موتور جستجوی جدید گوگل، مشکلات اصلی جوامع علمی را حل خواهد کرد - تکفارس 
موتور جستجوی جدید گوگل، مشکلات اصلی جوامع علمی را حل خواهد کرد - تکفارس 
موتور جستجوی جدید گوگل، مشکلات اصلی جوامع علمی را حل خواهد کرد - تکفارس 

موتور جستجوی جدید گوگل، مشکلات اصلی جوامع علمی را حل خواهد کرد

امیر مریخ
۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - 19:00
موتور جستجوی جدید گوگل، مشکلات اصلی جوامع علمی را حل خواهد کرد - تکفارس 

گوگل قصد ساخت موتور جستجوی جدیدی مختص پژوهشگران و دانشمندان دارد، در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

بزار اول تو گوگل دنبالش بگردم!

هر سوال محیر العقول و ناگهانی که داشته باشید از «اگر پلاتی پوس‌ها به بچه‌های خود شیر می‌دهند پس چرا تخم می‌گذارند؟» و تاریخ تولد ترلان پروانه تا نام آن موسیقی که در ماشین بغل دستی توی ترافیک پخش می‌شد، را “احتمالا” با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید نتیجه‌اش مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

در سالیان گذشته، فکر می‌کنید که دانشمندان به یک بانک اطلاعاتی دسترسی داشتند که هرگاه ایده‌ی نوشتن یک مقاله‌ی جدید به ذهنشان رسید، با یک جستجو در آن روند پیشرفت آن موضوع را بررسی کنند؟ خیر آن دوران شرایط به این حد لاکچری نبود! امروزه محیط اینترنت میزبان حجم عظیمی از اطلاعات می‌باشد، و این اطلاعات که تا به الان در این فضا ذخیره سازی شده است همانند سوختی برای ماشین تحقیقات عمل می‌کند و تحقیقات و فرایند‌های آینده با استفاده از آن‌ها مرز و حدود علم آدمی را به جلو پیش می‌برد. اما علاوه بر تمام نکات مثبت به دلیل حجم زیاد مطالب که معمولا در این مخازن ذخیره سازی شده است، اغلب برای پژوهشگران پیدا کردن موضوع مورد نظرشان، یک چالش تلقی می‌شود.

اما هم اکنون دانشمندان نیز مانند افکار فعال شما به ابزار قدرتمندی به نام گوگل مجهز شده‌اند. آن‌ها می‌توانند به راحتی در گوگل به دنبال سرنخ‌های خود بگردند.

در روز چهارشنبه‌ی گذشته، گوگل اقدام به انتشار جستجو بر مبنای بانک داده‌ها (Data set) کرد. این قابلیت شامل یک موتور جستجویی جدید می‌شود که در راستای‌ ارائه‌ی مجموعه‌ای از اطلاعات مجهز شده است. این شرکت امیدوار است تا این پلتفرم بتواند به دانشمندان و محققین در دسترسی سریع و بدون چالش به بانک داده‌ها کمک کرده و موثر واقع شود.

اطلاعات خوانا

بر اساس یک پست وبلاگی که توسط این شرکت منتشر شد، گوگل این پروژه را در مرحله‌ی اول با ساخت یک سلسله قواعد برای بانک اطلاعات آغاز کرد. آن‌ها دلیل ساخت این قواعد را کسب اطمینان از درک درست موتور جستجوی جدید، در مورد محتوای یک بانک اطلاعاتی، اعلام کردند. برای مثال، آن‌ها به سازندگان محتوای علمی پیشنهاد دادند تا برخی از اطلاعات معین را در ابرداده‌های بانک اطلاعاتی قرار بدهند، مواردی مانند اینکه سازنده چگونه توانسته است این اطلاعات را جمع آوری کند و همچنین این اطلاعات برای چه قشری مناسب و کاربردی است.

اطلاعاتی که بر اساس این سلسله قواعد دسته‌بندی شده‌اند کار را برای گوگل در جهت تهیه‌ی فهرست از بانک‌های اطلاعاتیش آسان‌تر می‌کند و و این امکان برای کاربران نیز فراهم می‌شود تا بتوانند راحت‌تر به مطالب مرتبط با موضوع جستجویشان دسترسی پیدا کنند.

و این تنها شروع قضیه است

این نسخه‌ی اولیه از سیستم جستجو بانک اطلاعاتی، شامل بانک‌های اطلاعاتی می‌شود که بر روی علوم اجتماعی و محیطی متمرکز شده‌اند،  این اطلاعات حتی شامل بانک‌های اطلاعاتی وبسایت‌های حکومتی، سازمان‌های خبری متنوع که بر روی این موضوعات فعالیت می‌کنند نیز می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که گوگل در اختیار کاربرانش قرار داده است، تعداد و نوع بانک‌های اطلاعاتی که در این سیستم جستجوی جدید حضور دارند با گذر زمان افزایش و متنوع‌تر خواهد شد. اما همچنان شرکت ذکر کرده است که سرعت روند پیشرفت آن‌ها وابسته به جمع آوران اطلاعات دارند که به چه سرعتی اطلاعات خود را با سلسله قواعد و ابراطلاعات جدید گوگل هماهنگ کنند. نهایتا، وقتی که گوگل به نتیجه‌ی دلخواهش رسید، یافتن موضوعات مورد نظر داشنمدان شاید به راحتی تایپ کردن چند واژه‌ی ساده باشد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید