اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 
اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 
اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 

اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد

افشین نوری
۹ بهمن ۱۳۹۸ - 21:00
اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 

اپل امروز اعلام کرد که فروش آیفون‌های این شرکت در طول فصل خرید تعطیلات ۲۰۱۹ (اکتبر تا دسامبر)، حدود ۵۵.۹۶ میلیارد دلار بوده که دومین فصل پرفروش آیفون در همه سال‌های اخیر به شمار می‌رود. فقط فصل تعطیلات ۲۰۱۷ توانسته است بیشترین درآمد را برای اپل تولید کند. اپل دیروز از تامین‌کنندگان خود خواست که تولید آیفون را ۱۰ درصد افزایش داده و به ۸۰ میلیون دستگاه برای نیمه نخست امسال برسانند. این تعداد دستگاه، ۹.۶ درصد بیشتر از ۷۳ میلیون آیفونی است که اپل در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ سفارش داده بود.

براساس گزارش وب‌سایت Nikkei Asian Review، اپل از تامین‌کنندگان خود خواسته که ۶۵ میلیون آیفون ۱۱ و ۱۵ میلیون آیفون ۹ تولید کنند. آیفون ۹ هنوز معرفی نشده و انتظار می‌رود که این گوشی اقتصادی جدید اپل، جانشین آیفون SE شود. آیفون ۹ مجهز به نمایشگر ۴.۷ اینچی LCD با رزولوشن ۱۳۳۴x۷۵۰ پیکسل خواهد بود. کار پردازش آن را چیپست ۷ نانومتری A13 بایونیک که بر روی آیفون‌های ۲۰۱۹ استفاده شده بر عهده خواهد داشت و رم آن احتمالا ۳ گیگابایت خواهد بود. این دستگاه ممکن است از فناوری Touch ID استفاده کند ولی تاچ سه‌بعدی نخواهد داشت. قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی آن به احتمال زیاد ۳۹۹ دلار خواهد بود.

اپل شش ماهه نخست قدرتمندی در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت

مینگ-چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر معتبر موسسه TF International، معتقد است که اپل در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیون آیفون ۹ خواهد فروخت که ممکن است در صورت اقبال مشتریان، به ۳۰ میلیون دستگاه نیز افزایش یابد. انتظار می‌رود که این گوشی در ماه مارس امسال رونمایی شود.

اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 

در حالیکه قیمت گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است و مدل‌های پرچمدار بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند، تیم کوک مدیر اجرایی اپل، بعد از دو فصل پی‌درپی کاهش فروش‌های آیفون، متوجه شد که قیمت یک فاکتور اساسی است. اپل در ماه سپتامبر ۲۰۱۹، زمانی که نسخه ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۱ را به قیمت ۶۹۹ دلار، یعنی ۵۰ دلار پایین‌تر از قیمت ۷۴۹ دلاری مدل ۶۴ گیگابایتی آیفون XR عرضه کرد، باعث شگفتی خیلی‌ها شد. لازم به گفتن نیست که مدل‌های آیفون ۱۱ پرو هم نسبتا ارزان هستند. برای مثال، قیمت خرده‌فروشی آیفون ۱۱ پرو مکس با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی، ۱۴۴۹ دلار است.

درخواست اپل از تامین‌کنندگان خود برای افزایش ۱۰ درصدی میزان تولیدات آیفون به این معنی است که وضعیت کسب‌وکار، بهتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. ضمن اینکه عرضه آیفون ۹ ارزان‌قیمت می‌تواند نیمه نخست قدرتمندی را برای اپل رقم بزند. چیو شی-فانگ (Chiu Shih-fang)، تحلیلگر تایوانی گوشی هوشمند و زنجیره تامین، به Nikkei گفته است که به نظر می‌رسد اپل امسال با عرضه یک آیفون مقرون‌به‌صرفه جدید و همچنین افزایش تقاضا برای آیفون ۱۱، نیمه نخست بهتری در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته داشته باشد.

اپل تولید آیفون‌های خود را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد - تکفارس 

باورش شاید کمی سخت باشد، اما اپل سال گذشته در این موقع، مشکلات زیادی با آیفون داشت. بطوریکه تیم کوک، برآورد خود از درآمد شرکت در سه ماهه نخست مالی ۲۰۱۹ را کاهش داد و اعلام کرد آیفون‌های کمتری، ارتقا خواهند یافت. با این اظهارات، بازار بورس بلافاصله ۳۴ درصد افت کرد. اما حالا بعد از گذشت یک سال، گوشی‌های آیفون به لطف سیستم عکس‌برداری بهبودیافته، عمر باتری طولانی‌تر و محافظت بهتر در برابر آب و سقوط از ارتفاع، فروش خوبی دارند. Nikkei همچنین می‌گوید که تحریم هواوی توسط ایالات‌متحده، به فروش‌های آیفون کمک کرده است. گوشی‌های هواوی به خاطر اینکه نمی‌توانند از اپلیکیشن‌های گوگل استفاده کنند، به غیر از خود چین، در سایر بازارها فروش خوبی ندارند. با وجود این، هواوی سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیون هندست عرضه کرد و توانست بالاتر از اپل و بعد از سامسونگ در جایگاه دوم بزرگترین سازنده گوشی هوشمند دنیا قرار بگیرد.

طبق گزارش Nikkei، فقط گوشی‌های آیفون نبوده‌اند که درآمد خوبی برای اپل در پی داشته‌اند. درآمدهای حاصل از فروش پوشیدنی‌های شرکت در طول فصل تعطیلات ۲۰۱۹، حدود ۳۷ درصد رشد داشته است. اپل ظاهرا تولید ایرپادهای بلوتوثی خود را به اندازه ۴۵ میلیون دستگاه افزایش داده است. اپل در طول سال ۲۰۱۹، حدود ۶۰ میلیون دستگاه از این هدفون‌ها فروخته که سهم شرکت را در بازار جهانی هدفون‌های بلوتوثی به بیش از ۵۰ درصد رسانده است.

با وجود همه اینها، اما یک چیز وجود  دارد که ممکن است همه پیش‌بینی‌های مثبت برای اپل در طول نیمه نخست ۲۰۲۰ را به هم بریزد و آن چیزی نیست جز ویروس کرونا. تری گو (Terry Gou) موسس شرکت Foxconn که یکی از تامین‌کنندگان اپل است گفته که شیوع سریع ویروس جدید ممکن است زنجیره تامین اپل را دچار اختلال بکند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید