نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم منتشر شد - تکفارس 
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم منتشر شد - تکفارس 
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم منتشر شد - تکفارس 

نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم منتشر شد

امیر مریخ
۲۷ مهر ۱۳۹۷ - 19:07
نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم منتشر شد - تکفارس 

نسخه‌ی هفتادم این مرورگر محبوب نیز سرآخر منتشر شد و با قابلیت جدید پشتیبانی از اپلیکیشن Windows web و قابلیت غیر فعال کردن دستی ورود کاربران که در به روز رسانی سابق بحث برانگیز شده بود، کار خود را آغاز کرد. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

Chrome 70، آخرین نسخه مرورگر گوگل، در حال حاضر برای رایانه‌های شخصی و سیستم‌ عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس منتشر شده است. این به روز رسانی، گوگل را به تغییر برخی از ویژگی‌های جنجالی که پیش از این در این مرورگر به وقوع پیوسته بود، مجبور کرد. ویژگی‌هایی که طی آخرین نسخه‌ی گوگل کروم توسط گوگل در این مرورگر گنجانده شده است به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بتوانند از ورود خودکار نرم افزار گوگل کروم به حساب کاربریشان در Google خودداری کنند. در طی این به روز رسانی همچنین در نسخه‌ی ویندوز این مرورگر ویژگی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت وب ترقی محور و یا PWAها افزوده شد.

این اتفاق در حال حاضر بسیار کمیاب و نادر است که کاربری را مشاهده کنید که از آن نسخه‌ی جنجالی مرورگر کروم استفاده کند، ولی در هر صورت کروم ۶۹ دقیقا تمام ویژگی‌های یک مرورگر جنجالی را با خود به همراه داشت. مدت کوتاهی پس از انتشار نسخه‌ی ۶۹، مردم متوجه شدند که مرورگر به طور غیر منتظره‌ای به حساب گوگل آن‌ها وارد شده است. به هنگامی که ویژگی Sync  روشن باشد این مسئله‌ی چالش برانگیز در نسخه‌ی ۶۹، تاثیر خود را نشان می‌داد و باعث می‌شد تا گوگل کروم سابقه مرورگر، نشانک‌ها ( bookmarks) و گذرواژه‌های کاربران را در سرورهای Google ذخیره کند. و این موردی نیست که تنها در این مرورگر برای کاربران علاقه‌مند گنجانده شده باشد بلکه این ویژگی تحت تبلیغات گسترده و حمایت گوگل نیز قرار گرفته بود. تمام این اتفاقات منجر به این شد که بسیاری در مورد امنیت اطلاعات شخصی خود نگران شده و نسبت به این ویژگی جدید مرورگر گوگل کروم واکنش نشان بدهند.

هم اکنون در جدیدترین نسخه‌ی گوگل کروم امکانی در پستوی منوی تنظیمات این مرورگر قرار گرفته است که به شما اجازه می‌دهد تا ورود خودکار کروم را به حساب کاریری گوگلتان، فعال یا غیر فعال کند. شما برای این کار می‌توانید در منوی تنظیمات به بخش «Allow Chrome sign-in» وارد شده و تنظیمات دلخواه خود را برقرار کنید و در صورت نیاز این تنظیمات را غیر فعال کنید. تا اینجای کار مسئله به نظر حل شده می‌آید ولی همانطور که خبرگزاری VentureBeat، به آن اشاره کرده است مشکل در حال حاضر آن است که این تنظیمات به طور خودکار به جای آن که غیر فعال باشند، فعال هستند و این به آن معنی است که همه کاربران Chrome به طور خودکار به حساب گوگل خود وارد می‌شوند و به احتمال زیاد داده‌های همگام سازی خود را در سرورهای این شرکت آپلود خواهند کرد، مگر این که آن‌ها به طور دستی این تنظیم را تغییر دهند، کاری که تنها تعداد محدودی از کاربران مطلع از وجود آن خبر دارند و تعداد بسیار زیادی از کاربران که از این قضیه بی‌اطلاع هستند ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیری در آینده شوند. گوگل می‌گوید بخش ورود به سیستم خودکار برای کمک به روشن شدن این مسئله بود که کاربران هنگامی که وارد  یک دستگاه قابل اشتراک گذاری از این موضوع اطلاع حاصل نمایند.

گوگل همچنین در طی آخرین به روز رسانی رابط کاربری Chrome را به روز کرده است تا به وضوح توضیح دهد که چه چیزی همگام سازی شده است و این شرکت همینطور نحوه پاک کردن کوکی‌ها را تغییر داده است تا به این وسیله کوکی‌های سرویس Google شما نیز همراه با باقی کوکی‌های موجود پاک شوند.

به غیر از اصلاح تغییرات بحث برانگیز موجود در مرورگر کروم نسخه‌ی ۶۹، به روز رسانی جدید همچنین چند ویژگی جدید را نیز به سرویس‌های خود اضافه کرده است. از ویژگی‌های اصلی اضافه شده می‌توان به پشتیبانی از اپلیکیش‌های تحت وب ترقی محور و یا  PWAها در نسخه‌ی ویندوز این مرورگر اشاره کرد. این تنظیمات به شرکت‌هایی که برنامه‌های خود را تحت ویندوز طراحی کرده‌اند این اجازه را خواهد داد تا برنامه‌های خود را به این مرورگر وب نیز منتقل کنند و در این فضا برنامه‌‌های تحت ویندوز خود را اجراء کنند. شرکت‌ها از این پس به جای اینکه یک اپلیکیشن در مورد سرویس‌هایی مانند Spotify را بر روی دسکتاپ طراحی کنند می‌توانند  با استفاده از یک PWA یک صفحه‌ی مخصوص به آن سرویس را طراحی کرده و دیگر این صفحات وب را در فضای مرورگرها اجراء نکنند و یا اینکه به این سرویس‌ها اجاز بدهند تا از مکان‌هایی مانند منوی استارت و یا دسکتاپ ویندوز قابل دسترسی باشند.

در نهایت، کروم ۷۰ همچنین پشتیبانی از یک کدک ویدیو جدید ،AV1، را در خود گنجانده است، این کار با هدف تضمین موفقیت کد VP9 و فراهم آوردن فشرده سازی بهتری برای ویدئوها انجام می‌شود. این کدک جدید همچنین به کاربران اجازه می دهد تا دسترسی افزونه‌ها (اکستنشن‌ها)ی Chrome را به برخی وبسایت‌های خاص محدود کنند و Chrome را به مرحله بعدی مبارزه با وب سایت‌های ناامن ارتقاء دهد.

اگر شما یک کاربر Chrome هستید، مرورگرتان باید تا به الان از شما در مورد بروز رسانی درخواست کرده باشد تا به روز رسانی را در هفته‌های آینده اعمال کند. اما با این حال اگر شما شدیدا نیازمند به این به روز رسانی باشی و بخواهید آن را در حال حاضر نصب کنید، می‌توانید در نوار آدرس، «chrome: // settings / help» را وارد کنید و سپس مرورگر خود را وادار به بروز رسانی زود هنگام کنید. نظرات خود را در مورد این خبر با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید