طرح اتهاماتی عجیب علیه فضانورد ناسا - تکفارس 
طرح اتهاماتی عجیب علیه فضانورد ناسا - تکفارس 
طرح اتهاماتی عجیب علیه فضانورد ناسا - تکفارس 

طرح اتهاماتی عجیب علیه فضانورد ناسا

سید محمد معلمی
۴ شهریور ۱۳۹۸ - 15:35
طرح اتهاماتی عجیب علیه فضانورد ناسا - تکفارس 

فضانورد ناسا، آنه مک‌کلین (Anne McClain) که ۲۰۳ روز در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS) حضور داشت، اخیراً متهم به سرقت هویت و دسترسی نامتعارف به اطلاعات مالی و شخصی همسر سابق خود شده است. او که قرار بود به عنوان مهندس پرواز در ارتش آمریکا کار کند و اولین زنی باشد که در فضا قدم می‌گذارد، گفته می‌شود طی سفر فضایی خود توانسته به اطلاعات حساب بانکی سامر وردن (Summer Worden) دست یابد.

مک‌کلین و وردن سال ۲۰۱۴ با هم ازدواج کردند و در سال ۲۰۱۸ یعنی یک ماه قبل از آغاز مأموریت ۶ ماهه فضایی آنه مک‌کلین، از هم جدا شدند. وکیل مک‌کلین از قول او تأیید کرده که توانسته همزمانی که در ایستگاه بین‌المللی فضایی حضور داشته، با استفاده از کلمه عبوری که می‌دانست، به حساب کاربری همسر سابق خود دست یابد.

وکیل آنه مک‌کلین به نیویورک‌تایمز گفت:

او مصرانه هرگونه اقدام ناشایستی را رد می‌کند

به نظر می‌رسد مک‌کلین بدین منظور به حساب بانکی همسر سابق خود دسترسی پیدا کرده تا مطمئن شود او از فرزندشان به خوبی مراقبت می‌کند. در نهایت، سامر وردن شکایتی را به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و اداره کل بازرسی ناسا ارائه کرد.

بر اساس توافق‌نامه امضا شده توسط سازمان فضایی، ایالات متحده و ۱۴ دولت حاضر در ایستگاه بین‌المللی فضایی، کارهایی که فضانوردان می‌توانند در فضا انجام دهند، مشخص شده است. طبق مفاد این قرارداد، هر کشوری مسئول امکانات، تجهیزات و حقوق شخصی خودش است و می‌تواند قوانین دلخواه در حوزه جرائم مختلف را بر اساس قوانین ملی‌اش تنظیم کند.

اتهامات وارد شده در حال بررسی توسط اداره کل بازرسی ناسا هستند. در این بین، آنه مک‌کلین همچنان این موضوع را رد می‌کند. او در توییتر خود نوشته که هیچ حقیقتی وجود نداشته و نسبت به تحقیقات اداره کل بازرسی ناسا اعتماد کامل دارد.

پیام توییتری او به شرح زیر است:

ادعاهای مطرح شده به هیچ وجه واقعیت ندارند. ما در گذشته و طی یک اختلاف شخصی از هم جدا شدیم ولی متأسفانه حالا همه افراد در رسانه‌ها در حال پرداختن به آن هستند. من پشتیبانی ناسا از خودم را ستایش می‌کنم و پس از پایان بررسی‌ها، نظر خود را اعلام خواهد کرد. ضمن اینکه کاملاً به اداره کل بازرسی ناسا اعتماد دارم

در گذشته قرار بود آنه مک‌کلین به همراه کریستینا کوچ (Christina Koch)، به اولین زنی تبدیل شود که در فضا راه رفته ولی به خاطر مشکلات اندازه لباس مخصوص، این مأموریت به تأخیر افتاد. البته در آن زمان، ناسا اعلام کرد که آنه مک‌کلین می‌تواند سایز نرمال لباس را بپوشد ولی متأسفانه تا موعد پرواز تنها می‌تواند یکی از آنها را آماده کند. در نهایت، این آژانس بین‌المللی خبر داد که تغییر فضانورد نسبت به تغییر لباس، هم تصمیم امن‌تری است و هم سریع‌تر.

البته یکی از سخنگویان ناسا در آخرین لحظات به نیویورک‌تایمز اعلام کرد که اتهامات وارده علیه آنه مک‌کلین هیچ تأثیری در تغییر فضانورد نداشته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید