حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM - تکفارس 
حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM - تکفارس 
حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM - تکفارس 

حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM

فاطمه آهنگریان
۳ تیر ۱۳۹۹ - 11:30
حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM - تکفارس 

۱۵ سال پیش، اپل استفاده از پردازنده‌های PowerPC برای رایانه‌های خود کنار گذاشت و اینتل را انتخاب کرد و اکنون ما در مرحله آغاز انتقال دیگری هستیم. این شرکت قصد دارد به جای سیلیکون اینتل از تراشه‌های طراحی شده خود بر اساس ARM استفاده کند.

این شایعه طولانی‌مدت در WWDC آنلاین اپل رسمیت یافت. اولین مکینتاش با پردازنده‌های اپل قبل از پایان سال عرضه می‌شود. در این میان، این شرکت مشغول بازآفرینی برنامه‌های خود برای اجرای بومی در پلتفرم جدید است.

برای انجام همین کار به توسعه‌دهندگان شخص سوم نیز احتیاج دارد، به همین دلیل است که برای این منظور برنامه راه‌اندازی سریع شروع می‌کند. دسترسی به اسناد، پشتیبانی از انجمن‌ها، و همچنین نسخه‌های بتا از macOS Big Sur و Xcode 12، و همچنین استفاده محدود از یک کیت انتقال برنامه‌نویس (DTK) که متشکل از یک مینی مکینتاش تراشه اپل  A12Z Bionic SoC، به همراه رم ۱۶ گیگابایتی و SSD 512 گیگابایتی است. این برنامه هم‌اکنون در دسترس است و ۵۰۰ دلار قیمت دارد.

اپل می‌گوید اکثر توسعه‌دهندگان باید بتوانند به راحتی یک برنامه واحد ایجاد کنند که به قدرت بومی و عملکرد مک‌های جدید با سیلیکون اپل وارد شود، در حالی که هنوز از مکینتاش مبتنی بر اینتل پشتیبانی می‌کند. در مورد انتقال از اینتل/x86 به ARM، این شرکت انتظار دارد که اکثر توسعه‌دهندگان بتوانند ظرف چند روز برنامه‌های خود را فعال کنند. البته، چون در بسیاری از بهینه‌سازی‌ها عامل مهمی هستید، زمان‌بندی به وضوح طولانی‌تر می‌شود. هنوز باید زمان زیادی صرف شود تا اولین ARM مک به بازارها عرضه شود.

اپل می‌داند که همه برنامه‌های شخص سوم از ARM بازنویسی نخواهند شد، بنابراین یک راه‌حل تهیه نسخه پشتیبان به صورت Rosetta 2 ارائه می‌دهد، این امر به شما امکان می‌دهد تا برنامه‌های مک موجود را که به روز نشده‌اند، از جمله برنامه‌هایی با پلاگین‌ها را اجرا کنید.

از آنجا که مکینتاش به ARM تغییر می‌کند، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد خود را بدون هیچ‌گونه تغییری برای مک‌ها در دسترس قرار دهند و کاربران می‌توانند آن‌ها را از طریق فروشگاه App Mac دریافت کنند.

حرکت اپل به سمت پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر ARM - تکفارس 

SoC‌های اپل برای مکینتاش، عملکرد برتر در هر وات و کارت گرافیک با عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد، در حالی که Neural Engine به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا حتی بیشتر از ماشین یادگیری استفاده کنند. این حرکت همچنین یک طراحی مشترک را در بین تمام محصولات اپل ایجاد خواهد کرد، نوشتن و بهینه‌سازی نرم‌افزار برای کل این محیط از نظر تئوریک را آسان‌تر می‌کند.

macOS Big Sur، که دیروز نیز رونمایی شده است، در حال حاضر طیف وسیعی از فناوری‌ها را برای کمک به این انتقال ساخته است، و این نسخه سیستم‌عاملی خواهد بود که اولین مکینتاش‌های مبتنی بر ARM را تأمین می‌کند. اپل انتظار دارد که گذر از اینتل به طرح‌های سفارشی خود بر اساس ARM حدود دو سال طول بکشد. در همین حال، این کمپانی مکینتاش‌های مبتنی بر اینتل را نیز راه‌اندازی می‌کند و می‌گوید که از مکینتاش مبتنی بر اینتل برای مدت طولانی پشتیبانی خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید