تاپ ۱۵ اینچی دیگری در بازار وجود داشته باشد که مثل XPS 15 حس مقاومت بالایی را به کاربر القاء کند. حتی لولای مورد استفاده در XPS 15 نسبت به لولای به‌کار گرفته شده در لپ‌تاپ‌های دیگر عملکرد بهتری دارد.

این لولا امکان باز کردن لپ‌تاپ با یک دست را برای کاربران فراهم کرده و در عین‌حال نمایشگر را محکم سر جای خود نگه‌ داشته است. این ویژگی‌ها در لپ‌تاپ‌های دیگر ساخته شده توسط شرکت دل نیز دیده می‌شود که از جمله می‌توان به XPS 13 و XPS 17 اشاره کرد. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد شرکت دل توجه بسیار زیادی به کیفیت لپ‌تاپ‌های خود داشته اشت.

اگر XPS 15 یک ضعف در طراحی داشته باشد، آن ضعف بخش ارتباطات است

با اینکه قدرت پردازشی XPS 15 بسیار بالا است، اما از نظر ابعاد به‌میزان قابل توجهی کوچک است. این محصول به‌لطف نمایشگر بلندتر خود که از نسبت تصویری ۱۶ به ۱۰ بهره می‌برد، در مقایسه با رقبای خود مثل Spectre x360 15 و همچنین نسل سوم تینک‌پد X1 اکستریم لنوو باریک‌تر است. لپ‌تاپ جدید دل همچنین از تینک‌پد باریک‌تر است.

ضخامت XPS 15 به ۰.۷۱ اینچ می‌رسد اما ضخامت نسل سوم تینک‌پد X1 اکستریم ۰.۷۲ اینچ و Spectre X360 15 هم ۰.۷۹ اینچ است.

وزن XPS 15 نیز تقریبا ۱.۹۵ کیلوگرم است. صفحه نمایش این محصول از نوع اولد بوده و باتری آن ۸۶ وات‌ساعتی است. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم Spectre x360 15 حدود ۱.۹۱ کیلوگرم و تینک‌پد نیز ۱.۷ کیلوگرم وزن دارند. این موضوع باعث شده که علی‌رغم کوچک‌تر بودن XPS 15 نسبت به دو رقیب خود، وزن آن بیشتر باشد و در دست سنگین‌تر به‌نظر برسد. البته این مورد هیچ مشکلی در کارکردن با لپ‌تاپ به‌وجود نمی‌آورد زیرا هیچ‌کدام از سه‌ مدل مورد اشاره از نظر وزن خیلی سنگین نیستند.

همانطور که اشاره کردیم، اگر XPS 15 یک ضعف در طراحی داشته باشد، آن ضعف به بخش ارتباطات دستگاه مربوط می‌شود. شما در این محصول فقط به سه درگاه تایپ سی دسترسی خواهید داشت که دوتای آن از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کنند. از دیگر قابلیت‌های این لپ‌تاپ می‌توان به کارت‌خوان کارت حافظه‌ی اس‌دی و پورت ۳.۵ میلی‌متری هدفون اشاره کرد.

البته شرکت دل یک آداپتور تبدیل یو‌اس‌بی سی به اچ‌دی‌ام‌آی و همچنین یک آداپتور یواس‌بی A در جعبه‌ی این لپ‌تاپ قرار داده که اقدام خوبی است، اما متاسفانه احتمالا همیشه به این دانگل‌ها نیاز خواهید داشت.

تولیدکنندگان محتوا از قابلیت پشتیبانی کارت حافظه‌ی اس‌دی در این لپ‌تاپ استقبال می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های ارتباطی XPS 15 دل می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای نسخه ۶ و بلوتوث نسخه‌ی ۵.۱ اشاره کرد. دل برای ارائه‌ی این دو ویژگی ارتباطی از تراشه‌ی قدرتمند AX1650 استفاده کرده است.

عملکرد

لپ‌تاپ XPS 15 دل در مدل‌های مختلفی با پردازنده‌های نسل یازدهم سری H اینتل از Core i5011400H تا Core i9-11900H در دسترس مشتریان قرار گرفته است. نمونه‌ای که در این بررسی مورد استفاده قرار گرفته به پردازنده‌ی Core i7-11800H مجهز است که از ۱۶ ترد پشتیبانی می‌کند. این تراشه در دستگاه‌های دیگر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است.

حافظه‌ی رم لپ‌تاپ مورد بحث ۱۶ گیگابایت در نظر گرفته شده که البته می‌توانید مدل‌های قدرتمندتر آن را با رم ۶۴ گیگابایت نیز خریداری کنید. حافظه‌ داخلی ذخیره‌سازی PCIe اس‌اس‌دی این محصول ۵۱۲ گیگابایت است. همچنین امکان سفارش XPS 15 با اس‌اس‌دی با ظرفیت بالاتر تا ۴ ترابایت هم وجود دارد.

این لپ‌تاپ از دو شیار برای اس‌اس‌دی پشتیبانی می‌کند و این یعنی کاربران می‌توانند از دو عدد اس‌اس‌دی ۴ ترابایتی استفاده کنند که باعث می‌شود در این شرایط ۸ ترابایت حافظه‌ی پرسرعت در اختیار داشته باشند.

در این محصول از یک کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3050 Ti استفاده شده است. اگرچه این تراشه‌ی گرافیکی بالارده‌ترین نمونه‌ی حال حاضر نیست اما همچنان قدرت بالایی دارد و عملکرد آن با اختلاف زیاد از همه‌ی کارت‌ گرافیک‌های روی بُرد بهتر است. استفاده از چنین سخت‌افزار پردازشی قدرتمندی باعث می‌شود تا انجام وظایفی مثل ویرایش ویدیو و کارهای دیگری که تولیدکنندگان محتوا با آن سروکار دارند روی XPS 15 به‌راحتی قابل انجام باشد.

همانطور که انتظار می‌رفت، در بنچمارک‌ گرفته شده از XPS 15، این لپ‌تاپ عملکرد خوبی از خود نشان داد. قدرت پردازشی این محصول نسبت به مدل ۲۰۲۰ آن، از هر نظر سریع‌تر است. البته XPS 15 جدید از نظر قدرت و عملکرد، در مقایسه‌ با محصولات هم‌خانواده‌ی خود برترین نمونه‌ی موجود نیست اما همچنان می‌توان آن را یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های موجود دانست.

دل xps 15 اولد

حال اجازه دهید نگاهی به نتایج بنچمارک‌های سنگین روی این محصول داشته باشیم. این لپ‌تاپ در تست هندبریک که یک ویدیوی ۴۲۰ مگابایتی را به H.265 تبدیل می‌کند و همچنین از نظر قدرت در تست سینه‌بنچ R23 با مدل XPS 17 و حتی لپ‌تاپ لنوو لیجن ۵ پرو که از پردازنده‌ی رایزن ۷ ۵۸۰۰H ای‌ام‌دی بهره می‌برد رقابت می‌کند.

پردازنده‌های رایزن در انجام وظایف سنگین عملکرد بسیار سریعی دارند و امتیاز به‌دست آمده توسط XPS 15 نیز تحسین برانگیز است. اگر شما از مدل مجهز به Core i9 استفاده کنید، احتمالا در این تست‌ها حتی عملکردی بهتر از رایزن ۷ خواهید دید. XPS 15 همچنین در تست پی‌سی مارک ۱۰ امتیاز بسیار خوبی به‌دست آورده و در واقع رده‌بالاترین مدل حال حاضر در بین لپ‌تاپ‌های مشابه است. این محصول در تست‌های مربوط به ساخت محتوا هم عملکرد خیلی خوبی از خود نشان داد.

در تمام تست‌های انجام شده، حالت utility mode تغییری در عملکرد دستگاه ایجاد نکرد، اما این ویژگی در تست Pugetbench باعث شد تا لپ‌تاپ یاد شده امتیاز بالاتر ۵۹۰ را به‌دست بیاورد. این امتیاز نسبت به امتیاز ۶۹۲ لپ‌تاپ XPS 17 کم‌تر است. همچنین باید اشاره کنیم لیجن ۵ پرو در این تست امتیاز ۶۲۲ را به‌دست آورده که به امتیاز XPS 15 نزدیک‌تر است.

درکل، می‌توان گفت که این مدل نسبت به نسل قبلی خود عملکرد بهتری دارد و در واقع با یکی از سریع‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی حال حاضر بازار مواجه هستیم. اگر به‌دنبال یک دستگاه سبک و قدرتمند و البته مستحکم باشید، XPS 15 جدید به‌احتمال زیاد یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است.

قدرت کارت گرافیک RTX 3050 که دل در لپ‌تاپ XPS 15 قرار داده، به ۴۵ وات محدود شده است. این در حالی است که توان واقعی کارت گرافیک مورد اشاره ۸۰ وات است. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که لپ‌تاپ XPS 15 جدید دل از نظر قدرت گرافیکی، از حداکثر توان تراشه‌ی RTX 3050 بهره ببرد.

از نظر تئوری این موضوع باعث شده تا در هنگام اجرای بازی‌ها محدودیت‌هایی در عملکرد دستگاه مشاهده شود. در تست‌های انجام شده، XPS 15 عملکرد خوبی از خود نشان داده است. این دستگاه در تست بنچمارک ۳DMark امتیاز ۴۵۴۰ را کسب کرده است. این امتیاز برای لپ‌تاپی که از کارت گرافیک RTX 3050 Ti بهره می‌برد خیلی خوب است.

لپ‌تاپ مورد بحث بازی Civilization VI را با کیفیت ۱۰۸۰p و تنظیم کردن جلوه‌های بصری روی گزینه‌ی Ultra با نرخ ۷۳ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. لپ‌تاپ ایسر سوئیفت ایکس نیز دقیقا به همین کارت گرافیک مجهز شده اما در مقایسه با XPS 15، بازی اشاره شده را در شرایط مشابه با نرخ ۶۶ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. البته لپ‌تاپ سوئیفت ایکس از پردازنده‌ی رایزن ۷ ۵۸۰۰U بهره می‌برد. همچنین مدل ۲۰۲۰ لپ‌تاپ XPS 2020 این بازی را با تظیمات مشابه با نرخ ۵۳ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند.

لپ‌تاپ XPS 15 جدید دل همچنین می‌تواند بازی فورت‌نایت را با تنظیمات گرافیکی درحالت Epic با نرخ ۵۰ فریم بر ثانیه و وضوح ۱۲۰۰p اجرا کند. البته جای تعجب است که مدل ۲۰۲۱ لپ‌تاپ مورد اشاره در اجرای این بازی نسبت به مدل ۲۰۲۰، عملکرد ضعیف‌تری دارد. قدرت XPS 15 جدید در اجرای بازی فورت‌نایت نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های مجهز به RTX 3050 Ti به‌میزان چند فریم بر ثانیه بیشتر است.

اگرچه عملکرد کارت گرافیک این دستگاه محدود شده اما می‌توان گفت XPS 15 یک لپ‌تاپ گیمینگ رده پایینِ خوب است.

نمایشگر

دل xps 15 اولد

دل چند مدل نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با نسبت تصویری ۱۶ به ۱۰ برای XPS 15 در نظر گرفته است. شما می‌توانید این لپ‌تاپ را با نمایشگر فول اچ‌دی پلاس (وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل) غیر لمسی، نمایشگر ۳.۵K (وضوح ۳۴۵۶ در ۲۱۶۰ پیکسل) اولد لمسی و الترا اچ‌دی پلاس (وضوح ۳۸۴۰ در ۲۴۰۰ پیکسل) آی‌پی‌اس لمسی سفارش دهید.

مدل دوم و سوم از قابلیت HDR دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند که این ویژگی برای استفاده از سرویس‌هایی مثل نت‌فلیکس بسیار عالی است. نمونه‌ی بررسی شده در این مقاله به نمایشگر ۳.۵K اولد مجهز بود که تصاویر واقعا زیبایی را نمایش می‌دهد. رنگ‌ها در این صفحه‌ نمایش زنده، رنگ مشکی عمیق و روشنایی آن برای کار در فضاهای باز کافی است.

ما نمی‌دانیم که چرا شرکت دل به‌جای استفاده از یک نمایشگر ۴K از یک نمایشگر ۳.۵K در این محصول استفاده کرده است. مسلما تماشای ویدیو‌های ۴K HDR در یک صفحه‌ نمایش با وضوح ۴K بسیار لذت‌ بخش‌تر می‌شد. البته باید اشاره کنیم کیفیت این نمایشگر برای هر کار دیگری کافی است. درکل می‌توان گفت نمایشگر مورد استفاده در XPS 15 عملکرد بسیار خوبی دارد.

کیفیت نمایشگر XPS 15 با قدرت پردازشی این لپ‌تاپ هم‌خوانی دارد که این مورد برای تولیدکنندگان محتوا یک مزیت محسوب می‌شود

بر اساس تست‌‌های رنگ انجام شده روی این لپ‌تاپ، امتیاز AdobeRGB آن ۹۹ درصد و sRGB هم ۱۰۰ درصد است. این آمار با عدد به‌دست آمده از تست DeltaE که ۰.۴۹ بوده نیز هم‌خوانی دارد. روشنایی این نمایشگر ۳۸۱ نیت است که البته برای یک پنل اولد رقم خیلی زیادی نیست، اما درهر حال، این میزان روشنایی برای کارکرد دستگاه کافی بوده و نمی‌توان از آن ایراد گرفت.

نسبت کنتراست تصویر XPS 15 نیز ۳۸۱,۱۳۰:۱ است که باعث می‌شود رنگ مشکی در آن بسیار عمیق نشان داده شود. برای مقایسه باید اشاره کنیم که صفحه‌ نمایش امولد لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 15 نیز طیف رنگی و کنتراستی مشابه با نمایشگر XPS 15 ارائه می‌دهد. البته میزان روشنایی لپ‌تاپ Spectre x360 15 اچ‌پی ۴۰۵ نیت است و از این نظر نسبت به نمایشگر XPS 15 دل عملکرد نسبتا بهتری دارد.

دقت رنگ نمایشگر ۴K آی‌پی‌اس به‌کار رفته در مدل ۲۰۲۰ لپ‌تاپ XPS 15 دل ۰.۶۵ بوده و روشنایی ۴۴۲ نیتی آن نسبت به مدل جدیدتر این دستگاه بیشتر است. کنتراست این محصول نیز ۱۴۸۰:۱ است که برای یک پنل از نوع آی‌پی‌اس رقم خوبی محسوب می‌شود ولی از این نظر نسبت به پنل اولد XPS 15 جدید عملکرد ضعیف‌تری دارد.

با در نظر گرفتن قدرت پردازشی و عملکرد XPS 15، این نمایشگر یک انتخاب عالی برای تولیدکنندگان محتوا است. این صفحه‌ نمایش همچنین برای افرادی که از رنگ‌های زنده، رنگ‌های مشکی عمیق و تصاویر زمینه‌ی سفید لذت می‌برند یک انتخاب عالی محسوب می‌شود.

کیفیت XPS 15 در بخش صوت نیز بسیار خوب است. این محصول به چهار بلندگو مجهز شده که دوتای آن‌ها در زیر صفحه‌کلید و رو به بالا قرار گرفته و دوتای دیگر نیز رو به‌پایین و در لبه‌های کناری قرار داده شده‌اند. این بلندگوها حجم صدای زیادی دارند و هیچ اعوجاجی در آن‌ها شنیده نمی‌شود. باس بلندگوهای XPS 15 نیز بیشتر از حد معمول است و طیف صداهای زیر و بم در آن‌ها با کیفیت و لذت‌بخش است.

این بلندگوها را می‌توان از بهترین نمونه‌های به کار گرفته شده در لپ‌تاپ‌های ویندوزی دانست و فقط اسپیکرهای مک‌بوک پرو کیفیت بالاتری نسبت به XPS 15 ارائه می‌دهند. با لپ‌تاپ XPS 15، نیازی به استفاده از یک هدفون مجزا نخواهید داشت. این سیستم صوتی برای تماشای محتوای صوتی و تصویری نیز بسیار مناسب است و نیاز شما را کاملا رفع خواهد کرد.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

XPS 15 از یک صفحه‌کلید بزرگ بهره می‌برد و کلیدهای تعبیه شده در این کیبورد نیز ابعاد مناسبی دارند. رنگ نوشته‌های روی این کلیدها خاکستری بوده و به نور زمینه نیز مجهز شده است. فاصله‌ی کلیدها و نور زمینه‌ی آن در سراسر صفحه‌کلید XPS 15 یکسان است. البته به‌نظر می‌رسد سرعت اجرای فرامین کلیدها نسبت به XPS 13 به‌میزان ناچیزی کم‌تر شده است که دلیل آن کم‌تر بودن فاصله‌ی کلیدها در هنگام فشرده شدن است.

لپ‌تاپ جدید دل در هنگام تایپ کردن حس خوبی به شما انتقال می‌دهد و به‌همین دلیل می‌توان برای انجام تایپ‌های طولانی روی آن حساب باز کرد. البته اگر با XPS 13 کار کرده باشید، احتمالا متوجه کم‌تر بودن سرعت اجرای فرامین کلید‌ها در XPS 15 جدید خواهید شد.

برای مقایسه می‌توان گفت کیبورد لپ‌تاپ Spectre x360 اچ‌پی عملکرد نسبتا بهتری دارد. دکمه‌های صفحه‌کلید Spectre فاصله‌ی بیشتری تا فشرده شدن دارند اما در عین‌حال، سرعت اجرای فرامین نیز در این کیبورد بیشتر است. بسیاری از کاربران صفحه‌کلید XPS 15 جدید را دوست خواهند داشت بنابراین نمی‌توان ایرادی جدی از آن گرفت؛ اما امکان دارد بنا به سلیقه‌ی شخصی، برخی افراد آن را نپسندند.

دل xps 15 oled

بر اساس استانداردهای ویندوز ۱۰، تاچ‌پد XPS 15 بزرگ است. از آنجا که این دستگاه به یک نمایشگر با ارتفاع زیاد مجهز شده، جایگاه در نظر گرفته شده در زیر کیبورد برای کف دست در هنگام تایپ فضای زیادی دارد و همین امر موجب شده تا دل بتواند یک تاچ‌پد با ابعاد بزرگ روی آن تعبیه کند.

استفاده از این تاچ‌پد لذت‌بخش و کلیک‌ روی آن به‌نرمی انجام می‌شود. سطح این تاچ‌پد با شیشه پوشانده شده که حس یک کالای گران‌قیمت را به شما انتقال می‌دهد. البته این تاچ‌پد از درایورهای پرسیژن مایکروسافت هم پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توان از قابلیت‌های چندلمسی ویندوز ۱۰ به‌راحتی استفاده کرد. ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ روی این تاچ‌پد روان و سریع پردازش می‌شوند.

می‌توان گفت این بهترین تاچ‌پدی است که روی یک لپ‌تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ قرار داده شده است. افزون‌بر این، نمایشگر اولد از فرامین لمسی هم پشتیبانی می‌کند و تپ کردن روی دکمه‌های روی صفحه و همچنین اسکرول کردن صفحات وب با استفاده از انگشتان دست بسیار لذت‌بخش است.

این محصول از یک سنسور اثرانگشت بهره می‌برد که با دکمه‌ی پاور XPS 15 یکپارچه شده و از قابلیت ویندوز هِلو پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید بدون نیاز به تایپ رمزعبور وارد محیط ویندوز شوید. علاوه‌بر این یک دوربین مادون‌‌قرمز در این لپ‌تاپ وجود دارد که می‌توان از آن برای تشخیص چهره استفاده کرد. هر دو روش احراز هویت روی این لپ‌تاپ به‌خوبی کار می‌کنند.

البته دل هیچ قابلیتی برای حفظ حریم شخصی دوربین وب‌کم XPS 15 جدید در نظر نگرفته است. این یک نکته‌ی منفی محسوب می‌شود زیرا حضور این ویژگی در لپ‌تاپ‌های رده بالا به یک استاندارد تبدیل شده است.

عمر باتری

دل XPS 15 اولد

دل از یک باتری با ظرفیت ۸۶ وات‌ساعت در مدل جدید XPS 15 استفاده کرده است. البته عمر باتری قابل استفاده در این محصول نسبت به مدل قبلی آن ارتقاء یافته است. در تست مرورگر وب، این لپ‌تاپ موفق شد بیش از ۹ ساعت دوام بیاورد. این در حالی است که مدل ۲۰۲۰ لپ‌تاپ XPS 15 در همین تست فقط ۷ ساعت دوام آورد. البته نباید فراموش کنیم که XPS 15 سال قبل به یک نمایشگر با کیفیت ۴K آی‌پی‌اس مجهز شده بود.

لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre x360 15 که از نمایشگر اولد ۴K بهره می‌برد، به یک باتری با ظرفیت ۸۲ وات‌ساعت مجهز شده است. این دستگاه در تست مرورگر وب فقط ۶ ساعت دوام آورد.

این درست است که نمایشگر XPS 15 جدید ۴K نیست، اما وضوح آن فاصله‌ی زیادی با ۴K ندارد و بنابراین نباید انتظار داشت که صرفا به دلیل استفاده از این صفحه‌ نمایش، مصرف باتری آن ۵۰ درصد کم‌تر از رقبا باشد. در تست ویدیو یک فایل محلی با کیفیت فول اچ‌دی به‌طور ممتد روی این دستگاه پخش شد که در نتیجه XPS 15 موفق شد ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه در این آزمایش دوام بیاورد.

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در این تست حتی به رکورد ۱۴ ساعت نیز دست یافته‌اند، اما این لپ‌تاپ‌ها به نمایشگر‌های اولد با وضوح تصویری بالا که مصرف انرژی بیشتری دارند مجهز نبوده‌اند. مدل ۲۰۲۰ لپ‌تاپ XPS 15 اچ‌پی نیز در این تست فقط ۷ ساعت دوام آورد. بدین ترتیب نسل جدید این محصول در مقایسه با مدل پیشین خود، رکورد بسیار خوبی در بخش پخش ویدیو به‌دست آورده است.

تست دیگری که در این بررسی انجام شده، بنچمارک باتری PCMark 10 بوده که درحال حاضر بهترین تست مرسوم برای سنجش عمر باتری است. لپ‌تاپ XPS 15 در این تست فقط ۸ ساعت دوام آورد. این نتیجه از آنچه انتظار می‌رفت کم‌تر بود.

لپ‌تاپ Spectre x360 15 اچ‌پی نیز در این تست به رکورد ۶.۵ ساعت دست یافت. ال‌جی گرم ۱۶ که از پردازنده‌ی Core i7-1165G7 و نمایشگر آی‌پی‌اس WQXGA (وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل) بهره می‌برد، در این تست به رکورد خارق‌العاده‌ی ۱۷.۸ ساعت دست یافت.

لپ‌تاپ XPS 15 در تست باتری گیمینگ PCMark 10 حدود یک ساعت و نیم دوام آورد. در این تست پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی با حداکثر قدرت مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این آمار برای اکثر لپ‌تاپ‌های قدرتمندی که تاکنون بررسی کرده‌ایم یک آمار نرمال محسوب می‌شود و نشان می‌دهد XPS 15 از نظر عملکرد باتری یک گزینه‌ی مناسب است.

درکل باید گفت که نتایج به‌دست آمده از تست‌ها نشان می‌دهد که XPS 15 از نظر باتری یک دستگاه بسیار خوب است. شما می‌توانید با یک‌بار شارژ تا یک روز کاری روی باتری این محصول حساب کنید و این دقیقا موردی است که در دستگاه‌هایی که از سخت‌افزار قدرتمند بهره می‌برند کم‌تر دیده می‌شود.

البته اگر قصد انجام کارهای سنگین را با این لپ‌تاپ داشته باشید، بد نیست که شارژر دستگاه را هم به‌همراه داشته باشید، اما XPS 15 جدید در استفاده‌های روزمره و عادی از نظر مصرف باتری عملکرد خیلی خوبی خواهد داشت.

منبع: DT

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید