اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 
اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 
اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 

اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید

سجاد اسدی
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - 20:30
اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 

با وجود اینکه اپل در فضای بالایی گوشی‌هایش (notch) از دو سال پیش تاکنون تغییری ایجاد نکرده، اما این تضمینی نخواهد بود که در آینده این قسمت در گوشی‌های اپل باقی بماند. خبرهای واصله حاکی از آن است که اپل در طی فعالیت‌های اخیر خود به دنبال یافتن فرصت‌هایی برای ایجاد تغییرات در گوشی‌های خود است و به نظر می‌رسد که این یک مورد، در تیررس این غول تکنولوژی باشد.

فناوری‌هایی که در داخل نمایشگرها قرار داده می‌شوند، نقش مهمی در پیشرفت‌های آینده دارند

اخیراً در سازمان USPTO که سازمانی در ایالات متحده مربوط به ثبت اختراعات و علائم تجاری است، اختراعی جدید ثبت شده که به نظر می‌رسد از چشم اپل دور نمانده است. این اختراع که تحت عنوان “نمایشگر صفحه با پنجره‌های انتقال دهنده نور” ثبت شده، می‌تواند به طور مؤثری نیاز برای ناچ را برطرف کند.

اپل استفاده از مدارهای فیلمی نازک بر روی یک لایه ارگانیک زیرین را پیشنهاد می‌کند که برای ایجاد صفحه‌نمایش OLED مناسب است. با بهره‌مندی از این تکنولوژی، طراحان و سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند در سطح زیرین صفحه‌های نمایش اجزاء مختلفی مثل دوربین، فلش، سنسور‌های حرارتی و حتی سنسور اثر انگشت را قرار داده و به طور کلی مشکل فضای مورد نیاز برای این اجزاء را برطرف کنند.

واضح است که این اجزاء تنها زمانی می‌توانند به خوبی کار کنند که به هرچیزی در مقابل نمایشگر و در فضای خارج از موبایل دسترسی داشته باشند. به همین منظور، اپل پیشنهاد استفاده از نمایشگر صفحه با پنجره‌های انتقال دهنده نور را داده که با اضافه شدن این لایه بر روی سایر لایه‌ها، می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا نور بتواند از صفحه‌نمایش عبور کرده اما به پیکسل‌های نمایش دهنده برخورد نکند. از این طریق، سنسورهایی که در سطح پایین‌تر صفحه‌نمایش کار گذاشته شده‌اند به نوعی نامرئی بوده ولی همچنان می‌توانند از داخل گوشی‌ها به فضای بیرونی دسترسی لازم را داشته باشند.

اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 

در جهت فراهم آوردن شرایطی که همه چیز به خوبی انجام گیرد، پنجره‌های ذکر شده به نحوی تولید خواهند شد که قابلیت عبور دادن نور از خود را داشته باشند. همچنین، لایه‌های ضد بازتاب می‌توانند در این تکنولوژی به کار گرفته شوند تا از برگشت نور پیکسل‌ها به سنسورهای موجود جلوگیری کنند.

اما واقعا چه زمانی اپل می‌تواند به طور کامل این فضا را حذف کند؟

هرچند شرکت‌های اوپو و شیائومی‌ توانسته‌اند از نمونه‌های اولیه با اجزائی زیر صفحه‌های نمایشگر رونمایی کنند، اما تکنولوژی مربوط به این امر راه بسیاری برای رسیدن به مرحله تولید انبوه داشته و نمی‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد دوربین‌های کار گذاشته شده در زیر صفحه‌های نمایش باشیم. با در نظر گرفتن این که هر دوی این شرکت‌ها مصمم هستند تا پروسه تولید و گسترش این تکنولوژی را پیش ببرند، می‌توان انتظار داشت که در حدود سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه گوشی‌های هوشمندی باشیم که دوربین‌های آنها در زیر صفحه‌های نمایش کار گذاشته شده‌اند.

سامسونگ نیز از دیگر شرکت‌هایی است که در این مسیر گام‌هایی برداشته اما به نظر می‌رسد که این شرکت تا پیش از سال ۲۰۲۱ نتواند این تکنولوژی را نهایی کند و البته بر اساس پیش بینی‌ها نیز تا سال ۲۰۲۱ این تکنولوژی توسط شرکت‌های دیگر به بلوغ بسیار بیشتری خواهد رسید. اپل نیز در این میان وضعیت مشابهی دارد. بعید است که این شرکت بخواهد تا این تکنولوژی را در نمایشگر‌های خود به صورت جداگانه تولید کند و احتمال خرید این تکنولوژی از شرکتی همچون سامسونگ وجود دارد. در همین راستا می‌توان حدس زد، اپل تا زمانی که از کیفیت بالای این تکنولوژی اطمینان حاصل نکند این فناوری را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه نخواهد کرد و در نتیجه می‌توان در نظر گرفت که عرضه گوشی‌های اپل با بهره‌مندی از تکنولوژی این چنینی تا سال ۲۰۲۰ بسیار بعید است.

به این ترتیب سال ۲۰۲۱ شاید همان سالی باشد که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا اپل آیفون‌هایی را به بازار عرضه کند که دیگر تماما متشکل از صفحه‌نمایش بوده و هیچ ناچ یا سطح اضافی در خود ندارند. اطمینان ما از این ادعا با صحبت‌های اخیر مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) بیشتر شده، چراکه این تحلیلگر پیش‌بینی کرده است که اپل در سال ۲۰۲۰ با آیفون‌هایی به بازار بر می‌گردد که ناچ کوچک‌تری نسبت به قبل داشته باشند و احتمال عرضه گوشی هوشمند بدون ناچ توسط اپل تا پیش از زمان پیش‌بینی شده بعید است.

اختراعی جدید که شاید به کمک اپل بیاید - تکفارس 

به دلیل احتمالات داده شده در رابطه با حذف ناچ‌ها تا سال ۲۰۲۱ از آیفون‌ها و همچنین قرارگیری سیستم فیس آی دی در زیر صفحه‌های نمایشگر، می‌توان احتمال داد که تاچ آی دی نیز به آیفون‌ها باز خواهد گشت. بر اساس اظهارات مینگ چی کو، این شرکت در حال یافتن راه حلی در مورد اجزاء داخل صفحه بوده که ممکن است در نهایت منجر به عرضه گوشی‌های هوشمندی شود که تقریبا تمام سطح آن توسط نمایشگر پوشیده شده است. به دنبال تعبیه شدن این فناوری در آیفون‌ها، شاید بتوانیم شاهد این باشیم که صاحبان آیفون‌ها بتوانند میان فیس آی دی و تاچ آی دی انتخاب کرده و نیاز نباشد تا یکی از آنها را کنار بگذارند.

همچون همیشه، برنامه‌های شرکت اپل در راستای ایجاد تغییرات مشخص نیست و این ادعاها هیچکدام اثبات نشده‌اند. این شرکت می‌تواند عرضه گوشی‌های هوشمند با فناوری اجزاء درون صفحه‌ای را تا مدتی به تاخیر بیاندازد، بازگشت تاچ آی دی را منتفی کند یا حتی پروسه اضافه شدن این فناوری به آیفون‌ها را سرعت بخشیده و همه ما را با آیفون‌های تمام صفحه خود شگفت زده کند. در هر صورت، تمرکز فعلی همه بر روی ترکیب این شرکت برای سال ۲۰۱۹ است. ترکیبی که می‌توان در آن شاهد قرارگیری سه دوربین باشیم و یا در کنار ارتقای چیپ‌های A13 بایونیک، باطری‌هایی با دوام بیش‌تر و همچنین فناوری شارژ معکوس را ببینیم. یادمان نرود که می‌توان انتظار از پیش‌نصب شدن نرم افزار‌های iOS 13 را نیز داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید