مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد - تکفارس 
مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد - تکفارس 
مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد - تکفارس 

مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد

فاطمه آهنگریان
۱ تیر ۱۳۹۹ - 17:30
مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد - تکفارس 

از زمان ریاست جمهوری اوباما تا به حال، سال‌هاست که همواره نظرات منفی پیرامون شرکت هوآوی در دولت این کشور را شنیده‌ایم. آن‌ها معتقد بودند که این شرکت قابل اعتماد نیست، زیرا که مخفیانه اطلاعات مشتریان و شرکت‌ها را از طریق راه نفوذی که در گوشی‌ها و تجهیزات شبکه خود تعبیه کرده جمع‌آوری می‌کند. گفته می‌شد قرار است هوآوی اطلاعات را به پکن ارسال ‌کند. در سال ۲۰۱۲، کمیته اطلاعات ملی آمریکا پیشنهاد داد که هوآوی و ZTE از سمت این کشور تحریم شوند.

سال گذشته، وزارت بازرگانی ایالات متحده به دلیل ترس از امنیت ملی، هواوی را در فهرست نهادهای خود قرار داد. این لیست مانع از دسترسی شرکت به زنجیره تأمین ایالات متحده می شود و سازنده را وادار به تقابل برای جایگزینی خدمات موبایلی گوگل می‌کرد.

با این وجود هواوی موفق شد در سال گذشته میزان عرضه دستگاه‌های خود را ۱۷ درصد افزایش داده و به ۲۴۰ میلیون دستگاه برساند و با این موفقیت آنها توانستند اپل را از جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان به جایگاه سوم منتقل کند. علاوه بر این، آن‌ها همچنان عنوان دیگر خود مبنی بر بزرگ‌ترین ارائه‌کننده تجهیزات شبکه در جهان را حفظ کردند و در حال حاضر مشغول ساخت شبکه ۵G هستند.

اشمیت (Schmidt) می‌گوید روترهای شرکت هواوی اطلاعات را با دولت به اشتراک می‌گذاشته‌اند

ایالات متحده آمریکا سال گذشته به متحدانش هشدار داد که از تجهیزات هواوی در شبکه‌های ۵G خود استفاده نکنند. برخی از آن‌ها مانند ژاپن و استرالیا به آن عمل کردند و برخی دیگر مانند آلمان و انگلستان نه. البته حالا به نظر می‌رسد که انگلیس نیز تصمیم خود را تغییر داده است. با این حال، آمریکا امسال تصمیم گرفت تا فشارهای خود بر روی هوآوی را بیشتر کند.

بدین ترتیب شرکت‌هایی که در تجهیزات خود از تکنولوژی‌های آمریکایی استفاده کرده‌اند، تنها در صورت کسب اجازه از آمریکا اجازه فروش تراشه به هوآوی را خواهند داشت.  در حالیکه هرگز اثبات نشده که هوآوی در محصولات خود راه نفوذ برای جاسوسی قرار داده است، مدیرعامل سابق گوگل، اریک اشمیت (Eric Schmidt) می‌گوید که این کارخانه چینی یک تهدید امنیتی قانونی است.

مدیرعامل سابق گوگل دلیل واقعی درگیری ایالات متحده با هواوی را فاش کرد - تکفارس 

اریک اشمیت در حال استفاده از گوشی آیفون اپل در سال ۲۰۱۶ در رویداد گوگل

اشمیت در گفتگو با رادیو BBC گفته است:

هیچ شکی وجود ندارد که هوآوی در یک سری آزمایش‌هایی دست داشته که از نظر امنیت ملی قابل قبول نیستند.

 او که در حال حاضر عضو هیئت مدیره نوآوری‌های دفاعی پنتاگون است، در ادامه عنوان کرده است

شکی وجود ندارد که اطلاعات روترهای شرکت هوآوی در نهایت در اختیار دولت آن کشور بوده است، به هر طریقی که این اتفاق افتاده ما مطمئن هستیم که این اتفاق افتاده است.

هوآوی بارها این اتهامات را رد کرده است. حالا ویکتور ژانگ (Victor Zhang)، رئیس هوآوی انگلستان یک بار دیگر ارتباط این شرکت با دولت چین را تکذیب کرده و گفته است:

اتهامات اریک اشمیت که حالا برای دولت آمریکا کار می‌کند صحیح نیست و مانند اتهامات قبلی هیچ مدرکی در پشت آن نیست. هوآوی یک شرکت مستقل از هر دولتی از جمله دولت چین است. چیزی که ما با آن موافقیم و همیشه گفته‌ایم این است که ایجاد استاندارد در سطح جهانی، نوآوری را بالا می‌برد، باعث ایجاد رقابت میان شرکت‌ها می‌شود و در نتیجه آن همه سود می‌کنند.

با این حال، قانون در چین ممکن است هوآوی را مجبور کند تا در صورت درخواست دولت چین، اطلاعات کاربران و شرکت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

اشمیت می‌گوید آمریکا نیاز به تولید محصولاتی دارد که به اندازه محصولات هوآوی خوب باشد

 در حالیکه اشمیت اطمینان دارد که هوآوی مرتکب تخلفاتی شده است که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به حساب می‌آمدند، اعلام کرده که اصلی‌ترین مشکلی که رهبران آمریکا با هوآوی دارند این است که شرکت چینی در سطح جهان شناخته شده است و محصولات بهتری در مقایسه با رقیبان تولید می‌کند.

مدیر سابق گوگل و آلفابت گفته است:

این بسیار مهم است که ما چندین انتخاب داریم اما تنبیه یک شرکت به دلیل موفقیت، کمکی به کاربران آمریکایی نخواهد کرد. رقابت با داشتن محصولات و خط تولید به خوبی هوآوی، راه پاسخ به این شرکت است.

یکی دیگر از دلایلی که مقامات آمریکایی نمی‌خواهند موفقیت هوآوی را ببینند، تعصبات قدیمی آن‌ها است. حتی اشمیت هم تایید کرده است که چنین دیدگاهی در ذهن خود او دارد. اما این تعصب از کجا نشات گرفته است؟ اشمیت می‌گوید:

آن‌ها در کپی کردن چیزها بسیار خوب هستند. آن‌ها در سازماندهی چیزها بسیار خوب هستند و افراد زیادی را مسئول این کار کرده‌اند. اما آن‌ها هیچ کار جدیدی انجام نمی‌دهند. آن‌ها در کپی کردن وسایل ما مهارت بسیار بسیار خوبی دارند. این تعصبات باید دور ریخته شوند؛ چرا که چینی‌ها در زمینه تحقیقات و نوآوری اندازه غرب خوب بوده و حتی بهتر هم هستند. آن‌ها پول بیشتری در این راه گذاشته‌اند. اما روش کار آن‌ها متفاوت در غرب است، ما برای رقابت باید به فعالیت‌های خودمان سر و سامان دهیم.

اشمیت به این اشاره کرده است که آمریکا و چین زمانی که بحث تکنولوژی پیش می‌آید و هر دو کشور برای روی یک پلتفرم کار کنند، آمریکا از این قضیه سود خواهد برد. او افزود که چین دارای پول، منابع و تکنولوژی برای تسلط در بازار است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آن‌ها در پلتفرم‌های جهانی فعالیت خواهند کرد یا پلتفرم اختصاصی خود؟ هرچه این پلتفرم‌ها از یکدیگر بیشتر جدا شوند، وضعیت خطرناک‌تر می‌شود. این به نفع غرب است که هر پلتفرم تکنولوژی، بخشی از ارزش‌های غربی را در خودش داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید