اقدام Tinder برای دور زدن قوانین پلی استور - تکفارس 
اقدام Tinder برای دور زدن قوانین پلی استور - تکفارس 
اقدام Tinder برای دور زدن قوانین پلی استور - تکفارس 

اقدام Tinder برای دور زدن قوانین پلی استور

سید محمد معلمی
۳۰ تیر ۱۳۹۸ - 21:00
اقدام Tinder برای دور زدن قوانین پلی استور - تکفارس 

شرکت مالک تیندر (Tinder) به نام Match Group در آخرین اقدام خود و برای اینکه ۳۰ درصد از معاملات انجام شده در خریدهای درون برنامه‌ای در سرویس‌هایی نظیر Tinder Gold و Tinder Plus را به گوگل پرداخت نکند، از مشتریان درخواست کرده تا اطلاعات کارت‌های اعتباری خود را مستقیماً وارد سیستم این برنامه کنند.

این اقدام شبیه تصمیم سال گذشته Epic Games است که به کاربران می‌گفت پس از دانلود نسخه battle royale بازی Fortnite، لانچر مربوطه را بارگذاری نمایند تا ۳۰ درصد پورسانت که باید به گوگل پرداخت می‌شد را ندهد. باید به این موضوع اشاره کنیم که تیندر مهم‌ترین منبع درآمد Match Group به شمار می‌رود و از میان سرویس‌های خرید درون برنامه‌ای و اشتراکی، به خاطر بهره‌مندی از گزینه‌هایی نظیر دریافت وجه در قابل شناساندن افرادی که پیام‌های افراد را خوانده‌اند، یکی پرطرفدارترین و در عین حال ناخوشایندترین نرم‌افزارهای اندروید و iOS است.

سخنگوی Match Group در بیانیه‌ای که به بلومبرگ ارائه کرد، گفت:

در Match Group، ما به طور مداوم بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید را آزمایش می‌کنیم تا راحتی و حق انتخاب را به کاربرانمان بدهیم. به علاوه، ما همیشه در تلاشیم تا گزینه‌هایی را در اختیار آنها قرار دهیم که به نفعشان است و در این بخش آپشن‌های متعدد پرداخت وجه یکی از آن‌هاست

روش به کار رفته توسط این شرکت بدین صورت عمل می‌کند که کاربران اطلاعات کارت اعتباری خود را در سیستم تیندر می‌نویسند تا اپلیکیشن به صورت خودکار از آن برای خریدهای بعدی استفاده کند. با این شیوه، Match Group دیگر مجبور نخواهد بود ۳۰ درصد پورسانت گوگل را بدهد و در واقع کمپانی مالک اندروید را دور زده است.

شاید Match Group و Epic Games را بتوان دو شرکت مهمی دانست که تا کنون سعی کرده‌اند ۳۰ درصد سهم گوگل را به این کمپانی ندهند. شرکت‌هایی نظیر نتفلیکس و اسپاتیفای تا کنون نارضایتی خود را در مورد شیوه ۷۰-۳۰ گوگل پلی استور رسماً نشان داده‌اند ولی نتوانسته در مقابل آن بایستند. لازم به ذکر است که این روش در سال ۲۰۰۸ ابتدا توسط اپل در اپ‌استور اعمال شد و سپس گوگل آن را برای پلی استور خودش به کار برد.

بسیاری از شرکت‌ها این میزان دریافتی توسط گوگل را نوعی حق‌الزحمه می‌دانند که بر اساس آن این کمپانی محیط نرم‌افزاری خود را در اختیارشان قرار داده تا افراد مختلف از آن بهره‌مند شوند. برخی‌ها هم این اقدام را (زمانی که در سیستم عامل iOS انجام می‌شود) مالیات اپل می‌نامند. با این شرایط، اگرچه Epic Games حاضر نشد سهم ۳۰ درصدی گوگل را با انتشار بازی Fortnite پرداخت کند، ولی این شرکت در اپ‌استور بازی خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار و سهم اپل را هم داد. البته این را نباید فراموش کرد که اندروید هم فضای آزادانه‌تری دارد و هم با توسعه‌دهندگانی که خواهان کسب درآمد هستند و به دنبال کاربر می‌گردند، بیشتر راه می‌آید. همین ویژگی محبوب‌ترین سیستم عامل دنیا هم فضایی را مهیا کرده تا Epic Games و Match Group چنین اقداماتی را رقم بزنند.

حالا، خبر می‌رسد که بر خلاف سخت‌گیری‌های اپل در مورد انتشار بازی و نرم‌افزار در اپ‌استور، اسپاتیفای تصمیم گرفته اعتراضی را نسبت به سیاست‌های این غول دنیای تکنولوژی به اتحادیه اروپا ارائه دهد. این کمیسیون حالا در تلاش است تا شیوه‌های ضد رقابتی اپل را بررسی کند زیرا اسپاتیفای معتقد است که سهم ۳۰ درصدی اپل سبب می‌شود سرویس‌های شخص ثالث مانند او، با نرم‌افزارهای خودِ اپل مانند Apple Music نتواند رقابت کند.

در چند سال اخیر، اسپاتیفای و نتفلیکس راه‌های خلاقانه‌ای به کار برده‌اند تا کاربران را از محیط نرم‌افزاری گوگل و اپل دور کنند تا شاید دیگر مجبور نباشند پورسانت ۳۰ درصدی را به آنها پرداخت نمایند. این دو نرم‌افزار پخش محتوای رسانه‌ای تصمیم گرفته‌اند برای سرویس‌های ماهانه خود قیمت‌های مختلفی در نظر بگیرند.

ماه آگوست سال گذشته، نتفلیکس روشی را به کار برد که مانند تیندر، کاربران را به صفحات وب هدایت می‌کرد تا مستقیماً و بدون رفتن به اپ‌استور، وارد حساب کاربری خود شوند. در ماه دسامبر اما، این نرم‌افزار همه خریدهای درون برنامه‌ای را برای تمام کاربران iOS (چه جدید و چه فعلی) ممنوع کرد.

اپل هم در یک اقدام مقابله به مثل، تصمیم گرفت شرکت‌هایی که به نوعی روش‌های پرداخت پورسانت را دور می‌زنند را نقره داغ کند زیرا اعتقاد داشت درآمدش در سال ۲۰۱۶ و در سرویس‌هایی که اشتراک ۱۲ ماهه به کاربران اعطا می‌کنند، از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش یافته بود. در پاییز سال ۲۰۱۷، گوگل هم در این جنبش به اپل پیوست اما به نظر می‌رسد همه شرکت‌هایی که در پلی استور و اپ‌استور برنامه دارند و آنها را می‌فروشند، از وضع موجود خسته شده‌اند و هر کدام به هر طریقی به دنبال دور زدن پرداخت حقوق دو کمپانی بزرگ دنیای فناوری اطلاعات هستند.

در حال حاضر کسی نمی‌داند که آیا گوگل می‌خواهد علیه تیندر اقدامی انجام دهد یا خیر. در گذشته، وقتی اپل متوجه شد اسپاتیفای چنین کاری را صورت داده، بروزرسانی‌های آن را محدود کرد. لازم به ذکر است که گوگل در قبال اقدامات Epic Games نیز واکنشی نشان نداد ولی آن مورد کاملاً با تیندر تفاوت دارد زیرا این برنامه هنوز قوانین پلی استور را رعایت می‌کند و در این فروشگاه نرم‌افزاری قابل دانلود است. از طرفی، چنان‌چه مالک اندروید در مقابل Match Group نایستد، سایر شرکت‌ها هم به فکر دور زدن قوانین اعمال شده توسط گوگل می‌افتند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید