چند بار iPhone XRمان را به زمین بیاندازیم تا بشکند؟ - تکفارس 
چند بار iPhone XRمان را به زمین بیاندازیم تا بشکند؟ - تکفارس 
چند بار iPhone XRمان را به زمین بیاندازیم تا بشکند؟ - تکفارس 

چند بار iPhone XRمان را به زمین بیاندازیم تا بشکند؟

امیر مریخ
۸ آبان ۱۳۹۷ - 13:36
چند بار iPhone XRمان را به زمین بیاندازیم تا بشکند؟ - تکفارس 

ما گوشی iPhone XR را برای انجام یک آزمایش جالب چندین بار بر روی سطح پیاده رو انداختیم تا به این مسئله پاسخ دهیم که این گوشی در مقایسه با مدل جدید و گران قیمت گوشی‌های شرکت اپل یعنی iPhone XS به چه حد از اسطحکام و مقاومت برخوردار است. و بله باید بگوییم که در انتها ما توانستیم این گوشی رو بشکنیم. در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

آیفون XS ثابت کرد که می‌تواند ضرب و شتم را در آزمایش پرتاب از ارتفاع ما، تحمل کند، اما آیا نسخه‌ی ارزان تر این سری یعنی آیفون XR هم به همین میزان مقاومت از خود نشان می‌دهد یا خیر؟

در نگاه اول، آیفون XR بسیاری از ویژگی‌های برادر بزرگتر خود را به نمایش می‌گذارد: صفحه نمایش لب به لب، شیشه‌ای بودن سطح هر دو سمت گوشی و یک جلوبندی فلزی. اما باید این را در نظر داشت که تمام این ویژگی‌ها در این دو موبایل کمی با یکدیگر متفاوت هستند. برای شروع، صفحه نمایش بزرگتر ۶٫۱ اینچی این گوشی دارای سطح قابل شارژ بیشتری نسبت به صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی iPhone XS است. همچنین در در گوشی XR صفحه‌ی نمایش در یک قاب آلومینیومی محصور شده است، این درحالی است که به دور نسخه‌های XS و XS Max به جای آلومینیوم، فولاد ضد زنگ قوی تری در اطراف بخش شیشه‌ای گوشی  قرار می گیرد.

جدای بحث محافظت خود سطح صفحه‌ی نمایش شیشه‌ای نیز در نسخه‌های مختلف، متفاوت است. جنس شیشه‌ی به کار رفته در صفحه نمایش XS و XS Max مشابه یکدیگر و همچنین مشابه با نسخه‌ی XR است، اپل در مورد این گلس آن را «با دوام ترین گلسی که تا به حال در گوشی های هوشمند به کار رفته است» می‌نامد، اما در سطح پشتی تفاوت در نسخه‌های مختلف آشکار می‌شود. این سطح نسبت به آیفون X که در سال گذشته منتشر شد، مقاوم‌تر است. گلس پشتی ایفون X در آزمون مشابه ما در اولین پرتاب شکسته شد ولی این ارتقاء اسطحکامی به اندازه‌ای نیست که بتواند به حدود آیفون XS برسد. در نسخه‌ی XR همچنین دوبین با یک برجستگی بزرگتر نیز وجود دارد که باعث ضعف بیشتر آن نسبه به برادر بزرگتر خود می‌شود.

برای پیدا کردن این که آیا و چگونه  دوام این گوشی  تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، ما یک عدد آیفون جدید XR به رنگ زرد روشن را به سمت پیاده رو برای آزمایش برخی افتادن‌های اتفاقی نه به صورت علمی بردیم، درست همانند اوقاتی که پیش از این چنین بلایی را بر سر خواهران و برادران بزرگتر این نسخه آورده بودیم.

پرتاب شماره‌ی ۱: ارتفاع از سطح جیب، صفحه نمایش رو به پایین

ما آزمون خود را با پرتاب گوشی از ارتفاع جیبی آغاز کردیم ارتفاعی در حدود ۳ فوت (۰٫۹ متر)، ارتفاعی که در آن بسیاری از حوادث اتفاق می‌افتد. باید اشاره کنیم که این همان ارتفاعی بود که در سال گذشته آیفون X را شکست.

برای اینکه در ابتدا مقاومت سطح صفحه نمایش iPhone XR را تست کنیم آن را با این سطح به پایین انداختیم. متاسفانه برای اهداف آزمون ما، این ازمون حتی کمترین خراشی بر روی صفحه ایجاد نکرد -به هنگام انجام ازمایش صفحه به پشت چرخید و سطح نادرست ازمایش ما را ناقص کرد. سمت راست ابتدا ضربه خورد، سپس گوشی سمت دوربین حرکت کرد و سپس برای فرود نهایی سمت صفحه‌ی آن بر روی سطح زمین قرار گرفت.

از جایی که ایستاده بودیم به نظر میرسید که بخش پشتی بدون خراش باقی مانده‌ است، اما زمانی که من آن را برداشتم، متوجه شدم که گلس یاقوتی بر روی دوربین دارای یک ترک C شکل شده است که از بالا به پایین با یک دایره سفید در مرکز آن ایجاد شده است. قاب آلومینیومی نیز دارای برخی از نقاط قابل مشاهده در کنار آن بود که پوشش طلا را خراشیده و زیره‌ی نقره را در معرض دید قرار داد. از سوی دیگر، روی صفحه نمایش، به نظر نمی رسید خراش بدتر برای دیدن وجود داشته باشد، با چند سطح ناهموار به هنگامی که دست خود را بر روی آن کشیدم این خراش‌های سطحی حس می‌شد.

من چند عکس تستی را با دوربین گرفتم و متوجه شدم که اکثر عکس‌ها با وجود شکافی که بر روی گلس به وجود آمده است کاملا خوب می‌باشد. در صورتی که نور به زاویه مخصوصی بتابد، ترک بر روی گلس آن  آشکار خواهد شد.

با وجود اینکه صفحه نمایش و شیشه عقب هنوز دست نخورده باقی مانده‌اند من تصمیم گرفتم که ب آزمون پرتاب خود ادامه دهم.

پرتاب شماره‌ی ۲: ارتفاع جیبی، صفحه نمایش رو به پایین

از آنجا کهدر ازمایش اول صفحه‌ی نمایش با اولین برخورد به سطح زمین برخورد نکرد، تصمیم گرفتم آن را از طرف همان ارتفاع ۳ فوت به پایین پرتاب کنم. این بار من آن را با هر دو دست و با دقت نگه داشتم تا بهتر از پرتاب قبل و کنترل شده تر این آزمایش انجام بگیرد.

قسمت بالای صفحه نمایش سقوط کرد و سپس لبه سمت راست و پایین آن به زمین برخورد کرد و باعث شد که پشت تلفن به عقب برگردد و ۱۸۰ درجه در هوا بچرخد تا دوباره به زمین فرود بیاید، مجددا سطح صفحه‌ی نمایش گوشی بر روی زمین قرار گرفت. .بر اساس این که چه مقدار نیرویی در این سقوط روی صفحه منتقل شده است، انتظار داشتم که آسیب ببیند. اما زمانی که من آن را چک کردم، صفحه نمایش سالم بود. چند خط سفید در اطراف لبه‌های گلس وجود داشت، اما معلوم شد که بیشتر آن‌ها را  ذرات سیمان بوده و با یک دست کشیدن به راحتی از بین رفتند. با این حال هنوز هم در سطح شیشه‌ای بالای صفحه وجود دارد، اما هیچ چیزی خیلی قابل توجه به چشم نمی‌آید.

پرتاب شماره‌ی ۳: سطح چشم، سقوط آزاد

برای بالا بردن سطح احتمالات، من آی فون XR خود را تا سطح چشم، و یا ۵ فوت (۱٫۵ متر) بالا بردم. این تقریبا همان ارتفاعی است که گوشی از دست شما می‌افتد، در هنگام عکس گرفتن یا دیگر شرایط معمول افتادن گوشی از دست در این ارتفاع بسیار متداول است.

من  گوشی را با حالت افقی در دست گرفتم و در حالی که صفحه‌ی نمایش رو به من قرار داشت آزمایش را شروع کردم، به طوری که شما به طور طبیعی گوشی خود را در هنگام گرفتن عکس نگه می‌دارید، و سپس آن را رها کردم.

گوشه بالا سمت چپ قاب بالای دوربین، از ضربه‌ی اصلی کاهید، سپس گوشی بالا رفت و لبه ی دیگر قاب به زمین برخورد کرد، سپس باری دیگر بالا رفت و این بار برای بار آخر با سطح پشتی به زمین برخورد کرد و متوقف شد.
هیچ آسیبی قابل مشاهده روی صفحه نمایش وجود نداشت، اما خراش‌های روی قاب آلومینیومی تشدید پیدا کرده بودند، بدترین بخش این ضربه مربوط به گوشه‌ای که در بالای دوربین قرار داشت که در آن گوشی اولین ضربه را دریافت کرده بود مشاهده می‌شد. با این حال سطح پشتی هنوز خوب به نظر می‌رسید، اما یک نگاه نزدیک نشان داد که شکستگی کوچک در گوشه پایین سمت چپ شیشه وجود داشت. به غیر از دوربین و قاب شکاف یافته، وضعیت کلی این گوشی خوب است و بی شک هنوز در حال مبارزه است.

پرتاب شماره‌ی ۴: سطح چشم، صفحه به سمت پایین

برای آخرین آزمایش، من تصمیم گرفتم شیشه جلو را در ارتفاع سطح چشم قرار دهم و سمت نمایشگر آن را از سطح چشم (۵ پا) پرتاب کنم.

من فهمیدم که لحظه ای که گوشی به زمین افتاد، اتفاق بدی به وقوع پیوسته است. این آزمایش باعث شد تا صدا مهلکی از درون گوشی بیرون بیاید و حتی این صدا با یک مه ذره آلود همراه شود در حالتی که در این برخورد سطح گوشی به طور کامل به زمین برخورد کرد.
و مطمئنا به اندازه کافی، زمانی که آن را برگرداندم، متوجه شدم که یک خوشه ای از شکستگی‌های تار عنکبوتی مانند که از بخش گوشی خارج می شدند، به وجود آمده است. من حتی می توانستم قطعات کوچک شیشه ای را که شروع به لرزش کرده بود احساس کنم، انگار انگشتانم را بر روی بالای گوشی قرار داده بودم.

با وجود اینکه شیشه عقب هنوز دست نخورده بود، اما این پایان قطعی تست ما بود.

خرابی نهایی

این آزمایش برای اینکه به نتیجه‌ی نهایی (پودر شدن گوشی بی‌گناه) ختم شود، به چهار پرتاب سخت و برخورد با سطح ضمختی مانند سطح پیاده رو نیاز داشت. به علت ماهیت آزمایشات ما، سخت است بدانیم آیا آیفون XS (که از آن پرتاب چهارم و نهایی جان سالم به در برده بود) از XR دوام بیشتری دارد یا خیر. من معتقد هستم که حتی XS آیفون نیز بعد برخورد چهارمی که آیفون XR آن را پشت سر گذاشت، آسیب شدیدی می‌دید و صفحه‌ی نمایشش می‌شکست. برای من روشن است که اپل گلسی را بر روی گوشی‌‌های جدیدش قرار داده است که حتی قوی تر از پیشینیان خود است. هر دو آی فون XR و آیفون XS طولانی تر از آیفون های ۸ و X سال گذشته و حتی برخی از رقبای حال حاضرشان از این آزمون سربلند کردند.

حتی اگر آیفون XS دارای مزایای جزئی بیشتری در هنگام از دست افتادنتان به شما پیشنهاد دهد،با این حال بعد از شکسته شدن آیفون XR به شما حداقل ۲۵۰ دلار هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت. این گوشی همچنین در تعمیر هم ارزان‌تر در خواهد آمد. جایگزین کردن صفحه نمایش ۱۹۹ دلار هزینه خواهد برداشت که این مبلغ در مقابل تعویض صفحه‌ی نمایش آیفون XS که ۲۷۹ دلار و آیفون XS Max که ۳۲۹ دلار نیاز دارد، بسیار ارزان‌تر خواهد.

از سوی دیگر، جایگزینی دوربین ساده نیست. یک لنز ترک خورده، هزینه‌ی جداگانه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد این تعمیر و جایگزینی لنز به تنهایی ۳۹۹ دلار هزینه دارد. همین یک دلیل کافی خواهد بود تا با خواندن این مطلب بلافاصله به فکر قرار دادن یک محافظ ضخیم بر روی گوشیتان بیوفتید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید