یوتیوب سازندگان متقلب را مجازات می کند - تکفارس 
یوتیوب سازندگان متقلب را مجازات می کند - تکفارس 
یوتیوب سازندگان متقلب را مجازات می کند - تکفارس 

یوتیوب سازندگان متقلب را مجازات می کند

امیر مریخ
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - 17:59
یوتیوب سازندگان متقلب را مجازات می کند - تکفارس 

احتمالا در مورد سیاست‌های Demonetization یوتیوب تا به حال شنیده‌اید، سیاستی که هر چند با هدف درست اما با اجرایی ضعیف بسیاری از تولید کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه‌ی مطلب با تکفارس همراه باشید.

همگی از این قضیه مطلع هستیم که نحوه‌ی برخورد یوتیوب با سازندگان تا به این نقطه هیچوقت متناسب و دارای نظم درستی نبوده است، همواره در همه‌ی تصمیم گیری‌ها یوتیوب جبهه‌ی قدرتمند را در اختیار داشته و بدون در نظر گرفتن افرادی که در این وبسایت در حال کسب در آمد هستند و شاید آینده‌ی شغلی خود را وابسته به آن می‌بینند، انتخاباتی عجولانه و بعضا ناعادلانه اتخاز کرده است. در ماه ژانویه‌ی اخیر برای مثال یوتیوب اعلام کرد که شرط ورود به برنامه‌ی پارتنر یوتیوب آن است که کاربر حداقل دارای ۴٫۰۰۰ مشاهده در هر ویدئو و ۱٫۰۰۰ دنبال کننده باشد. برنامه‌ی پارتنر نام برنامه‌ای است که یوتیوب برای تولید کنندگان تدارک دیده و در طی آن تولید کنندگان از روی تبلیعاتی که بر روی ویدئو‌هایشان قرار گرفته کسب درآمد خواهند کرد همچنین طی این برنامه کاربران دارای شرایط مورد نیاز، می‌توانند از درآمد کسب شده طی دنبال کنندگان پریمیوم نیز سود خود را از این شرکت طلب کنند. هم اکنون یوتیوب مجددا تصمیم گرفته است تا خط مشی‌های خود را این بار در حوزه‌ی ویدئو‌های کپی شده، تغییر دهد. با توجه به حالت عادی شرایط ویدئو‌های یوتیوب وجود بخش‌های کپی شده حتی توسط کاربران مشهور نیز رخ می‌دهد و چنین سمت‌گیری باعث صدمه به بسیاری از تولید کنندگان خواهد شد.

چندی پیش، یوتیوب در طی پستی در فروم پشتیبانی خود به دسته‌ای از کاربران که از برنامه‌ی پارتنر به دلیل استفاده از محتوی‌‌های کپی شده، حذف شده بودند، توضیحاتی را ارئه داد. این دسته از کاربران مدعی بودند که این حذف آن‌ها بیشتر از آن که مرتبط با قواعد کپی رایت و استفاده‌ی منصفانه از تولیدات دیگران داشته باشد بیشتر به دلیل این مورد بود که از ارزش محتوایی مورد نظر برخوردار نبودند. از دیدگاه یوتیوب، این به آن معنا خواهد بود که هر اثری که در آن از مطالب یک جای دیگر بدون اینکه خود تولید کننده به آن چیزی را اضافه کند و یا استفاده از هرچیزی که توسط کاربران بسیاری به دفعات زیادی آپلود شده باشد در حالی که شما تولید کننده‌ی واقعی آن اثر نباشید و یا کاربرانی که محتوی‌هایی را به قصد دور زدن ابزار شناسایی کپی رایت یوتیوب، و با دست به دامن شدن از روش‌‌های مختلف بر روی کانال خود قرار دهند، شامل حال حذف از برنامه‌ی پارتنر این شرکت شده و کاربر تولید کننده‌ی آن محتوی از سود حاصله به وسیله‌ی ویدئوی خود سهمی نخواهند داشت. کاربری به نام جردن که از قضا یکی از کارمندان یوتیوب نیز است، در طی متنی حول این موضوع اینچنین می‌نویسد:

فسلفه‌ی وجود سیاست‌های این چنینی برای برنامه‌ی پارتنر یوتیوب آن است که ما از این مسئله مطمئن شویم که تنها کانال‌هایی صلاحیت ورورد به این برنامه را دارند که محتوایی تولید کرده و یا ارزش محتوایی کافی را درون ویدئوهایشان قرار داده باشند. اگر شما محتوایی را آپلود کنید که از روی چند منبع برداشته شده باشد و یا از محتوی‌هایی که قبلا در این وبسایت وجود داشته‌اند در ویدئوهای خود استفاده کنید، ممکن است که در این حالت شما باز هم بتوانید از برنامه‌ی پارتنر یوتیوب بهره‌مند شوید به این ترتیب که اگر شما موفق شوید تا ارزش کافی را به این محتوی‌ها با روش‌های متفاوتی تزریق کنید شما قادر خواهید بود که همچنان از سود به دست آمده توسط ویدئو، درآمد خود را حفظ کنید. برای مثال اگر شما بتوانید به مطلب اصلی مطالبی از جمله، ارزش‌های آموزشی، زاویه‌ی دید و نظریه پردازی، پرداز‌ش‌های ویدئویی باکیفیت و یا داستان پردازی‌های مختلف و نقد و بررسی محتوایی را اضافه کنید در این حالت کانال شما صلاحیت کامل را برای کسب درآمد خواهد داشت و با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

یوتیوب می‌گوید اگر شما به دلیل عدم رعایت قوانین کپی رایت از دریافت سود محروم شده‌اید این توانایی را دارید تا بعد از یک دوره‌ی ۳۰ روز مجددا از این برنامه بهره‌مند شوید.

با این اقدام جدید یوتیوب می‌توان دریافت که آن‌ها قصد دارند تا قواعد خود را بر روی کنترل کیفیت ویدئو‌ی سازندگان متمرکز‌تر کرده و با اتخاز قوانین سفت و سخت‌تر آن را تضمین کنند. همانطور که پیش از این توسط بسیاری اعلام شده بود، محتوی‌های کپی شده در واقع هیچ کدام از قوانین اصلی این شرکت را نقض نمی‌کند. مت بایندر (Matt Binder) این چنین توضیح می‌دهد:

چندین دیدگاه غلط و یا بدفهمی در میان کاربران آنلاین وجود دارد که فکر می‌کنند یک کانال امکان دارد به دلیل استفاده از محتوی‌ کپی شده به صورت کامل حذف شود. ماشابل (Mashable) تنها این نکته را تصویب کرده است که محتوی‌های کپی شده تنها قوانین مربوط به برنامه‌ی پارتنر این شرکت را می‌شکند و تنها از این نظر کاربر مجرم، مجازات خواهد شد.

اگر کامنت‌های زیر پست جردن را به عنوان سندی از دیدگاه کاربران این شبکه در نظر بگیریم، باید بگوییم که قواعد مربوط به محتوی‌های کپی شده از چشم‌ها پوشیده نمانده است و در واقع فکر و ذکر بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است. صدها تولید کننده‌ی عصبانی در زیر پست او به دلیل این سیاست‌های نادرست این شرکت و مشکلات موجود در قواعد مربوط به کپی رایت اعتراض کرده‌اند. یکی از تولید کنندگان فعال در یوتیوب به نام MattTV، چنین نظری را قرار داده است:

کانال من به دلیل کپی برداری از برنامه‌ی همکاری حذف شده است.

در نظری دیگر فردی با نام کاربری Ling Li که یک کانال قرار دهنده‌ی ویدئوی گیم پلی با داشتن ۲۰۰۰۰ فالور است، این چنین در مورد این سیاست می‌گوید:

این به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد! تمام محتوی‌هایی که در کانال من قرار دارد محصول خودم هستند و حتی کار پردازش ویدئواش را هم خودم انجام داده‌ام. من به اشتباه از این برنامه حذف شده‌ام و یوتیوب هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.

او با ادعای این که به اشتباه از این برنامه حذف شده است در ادامه‌ی نظرش می‌نویسد:

من واقعا امیدوارم که این مشکل به زودی حل و فصل شود، من حس می‌کنم که به ناحق کسب در‌آمد از من صلب شده است و من به واقع به درآمده حاصله از کانالم نیازمندم و در غیر این صورت به صورت فقیرانه زندگی خواهم کرد.

نظر شما در مورد این سیاست‌گیری‌ها چیست؟ آیا یوتیوب تا به اینجای کار توانسته است به آن چیزی که می‌خواسته دست یابد و یا اینکه تنها محیطی را به وجود آورده که تولید کنندگان تنها با کاهش کیفیت محتوای خود قصد دور زدن این قواعد دست و پا گیر را دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید