پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 
پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 
پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 

پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟

تکفارس
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - 01:06
پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 

زمانی که در خصوص توسعه وب، اپلیکیشن و گسترش استارتاپ ها صحبت می کنیم، یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب است. انتخاب صحیح زبان برنامه نویسی، نقشی کلیدی را در موفقیت یا شکست شما ایفا می کند.

در دنیای فناوری، گزینه های فراوانی وجود دارد و داشتن انتخابی درست، مستلزم آگاهی از توانمندی ها و محدودیت های زبان های مختلف است. با این حال زمانی که پای صحبت افراد خبره این حوزه بنشینید، نام دو زبان برنامه نویسی بیش از سایرین به گوشتان خواهد خورد:

پایتون و جاوا اسکریپت. هر دو این زبان ها امتیازات بسیار زیادی دارند اما در عین حال، انتخاب آنها عاری از محدودیت نیست. برای آنکه بتوانید میان پایتون یا جاوا اسکریپت بهترین گزینه را انتخاب کنید، توصیه می کنیم ما را تا انتهای این مقاله دنبال کنید.

پایتون: زبانی همه کاره و کاربری آسان

در بسیاری از دوره های دانشگاهی و عنوان های شغلی، اساتید و سرپرست ها روی آموزش پایتون تاکید دارند. پایتون در سال های اخیر بسیار محبوب شده است. مهم ترین دلایل این محبوبیت چشم گیر نیز کاربری ساده و همه کاره بودن زبان است.

پایتون زبانی متن باز بوده و دسترسی به آن برای افراد مبتدی و حرفه ای، به یک اندازه آسان است. در تحلیل داده ها، طراحی اپلیکیشن، توسعه بک اند، یادگیری ماشینی و حتی در ساختار هوش مصنوعی، رد پای پایتون دیده می شود. ویژگی های کلیدی این زبان برنامه نویسی عبارتند از:

  • تقاضای بالا: بر اساس گزارش های منتشر شده بر روی وب سایت Glassdoor، توسعه وب با کمک پایتون عنوان شغلی بسیار پر متقاضی با حقوق رقابتی بالاست.
  • امکان یادگیری آسان: دستورات در پایتون ساختاری ساده و قابل درک دارند و افراد مبتدی نیز به راحتی می توانند با این زبان برنامه نویسی ارتباط برقرار کنند.
  • فضای غنی: پایتون بر پایه کتابخانه ها و فریم ورک های بسیار کاربردی و غنی استوار است و به همین خاطر، یکی از بهترین انتخاب ها برای توسعه وب محسوب می شود.
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی: پایتون را می توان زبان تخصصی هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ (یادگیری ماشینی) دانست. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 

جاوا اسکریپت: پادشاه توسعه فرانت اند

اگر به توسعه وب، به ویژه حوزه فرانت اند و بک اند، علاقه مند هستید توصیه می کنیم روی آموزش جاوا اسکریپت سرمایه گذاری کنید. این زبان برای ساخت اپلیکیشن پویا و تعامل گر، ایده آل است. همچنین از جاوا اسکریپت برای توسعه اپلیکیشن های تحت وب استفاده می شود. ویژگی های کلیدی جاوا اسکریپت عبارتند از:

  • فراگیر بودن: اکثر مرورگرها، حتی احتمالا همین مرورگری که با کمکش مشغول خواندن این مقاله هستید، از جاوا اسکریپت پشتیبانی می کنند. به همین خاطر، این زبان به انتخاب اصلی اکثر توسعه دهندگان وب تبدیل شده است.
  • تعامل پذیر با کاربر: جاوا اسکریپت با فعال کردن قابلیت به روز رسانی پویا، می تواند فضایی تعاملی در وب ایجاد کند. این موضوع در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بسیار با ارزش است.
  • فریم ورک های متفاوت: جاوا اسکریپت گستره متنوعی از فریم ورک های ایده ال، مانند ری اکت، انگولار و Vue.js را ارائه می دهد که کار را برای توسعه دهندگان وب بسیار آسان می سازند.
  • بازار شغلی قوی: بر اساس گزارش های منتشر شده در Glassdoor تقاضای بازار کار برای توسعه دهنده های جاوا اسکریپت، به ویژه افراد دارای سابقه در حوزه فریم ورک های جدید، بسیار بالاست.

پایتون و هوش مصنوعی

اگر پای صحبت توسعه دهندگان وب و متخصصان فضای دیجیتال بنشینید، همه آن ها متفق القول، از مزایای هوش مصنوعی و لزوم توجه به این ابزار نوظهور در زندگی انسان ها صحبت می کنند.

در دنیای که به مرور تحت سلطه هوش مصنوعی در خواهد آمد، سرمایه گذاری روی کدام زبان برنامه نویسی عاقلانه تر است؛ پایتون یا جاوا اسکریپت؟ در حال حاضر، پایتون توانسته است گوی سبقت را از سایر زبان های برنامه نویسی برباید.

بر خلاف سایر زبان های برنامه نویسی، بسیاری از کتابخانه های پایتون به طور خاص برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی طراحی شده اند. این موضوع به توسعه هوش مصنوعی یا سایر اپلیکیشن ها و محصولات بر پایه هوش مصنوعی، بسیار کمک می کند.

پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 

یکی دیگر از دلایل انتخاب پایتون در مسابقه “پایتون یا جاوا اسکریپت“، امکان یکپارچه سازی آسان این زبان در پردازش و نمایش داده هاست. با استفاده از کتابخانه هایی مانند Pandas و Matplotlib توسعه دهندگان امکان نمایش ساده و کارآمد داده ها و نتایج خود را دارند.

این موضوع در پردازش و ساخت الگوهای لازم برای طراحی مدل های هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیان ساده تر، پایتون نه تنها در مرحله توسعه، بلکه در فرایند آماده سازی داده ها و پردازش آنها (که از مهم ترین مراحل ساخت مدل های هوش مصنوعی هستند) نیز نقشی کلیدی را ایفا می کند.

شما کدام را انتخاب می کنید؟

اینکه شما در نهایت پایتون یا جاوا اسکریپت را انتخاب کنید، به اهداف و نیازهایتان بستگی خواهد داشت.

اگر در حوزه توسعه وب مشغول به کار هستید یا مایلید برای ورود به این بازار کار آماده شوید، یادگیری هر دو زبان را توصه می کنیم. پایتون می تواند در زمینه بک اند و پردازش داده بهترین انتخاب باشد.

جاوا اسکریپت نیز در حوزه فرانت اند، حرف اول را می زند. اگر به حوزه علوم داده و هوش مصنوعی علاقه مند هستید، بهتر است تمام زمان خود را روی یادگیری پایتون متمرکز کنید. اگر توسعه رابط های کاربری یا طراحی محصولاتی مانند اپلیکیشن های تحت وب نیاز استارتاپ شماست، جاوا اسکریپت می تواند تمام نیازهایتان را برطرف کند.

کلام آخر

پایتون یا جاوا اسکریپت؛ مسئله این است! اگر شما نیز برای ورود به دنیای برنامه نویسی با انتخاب دشوار میان یکی از این دو زبان برنامه نویسی روبرو شده اید، باید بگوییم که تنها نیستید. دنیای پایتون و جاوا اسکریپت بسیار گسترده است و هر دو زبان، در کنار محدودیت هایشان، پتانسیل بسیار بالایی دارند. بازار کار هر دو زبان عالی است و سرمایه گذاری روی هر کدام، می تواند آینده شغلی شما را در حوزه های مختلف تضمین کند.

یادگیری هر دو زبان ساده است و هر دو برای کاربران مبتدی و حرفه ای، به یک اندازه در دسترسی هستند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا با مرور مهم ترین ویژگی های هر زبان تا حدی این مشکل را برایتان برطرف کنیم.

پایتون یاد بگیریم یا جاوا اسکریپت؟ کدامیک ما را به دنیای هوش مصنوعی متصل می کند؟ - تکفارس 

کدام زبان برنامه نویسی؟

 اگر به حوزه توسعه وب و فرانت اند علاقه مند هستید، جاوا اسکریپت انتخاب مناسبی است. اگر دوست دارید به دنیای پردازش داده ها قدم بگذارید، پایتون راهنمای راهتان خواهد بود. اگر دغدغه شما ورود به قلمرو هوش مصنوعی است، تصمیم برایتان از قبل گرفته شده است. پایتون زبان اصلی هوش مصنوعی و توسعه مدل های مختلف بر پایه یادگیری ماشینی است. ما نیز در راکت آماده هستیم تا به تمام پرسش های شما در خصوص این دو زبان برنامه نویسی پاسخ دهیم. همچنین اگر به دنبال یک منبع جامع و به روز برای یادگیری زبان های پایتون یا جاوا اسکریپت هستید، پکیج های آموزشی راکت می توانند تمامی نیازهای شما را برطرف سازند. در کنار راکت یادگیری هیچ زبان برنامه نویسی سخت نیست!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید