PewDiePie، اولین کانال یوتیوب با ۱۰۰ میلیون مشترک - تکفارس 
PewDiePie، اولین کانال یوتیوب با ۱۰۰ میلیون مشترک - تکفارس 
PewDiePie، اولین کانال یوتیوب با ۱۰۰ میلیون مشترک - تکفارس 

PewDiePie، اولین کانال یوتیوب با ۱۰۰ میلیون مشترک

سید محمد معلمی
۵ شهریور ۱۳۹۸ - 16:30
PewDiePie، اولین کانال یوتیوب با ۱۰۰ میلیون مشترک - تکفارس 

Felix “PewDiePie” Kjellberg در یوتیوب به عنوان اولین کانالی دست یافته که تعداد افراد مشترک یا دنبال کنندگان آن به ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

Kjellberg یکی از موفق‌ترین افراد تولیدکننده محتوا در تاریخ یوتیوب بوده که توانسته دستاورد عظیم خود را به عرصه تجارت کشانده و به خاطر آن به برنامه‌های مختلف نیز دعوت شده است. البته اخیراً او به دلیل استفاده از شیوه بیان نژادپرستانه و تصاویر ضد یهودی هدف بسیاری از انتقادات بوده است.

تعداد مشترکان این کانال تقریباً ۹ سال پس از انتشار اولین ویدیو به این تعداد رسیده هرچند رشد Kjellberg همواره سریع بوده ولی پس از اینکه دنبال کنندگان آن به ۶۵ میلیون رسید، توانست در رقابت با یک کانال انتشار موزیک از هند، رقابت را پیروز شود و اولین کانال ۱۰۰ میلیونی یوتیوب لقب گیرد. در این بین، موانعی هم وجود داشتند. برای مثال، ویدیوهایی منتشر شد که با لحنی نژادپرستانه صحبت می‌کردند.

از سال ۲۰۱۳ تا چند ماه پیش، کانال T-Series توانسته بود برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ میلیون دنبال کننده داشته باشد ولی Kjellberg برای کاربران یوتیوب شناخته‌شده‌تر بود به همین دلیل لقب اولین کانال ۱۰۰ میلیونی را باید به او داد.

البته اگرچه ۱۰۰ میلیون مشترک به معنای ۱۰۰ میلیون بازدید برای هر ویدیو نیست ولی مطمئناً Kjellberg یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های یوتیوب به حساب می‌آید و تصمیماتی که او می‌گیرد می‌توانند به صورت مستقیم بر آینده این پلتفرم تأثیرگذار باشند. زمانی که او کانال خود را حدوداً ۱۰ سال پیش راه‌اندازی کرد، توانست صنعت گیمینگ در یوتیوب را دچار تغییرات گسترده‌ای کند. اخیراً هم او به عنوان منتقد سایر ویدیوها فعالیت داشته و هم نسبت به اوضاع فرهنگی یوتیوب صحبت کرده است.

زمان به ثبت رسیدن این رکورد، دقیقاً اواخر یک‌شنبه شب بود که طی آن کاربران یوتیوب با استفاده از ابزار تحلیلگر سایت‌ها به نام Social Blade تعداد مشترکان کانال را شمردند. چند دقیقه بعد هم اکانت رسمی یوتیوب در توییتر، این اتفاق عظیم را به Kjellberg تبریک گفت.

صاحب این کانال، جذب ۱۰۰ میلیون مشترک را دستاوردی غیرواقعی توصیف کرد. او در توییتر خود نوشت:

من احساس باارزش بودن ندارم ولی بیشتر از همیشه تشکر می‌کنم

البته قبل از اینکه تعداد دنبال کنندگان به ۱۰۰ میلیون نفر برسد، Kjellberg در یک ویدیو از همه افراد تشکر کرده و گفته بود:

هنوز نمی‌توانم این موضوع را باور کنم. قبل از راه‌اندازی کانال در یوتیوب، من هیچ دوست و رفیقی نداشتم ولی حالا به یک‌باره افراد زیادی حضور دارند که از کارهای من لذت می‌برند

بسیاری از شخصیت‌های فعال در صنعت فیلم‌سازی، استودیوهای این عرصه و برخی از حساب‌های کاربری نظیر جیمز چارلس (James Charles، آنتونی پادیلا (Anthony Padilla)، مستر بیست (MeBeast)، کریگ تامپسون (Craig Thompson) و کارگردان فیلم The Room یعنی تامی ویسائو (Tommy Wiseau) در توییتر به Kjellberg تبریک گفتند. بسیاری از آنها اعلام کردند که شاهد رشد این کانال بوده‌اند و می‌دانند که Kjellberg حالا با فرهنگ یوتیوب عجین شده است.

همان‌طور که گفتیم، موفقیت Kjellberg در یوتیوب همواره با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. برای مثال، چند سال پیش او ویدیویی منتشر کرده بود که در آن تصاویر ضد یهود دیده می‌شد و هنگام پخش زنده از یک مراسم گیمینگ، تصاویر نژادپرستانه به چشم خورد. البته اگرچه او بعدها از اتفاقات به وجود آمده عذرخواهی کرد ولی همچنان هدف برخی انتقادات قرار می‌گیرد.

پخش تصاویر ضد یهود توسط Kjellberg، تا حدودی برای کانال PewDieDie گران تمام شد چرا که یوتیوب پخش سریال YouTube Red را لغو کرد. به علاوه، اجرای یکی از برنامه‌های بزرگ تبلیغاتی خود را نیز به زمان دیگری موکول نمود. خودِ Kjellberg هم عنوان کرده که برای دستیابی به این رکورد، از موانع زیادی عبور کرده است.

او می‌گوید:

حالا که به گذشته نگاه می‌کنم، احساس حقارت می‌کنم چرا که انجام برخی کارها اصلاً ارزشش را نداشت. در واقع به خاطر اتفاقات بدی که افتاد، عذر می‌خواهم. من از حالا به بعد دوست دارم Minecraft بازی کنم

به نظر می‌رسد Kjellberg از تأثیری که روی مخاطبان می‌گذارد چندان راضی نیست. در حال حاضر او اقدامات خیرخواهانه زیادی انجام داده و مبالغ زیادی را جمع‌آوری کرده و آنها را به خیریه‌های مختلف اهدا کرده است. در سمت دیگر، برخی‌ها او را یکی از خطرات بزرگ علیه تصاویر دینی یهود می‌نامند.

در چند ماه اخیر و با ویدیوهایی که Kjellberg منتشر کرده، در تلاش بوده تا تمرکز خود را روی بازی Minecraft مایکروسافت بگذارد. برخی از این فیلم‌ها بعضاً ۲۰ دقیقه‌ای و شبیه قسمت‌های مختلف سریال‌های تلویزیونی بودند. آن‌طور که خودش اعلام کرده، تولید این نوع ویدیوها برایش از هر کار دیگری لذت‌بخش‌تر بوده است.

شاید به عقیده برخی تحلیلگران، تمرکز بیش از حد Kjellberg  روی گیمینگ و محتواهای مربوط به بازی‌ها حتی زمانی که ۱۰ سال از قدمت کانال می‌گذرد و ۱۰۰ میلیون دنبال کننده دارد، کمی با هدف اصلی یوتیوب در تناقض باشد. مدیر این کانال در این‌باره می‌گوید:

به نظر خودم، انگار بعد از ۱۰ سال دوباره به جای اولم بازگشته‌ام و دور دایره دور خودم می‌گشتم. اعتقاد دارم که بازی Minecraft سبب جذب مخاطب نخواهد شد ولی در حال حاضر از تولید محتواهای مربوط به این بازی لذت می‌برم

دست‌یابی به رکورد ۱۰۰ میلیون دنبال کننده یکی از اهداف بزرگ برای کانال‌های یوتیوب است. از طرفی، همراه شدن موفقیت مجازی Kjellberg با واقعه ازدواجش در هفته گذشته، این شائبه را میان طرفدارانش به وجود آورده که امکان دارد او یوتیوب را ترک کند. خودش هم اخیراً عنوان کرده که می‌خواهد برای اولین بار در چند سال گذشته به استراحت برود ولی همچنان حضور خواهد داشت.

Kjellberg می‌گوید:

واقعاً هنوز از بودن در یوتیوب لذت می‌برم و هیچ تصمیمی ندارم که از این پلتفرم بروم. فکر می‌کنم که استراحتی کوتاه برایم خوب خواهد بود. به نظرم خوب است که برای اولین بار در ده سال گذشته، یوتیوب را برای مدتی هم که شده از ذهن خودم خارج کنم

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید