tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی - تکفارس 
tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی - تکفارس 
tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی - تکفارس 

tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی

امیر مریخ
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - 14:00
tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی - تکفارس 

در ماه جولای سال ۲۰۰۸ میلادی، ناشر کتاب‌های علمی تخیلی به نام Tor وبسایت جدیدی را به نام Tor.com را ایجاد کرده و به وسیله‌ی آن، طرفداران کتاب‌هایش را از محصولات جدیدی که در راه چاپ هستند، مطلع می‌کرد. اما چیزی که این سایت را نسبت به سایت دیگر ناشران متمایز می‌ساخت آن بود که این سایت می‌خواست فراتر از کتاب‌های در انحصار چاپ نشریه‌ی Tor برود.در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید. این سایت با این هدف ساخته شده بود که بتواند کتاب‌هایی را که توسط ناشر‌های دیگر به دست چاپ رفته بودند نیز پوشش داده و آن‌ها را به همراه کتاب‌های تحت انحصار Tor توسط یک ویرایشگر در معرض فروش قرار دهد.

این سایت تقریبا از زمانی که شروع به کار کرد تا الان که این خبر را می‌خوانید، از یک وبسایت ساده به یک سازمان تکامل یافته‌ی انتشاراتی، ارتقاء پیدا کرد. این سایت علاوه بر انتشار کار‌های تخیلی کوتاه، نوئله و نوئل‌ها و حتی رمان‌های کوتاه فراوان دیگر مورد تحسین و تمجید جامعه‌ی مطالعه کننده‌ی کتاب‌های علمی تخیل قرار گرفته است. این تحسین به دلیل انتشار آثار فاخری همانند کتاب بینتی  (Binti) اثر نویسنده‌ی مشهور اوکورافور (Nnedi Okorafor) و کتاب همه‌ی سیستم‌های قرمز (All Systems Red) اثر مارتا ولز (Martha Wells) بوده‌ است. در طی هفته‌ی اخیر، این وبسایت از مجموعه‌ی «جهان در گذر: ۱۰ سال از داستان‌های کوتاه تخیلی Tor.com» پرده برداشت، که در طی این مجموعه، وبسایت tor بهترین داستان‌های تخیلی یک دهه‌ی اخیر را که در این سازمان به نتیجه رسیده‌اند را گرامی و از آن‌ها تقدیر می‌کند.

tor.com، از یک وبسایت ساده تا ناشر رمان‌های علمی تخیلی - تکفارس 

مدیر خالق Tor، آقای ایرین گالو (Irene Gallo) در مصاحبه‌ای با وبسایت Verge بیان می‌کند که ایده‌ی اصلی ساخت وبسایتی در ابعاد tor.com در وهله‌ی اول به ذهن فریتز فوی (Fritz Foy) رسید، ایشان شخصی هستند که تکنولوژی اولیه‌ی این سیستم را برای شرکت مادر Tor، یعنی شرکت Macmillan، مدیریت کرد. لازم به ذکر است که وی هم اکنون مدیر عامل و ناشر شرکت Macmillan نیز می‌باشد. فوی در مراسم کریسمس سال ۲۰۰۷ با همراه کوله‌ای پر از داستانی‌های علمی تخیلی و مجلات فانتزی وارد شد و سپس پیشنهاد ساخت یک وبسایت جدید را که رمان‌ها را در ژانر‌های مختلف پوشش داده و داستان‌های کوتاه منتشر کند و همچنین به طور کلی در مورد اینکه جامعه‌ی مخاطب به چه چیزی علاقه‌مند است، صحبت کرد. او می‌گوید:

وبسایت ما به سختی تلاش می‌کند تا بتواند مستقیما با جامعه‌ی مخاطب، صحبت کند

از همان اول کار ما می‌خواستیم که از نظر نشری و رسانه‌ای وبسایتی آزاد داشته باشیم. تا به این وسیله بتوانیم نه تنها داستان‌های نوشته‌ شده را پوشش دهیم بلکه برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های متعلق به ژانر علمی تخیلی را نیز در زیر مجموعه‌ی محصولاتمان قرار داده و آن‌ها را به مخاطبین خود عرضه کنیم.

بعد از گذر سالیان طوالانی، tor.com داستان‌های کوتاه را در راه‌های مختلفی آزمایش کرد، روش‌هایی که تا به حال ناشرانی مانند Asimov’s Science Fiction و یا Analog Science Fact and Fiction، دست به انجامش نزده بودند. آن‌ها داستان‌هایی را بر روی وبسایتشان قرار  می‌دادند که هرکسی قابلیت خواندنش را داشت و داستان‌های مختلفی برای تمام بازه‌های سنی در نظر می‌گرفتند، و تمام این‌ها در کنار‌کارهای هنری دیگر بود. این کار آن‌ها باعث شده بود تا آثار افراد مختلف در خرده فروشی‌هایی مانند Amazon, Barnes & Noble, و حتی iBooks شرکت اپل به فروش برسد و علاوه بر آن این آثار به همراه یک فهرست از بهترین کتاب‌های الکترونیکی سالانه‌ی این وبسایت بسته بندی می‌شد. و یا اینکه به همراه محصول خواسته شده، آن‌ها محصولات مشهور دیگر وبسایت خود را مانند کتاب‌های Nevertheless, She Persisted و یا Fierce Reads را به بسته‌ی مرسولی اضافه می‌کردند.

گالو همچنین به این نکته اشاره کرد که از زمانی که آن‌ها کار خود را شروع کرده‌اند، اینترنت دستخوش تغییر و تحول‌های بسیاری شده است. رسانه‌های ارتباط جمعی مانند توییتر و فیسبوک، رفتار و خرید آنلاین مردم را تغییر داده‌اند، اما با این وجود وبسایت ما همچنان در بین این همه جنجال و همهمه توانست صدای خود را به مخاطبانش برساند. او افزود که هر چه ما بیشتر بر روی کیفیت و محتوی خوب انرژی بگذاریم در نهایت متوجه خواهیم شد که مردم هم از آن لذت بیشتری خواهند برد، و آن‌ را با علاقه‌ی کامل به اشتراک گذاشته و در مورد آن با یکدیگر صحبت می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴ ، آقای مک میلان اعلام کرد که یک تغییر بزرگ در مسیر راه وبسایت tor.com قرار دارد: این وبسایت به یک نسخه‌ی تکامل یافته و نهایی رسیده است و به خودی خود خط تولید کتاب‌های چاپی‌اش را منتشر می‌کند، این وبسایت با تمرکز بر روی آثاری که کوچک‌تر هستند نسبت به رمان‌های نسبتا بلند‌تر، در کنار دیگر کتاب‌های تخیلی که در حال حاضر به صورت آنلاین در حال انتشار است به این مهم دست پیدا کرده است. نقطه‌ی قوت وبسایت tor.com نسبت به دیگر شیوه‌های سنتی انتشار و تولید کتاب آن است که آن‌ها با تمرکز بر داستان‌های کوتاه و رمان‌هایی از این جنس توانسته‌اند مخاطب آنلاین را به پای میز خود بکشانند، چرا که این کتاب‌ها معمولا در عرض چند دقیقه به پایان خود می‌رسند و در نتیجه بسیار مناسب مخاطبین کتاب الکترونیکی می‌باشند.

گالو همچنین این نکته را خاطر نشان کرد که این تغییر در فرمت نوشتاری به آن‌ها اجازه داده است تا به قلمروی پا بگذارند که تا به حال کسی در آن قدم نگذاشته است. آن‌ها داستان‌های متفاوتی را منتشر کرده‌اند که رقیبانشان از انجام چنین کاری عاجزند، لزوما هر شخصیت داستانی و یا دنیایی نیازمند یک رمان طولانی و بلند نمی‌باشد. داستان‌های کوتاه‌تر همچنین دست نگارنده را برای آزمون و خطا و آزمایش کارکترها ،جهان‌ها و همچنین مشاهده‌ی واکنش مخاطبین باز می‌گذارد. در این مورد می‌توان به نمونه‌هایی از جمله کتاب قتل عام (Murderbot) مارتا ولز، درام‌های خدای سیاه (The Black God’s Drums) اثر P. Djèlí Clark و اشک جنگ (War Cry) اثر برایان مک کللان اشار کرد. گالو همچنین افزود که رمان کوتاه ندی اوکورافور به نام Binti، در مرحله‌ی اولیه قرار بود تا یک داستان مستقل باشد اما پس از اینکه دنیا و شخصیت‌های این منظومه شکل گرفتند اوکرافور به این داستان دو دنباله‌ی دیگر را نیز افزود. گالو می‌گوید:

 نویسندگان تازه‌کار، با این کار می‌توانند با یک تیر چند هدف را نشانه بگیرند، اما برای مولفان حرفه‌ای‌تر، این زمین ممکن است به زمینی تبدیل شود که تا به حال تجربه‌ی بازی کردن در آن را نداشته باشند. اگر شما ایده‌ی کوچکی دارید که تا به الان قصد شاخ و برگ اضافه دادن به آن را نداشته اید و یا اینکه شما مشغول به نوشتن داستان‌های فانتزی هستید و علاقه دارید تا سبک علمی تخیلی را هم مورد شفقت خود قرار دهید، شما می‌توانید از وبسایت ما بهره ببرید.

او در ادامه‌ی مصاحبه‌اش می‌گوید:

امروزه من از صبر کم در مطالعه‌ی رمان‌ها رنج می‌برم، و این فاجعه است. من موقع مطالعه همواره سر نویسنده فریاد میزنم که “بجنب داستان را سریعتر به جلو بران!” با این وجود من از مطالعه‌ی رمان‌ها لذت می‌برم و آن‌ها را عمیقا دوست دارم اما بر اساس اعتقادات من هر واژه‌ای که می‌خوانم زمانبر خواهد بود و هر پاراگراف در صورتی که اهمیت داستانی نداشته باشد پس تنها وقت من‌ را  تلف کرده است. این به این معنی نیست که ما در آثار تولیدیمان تنها بر یک موضوع یعنی طول رمان‌ها متمرکز می‌شویم بلکه ما در مجموعه خود کتاب‌هایی طولانی مانند جنگلی بر لبه‌ی زمان (The Fortress at the Edge of Time) اثر Joe M. McDermott و یا جزر و مد زمستانی (Winter Tide) اثر Ruthanna Emrys را نیز ثبت کرده‌ایم. در دوران اولیه‌ی پیدایش رمان‌های علمی تخیلی، طول معمول آثار چیزی در حدود ۶۰ هزار کلمه‌ می‌بود اما امروزه این آمار به ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار کلمه رسیده است. گالو نیز افزود که سایت tor.com در آینده حتی رمان‌های بیشتری را منتشر خواهد کرد و همچنین ابراز داشت که طبیعتا رمان‌های کوتاه با سبک کاری آن‌ها موافق‌تر است.

با توجه به مسیری که این شرکت در یک دهه‌ی آینده برای پیشروی خود انتخاب کرده است، گالو می‌گوید که بسیاری از پیشروی‌های انتخاب شده وابسته به آن است که اینترنت چگونه تحول و تکامل می‌یابد. اما در حالی که این موارد در حال تغییر و تحول هستند، او می‌گوید:

امیدواریم که همه‌ی تغییرات در جهتی رخ دهد که ما بتوانیم بهترین عملکردمان را به مخاطبینمان ارائه کنیم. و با علم به این موضوع داستان‌های کوتاه کلید پیشرفت ما خواهد بود.

طبیعتا روند پیشروی این ناشر در طی دهه اخیر می‌تواند سرمشقی برای ناشران و نویسندگان  تازه کار دیگر باشد. آیا شما هم از مخاطبین  کتاب‌های الکترونیک و داستان‌های کوتاه هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید