رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز نیست - تکفارس 
رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز نیست - تکفارس 
رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز نیست - تکفارس 

رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز نیست

محمدرضا داوری
۱۵ دی ۱۳۹۸ - 17:59
رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیاز نیست - تکفارس 

طبق برنامه‌ ریزی‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی امکان استفاده از رمز دوم ایستا (رمز دوم ثابت قبلی) برای هر کارت تا زیر ۱۰۰ هزار تومان باقی خواهد ماند. این امکان بیشتر برای کسانی است که فقط برای خرید شارژ یا پرداخت قبوض خود از اپلیکیشن‌های بانکی استفاده می‌کنند.

پیشنهاد امکان استفاده از رمز دوم ایستا برای خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان از سوی اپراتورها به بانک مرکزی ارائه شده است، هر چند این طرح مشکل خرید شارژ و پرداخت قبوض به‌ صورت اینترنتی را حل خواهد کرد اما پیاده‌ سازی امکان استفاده هم‌ زمان از رمز پویا و رمز ایستا برای بانک‌ها بسیار مشکل است.

این پیشنهاد بانک‌ها را با دو مشکل روبه‌رو می‌کند. اولین مشکل این است که بانک‌ها باید مسئولیت کلاهبرداری‌های فیشینگ در تراکنش‌های تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را قبول کنند. که طبق گزارش‌های به دست آمده فیشینگ در تراکنش‌های با حجم و رقم بالا بیشتر اتفاق می‌افتد و از همین رو بانک مرکزی تصمیم گرفته بخش اعظمی از تراکنش‌های کشور را که مربوط به تراکنش‌های زیر صد هزار تومان می‌شوند را بدون نیاز به رمز پویا عملیاتی کند.

چالش اساسی دوم نیز این است که برخی از بانک‌ها زیرساخت‌های لازم برای کنترل سقف تراکنش ۱۰۰ هزار تومان برای هر  مشتری را در اختیار ندارند؛ یعنی بانک‌ها قادر نیستند تراکنش‌های هر کارت را مورد نظارت قرار دهند تا سقف مجموع تراکنش‌های کاربر با هر کارت طی ۲۴ ساعت از ۱۰۰ هزار تومان فراتر نرود.

در این پیشنهاد ، کاربران می‌توانند از رمز ایستای سابق خود استفاده کنند و نیازی برای استفاده از رمز پویا وجود ندارد. البته ناگفته نماند ۱۰۰ هزار تومان برای مجموعه تراکنش‌های یک فرد در طول یک شبانه روز است. به این معنی است که اگر دو تراکنش ۳۵ هزار تومانی انجام دادید و سومین تراکنش شما ۵۰ هزار تومان بود، چون مجموع مبلغ از سقف حد ۱۰۰ هزار تومان روزانه بیشتر خواهد شد، سومین تراکنش به رمز پویا نیاز دارد.

تا اعمال به تکامل رسیدن رمز یکبار مصرف پویا، همچنان رمز دوم ایستا برای تمامی مشتریان قابل استفاده است و تا پایان دی ماه فرصت داده شده است تا همه‌ی بانک‌ها به سامانه‌ی هریم بانک مرکزی (اضافه شدن دکمه‌ی ارسال رمز دوم به‌صورت پیامک در صفحه‌ی پرداخت) بپیوندند و گزینه دریافت رمز دوم پویا را برای تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی و سایر پلتفرم‌های پرداخت غیر حضوری فعال کنند.

همان‌طور که می‌دانید امکان استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ ماه فراهم شده است و طبق برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته تا پایان دی ‌ماه امکان دریافت رمز پویا به صورت پیامکی در تمامی بانک‌های کشور فراهم خواهد شد. هم‌اکنون تمامی بانک‌ها اپلیکیشن‌های دریافت رمز پویا را به مشتریان خود ارائه کرده‌اند و مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای دریافت رمز پویا از طریق اپلیکیشن اقدام کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید