TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 
TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 
TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 

TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد

افشین نوری
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 14:30
TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 

شرکت TSMC بزرگترین تولیدکننده چیپست دنیاست و قرار است امسال چیپ‌های ۵ نانومتری عرضه کند. این چیپ‌ها دارای ۱۷۱.۳ ملیلون ترانزیستور در هر میلیمترمربع هستند، در حالیکه تراشه‌های ۷ نانومتری در هر میلیمترمربع خود ۹۱.۲ میلیون ترانزیستور دارند. انتظار می‌رود اپل، بزرگترین مشتری TSMC، اولین شرکتی باشد که از چیپ‌های ۵ نانومتری TSMC استفاده کند. سری آیفون ۱۲ مجهز به چیپست ۵ نانومتری A14 بایونیک با ۱۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود. تراشه ۷ نانومتری A13 بایونیک اپل که در داخل سری آیفون ۱۱ استفاده شده دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور است. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد قدرت چپیست بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد.

TSMC می‌خواهد چیپ‌های ۴ نانومتری قدرتمندتر تولید کند

براساس قانون مور، قانونی که توسط گوردن مور (Gordon Moore) یکی از موسسان اینتل در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی مطرح شد، تراکم ترانزیستور چیپ‌ها هر سال دو برابر می‌شود. اخیرا خیلی‌ها نگران بودند که این قانون به پایان خود رسیده است، اما تکنولوژی‌هایی مانند لیتوگرافی فرابنفش (EUV) به زنده ماندن این قانون کمک کرده‌اند. این تکنولوژی از اشعه‌های فرابنفش برای قرار دادن دقیق ترانزیستورها در کنار هم استفاده می‌کند.

هر دو شرکت سامسونگ و TSMC برنامه‌هایی برای تولید چیپ‌های ۳ نانومتری در سه سال آینده دارند. این تراشه‌ها در هر میلیمترمربع خود حدود ۳۰۰ میلیون ترانزیستور خواهند داشت.

TSMC در سال ۲۰۲۳ چیپست ۴ نانومتری تولید خواهد کرد - تکفارس 

براساس گزارش‌ها، TSMC احتمالا تولید انبوه چیپ‌های ۳ نانومتری را در سال ۲۰۲۲ شروع خواهد کرد. تراشه A16 اپل هم به احتمال زیاد با اینVفناوری ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود در داخل سری آیفون ۱۶ استفاده گردد. اما به نظر می‌رسد TSMC قصد دارد یک پروسه تولید دیگری بین فرایندهای ۵ و ۳ نانومتری ایجاد کند. امروز لیو دیین (Liu Deyin)، مدیر اجرایی این شرکت گفت که TSMC تولید چیپ‌های ۴ نانومتری را از سال ۲۰۲۳ شروع خواهد کرد. این فناوری با نام N4 درواقع نسخه بهبودیافته فناوری ۵ نانومتری N5P خواهد بود.

TSMC در مورد فناوری ۷ نانومتری +N7 هم چنین کاری کرد و فناوری ۶ نانومتری N6 را براساس آن توسعه داد. نسل جدید چیپست‌ها نسبت به نسل قبلی، عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت و سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌راحتی خواهند توانست از چیپ‌های قدرتمندتر با قیمت مناسب بهره ببرند.

ماه گذشته TSMC گفت که می‌خواهد یک کارخانه چند میلیون دلاری در آریزونا آمریکا بسازد که در سال ۲۰۲۳ تراشه‌های ۵ نانومتری تولید خواهد کرد. TSMC همچنین در جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای تحریم هواوی شرکت داشته است. هواوی از سال گذشته در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و حالا براساس قوانین جدید صادراتی این کشور، شرکت‌هایی مانند TSMC که از تجهیزات آمریکایی استفاده می‌کنند، برای عرضه چیپست به هواوی ابتدا باید از دولت آمریکا مجوز بگیرند. هواوی بعد از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC است و سفارش تولید چیپ‌های ۵ نانومتری سری میت ۴۰ خود را که انتظار می‌رود اواخر امسال معرفی شود به این شرکت تایوانی داده است.

البته دولت آمریکا به TSMC اجازه داده است تا سفارش‌هایی را که قبل از وضع قانون جدید از هواوی دریافت کرده مطابق برنامه‌ریزی به این شرکت چینی عرضه کند. اما این چیپ‌ها باید در فرصت ۱۲۰ روزه‌ای که تحت قانون جدید وضع شده عرضه شوند. بنابراین TSMC تا اواسط سپتامبر فرصت عرضه آن‌ها را به هواوی خواهد داشت و سری میت ۴۰ از این تراشه‌ها استفاده خواهند کرد. احتمالا با شروع سال ۲۰۲۱، کار برای هواوی بسیار دشوارتر خواهد شد. TSMC گفته است که از قوانین آمریکا حتی به بهای از دست دادن دومین مشتری خود پیروی خواهد کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید