تحقیقات نشان داده است که مزارع بادی موجب افزایش دمای زمین می‌شوند - تکفارس 
تحقیقات نشان داده است که مزارع بادی موجب افزایش دمای زمین می‌شوند - تکفارس 
تحقیقات نشان داده است که مزارع بادی موجب افزایش دمای زمین می‌شوند - تکفارس 

تحقیقات نشان داده است که مزارع بادی موجب افزایش دمای زمین می‌شوند

امیر مریخ
۲۰ مهر ۱۳۹۷ - 11:30
تحقیقات نشان داده است که مزارع بادی موجب افزایش دمای زمین می‌شوند - تکفارس 

انرژی سبز را هیچ کسی نفی نمی‌کند اما گروهی از دانشمندان به واسطه‌ی تحقیق جدید خود حرف‌های جدیدی برای گفتن دارند. در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

تا به حال صحبت‌هایی زیادی را در مورد این که مزارع بادی چه مضرراتی دارد به کررات شنیده‌ایم، سخن‌هایی مانند اینکه این مزارع باعث چشم درد(!) ،یا گهگاهی باعث مرگ پرندگان می‌شوند. اما در اکثر مواقع تمامی این دلایل به نظر بهانه‌های کوته فکرانه‌ برای جلوگیری از یک تحول عظیم در حوزه‌ی کشاورزی مدرن می‌آمد. با تمام مخالفت‌ها، مزارع خورشیدی همواره طرفداران خود را راضی نگه داشته و حمایت آن‌ها را پشت این ایده احساس کرده است، این طرفداران اگر تنها به یک دلیل به دنبال این روش رفته باشند آن‌ دلیل چیزی نخواهد بود به جز کنار گذاشتن سوخت فسیلی و جایگزینی آن با یک منبع انرژی قابل جایگزینی که باعث می‌شود گرمای جهانی سرعت رشد به نسبت کمتری پیدا کند.

اما هم اکنون نقطه‌ی قوتی که تا به حال طرفدارانی را جذب کرده بود طبق تحقیقات به دست آمده احتمالا وجود خارجی ندارد. طبق یکی تحقیق جدید، این انتقال منبع انرژی از منابع فسیلی به انرژی بادی در واقع ممکن است که باعث افزایش شتاب تغییرات اقلیمی شود.

دو دانشمند شاغل در دانشگاه هاروارد و فعال در دانشکده‌ی مهندسی به یافته‌های جدیدی دست یافتند. آن‌ها در طی تحقیقات جدیدشان دریافتند که اگر دولت ایالات متحده به طور کلی سوخت‌های کربنی را که شامل سوخت‌های فسیلی و گاز طبیعی می‌شود را کنار گذاشته و تمام انرژی مورد نیاز خود را در مقاصد کشاورزی از طریق توربین‌ها بادی فراهم کند شاید در ظاهر امر کار مفیدی را انجام داده است ولی در عمل چنین اتفاقی باعث می‌شود تا سطح انرژیی باد‌ی موجود در هوا کاهش پیدا کرده و در نتیجه‌ هوا در سطح زمین جریان طبیعی خود را از دست داده و در نهایت ما یکی از منابع طبیعی خنک کننده‌ی سطح زمین را از دست می‌دهیم و ناخواسته باعث افزایش دمای سطح زمین می‌شویم.

در طی مقاله‌ای که آن‌ها در روز پنج شنبه‌ی گذشته در مجله‌ی  Joule به چاپ رساندند، آن‌ها اعلام کرده‌اند که مدل‌های طراحی شده در مورد این مسئله، نشان از آن می‌دهند که توربین‌های بادی فعال در ایالات متخده به تنهایی توانایی افزایش دمای سیاره‌ی زمین را به اندازه‌ی یک ربع درجه در طی قرن پیش رو خواهند داشت. این اتفاق در حالی خواهد افتاد که حذف سوخت‌های کربنی تنها باعث خنک شدن یک دهم (۰٫۱) درجه‌ای زمین در طی قرن پیش رو خواهد شد. پس در نتیجه برآیند این دو عامل نتیجه خواهیم گرفت که حذف منابع فسیلی اثر عکس گذاشته و زمین سبز ما را گرم‌تر از همیشه خواهد کرد. این به آن معنا خواهد بود که مزارع بادی از تولید میزان بیش از حد تولید گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری می‌کنند اما در عوض با جلوگیری از جریان داشتن هوا، به طور کلی ضررشان بیشتر از منفعتشان خواهد بود. لی میلر ،Lee Miller یکی ز دانشمندان و مولفان این مقاله، به وبسایت Futrisim در این مورد می‌گوید:

انتقال نسل از توربین‌های فعال با سوخت فسیلی به توربین‌های بادی با تراکم پایین موجب شده است تا ما با نسلی مواجه شویم که بیشتر سرعت افزایش دمای سطح زمین را تجربه می‌کند.

هر چه او و همکارانش در طی این تحقیق به تعداد توربین های بادی اضافه‌ می‌کردند به این نتیجه رسیدند که میزان تولید گرما در هر توربین کاهش می‌یابد و به این ترتیب آن‌ها به این عقیده رسیدند که اگر انسان قصد دارد تا به از انرژی توربین‌های بادی بهره‌مند شود بهتر است که سوخت فسیلی را به طور کامل کنار گذاشته و تماما دست به دامن انرژی بادی شود.

در عین حال، طبق بررسی‌ها اگر ما به جای انرژی بادی به انرژی خورشیدی روی بیاورین تنها باعث افزایش دمای زمین به اندازه‌ی یک دهم افزایش دمای توربین‌های بادی خواهیم رسید. بر اساس این تحقی، دانشمندان پیشنهاد می‌دهند که اگر در صورتی که حتی ما به مزارع بادی نیز وابسته نشویم، در هر حال برای ادامه‌ی بقا ما به این نیاز داریم که سوخت‌های فسیلی خود را با سوخت‌ها قابل تجدید، جایگزین کنیم.

این اولین باری نیست که دانشمندان در مورد خطرناک بودن مزارع بادی و مشکل افزایش دمای سطح زمین آن‌ها، ابراز نگرانی کرده باشند. اما در این میان چند نکته وجود دارد که قبل از نتیجه‌گیری نهایی ما، باید به آن‌ها نگاهی بیاندازیم. مورد اول آنکه تمام دانشمندان هاروارد در این مورد اتفاق نظر دارند که جایگزنی انرژی بادی به جای انرژی فسیلی با وجود تحقیقات انجام شده در دراز مدت به نفع محیط زیست خواهد بود و منبع انرژی بسیار پاک تری در نظر گرفته می‌شود. در مورد پژوهش‌هایی که در طی این مقاله‌ی به خصوص انجام گرفته است باید این نکته را بگوییم که دانشمندان در مورد نتایج به دست آمده در طول آینده‌ی نزدیک نتیجه‌های خود را ارائه داده‌اند و با توجه به چنین شرایطی سوخت بهتر را انتخاب کرده‌اند پس در نهایت همه سر این قضیه اتفاق نظر داریم که به طور کلی و دراز مدت کدام سوخت بهتر است.

در مورد دوم نیز، دانشمندی که در طی این آزمایش مشارکتی نداشته است، به وبسایت MIT گفت که برخی از مدل‌های مخصوص به کار رفته در این تحقیق ،در نمایش مقدار تاثیر گذاری گرمایی مزارع بادی تا حدودی بزرگنمایی و تملق کرده‌اند. به نظر می‌رسد که در مدلی که این گروه از دانشمندان برای نمایش میزان افزایش دما از آن استفاده کرده‌اند، بهترین سیستم برای تخمین جریان بادی نیست. در دنیای واقعی، یک توربین بادی به این حد توانایی تاثیر در میزان جریان باد را نخواهد داشت، و این به ۀن معنا خواهد بود که در واقعیت نیروی بادی با وجود توربین‌های بادی همچنان انرژی کافی را برای به جریان درآوردن هوا و خنک کردن زمین را خواهد داشت.

در واقعیت دینامیک مورد تحقیق این تیم به این سادگی نخواهد بود که تنها با قرار دادن یک توربین جریان باد کاملا در آن منطقه متوقف شود. به منظور تعیین مقدار تاثیر یک توربین بادی بر کاهش انرژی جریان بادی، محققین طی این تحقیق، هر توربین را همانند یک پاکت معلق در هوا در نظر گرفتند که مانع گذر هر جریانی‌ که در محدوده‌شان قرار دارد می‌شوند.

در طی این تحقیق همچنین تاثیر استخراج سوخت‌های فسیلی از درون زمین نیز نادیده گرفته شده است. همانطور که منابع چرخاننده‌ی پره‌های توربین‌ها باد هستند، چرخاننده‌ی چرخ موتور‌های فسیلی نیز نفتی می‌باشد که از درون زمین استخراج می‌شود و کره‌ی زمین را رو به نابودی زود هنگام می‌کشاند. با در نظر گرفتن تمام احتمالا و شرایط، این بر ما واجب است که فواید کوتاه مدت را چشم پوشی کرده و به منافع طولانی مدت خود بنگریم و رو به سوخت‌های سبز بیاوریم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید