پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل ۱۴ اینتل HX معرفی شدند - تکفارس 
پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل ۱۴ اینتل HX معرفی شدند - تکفارس 
پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل ۱۴ اینتل HX معرفی شدند - تکفارس 

پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل ۱۴ اینتل HX معرفی شدند

افشین نوری
۲۰ دی ۱۴۰۲ - 19:03
اینتل

اینتل پس از معرفی پردازنده‌های سری میتیور لیک، حالا پردازنده‌های نسل ۱۴ سری HX را برای لپ‌تاپ‌ها معرفی کرده است.

اینتل در نمایشگاه CES 2024 از این پردازنده‌ها با معماری Raptor Lake Refresh رونمایی کرده است و قرار است در لپ‌تاپ‌های ایسوس، لنوو، ایسر، MSI، ریزر و سایر شرکت‌ها استفاده شوند.

یکی از قابلیت‌های مهم این پردازنده‌ها، پشتیبانی از تاندربولت ۵ و بهینه‌سازی‌های Intel Application است. بنابراین انتظار عملکرد سریع‌تری در هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها برای آن‌ها می‌رود.

اینتل

قویترین پردازنده‌های این سری مدل Core i9-14900HX با ۲۴ هسته و ۳۲ رشته پردازشی و فرکانس ماکزیمم ۵.۸ گیگاهرتز است. پس از آن، مدل Core i7-14700HX قرار دارد که ۲۰ هسته پردازشی با حداکثر فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز دارد. مدل Core i7-14650HX نیز با ۱۶ هسته و فرکانس ۵.۲ گیگاهرتز پردازنده بعدی این سری است.

مدل‌های بعدی عبارتند از Core i5-14500HX و ۱۴۴۵۰HX که به ترتیب ۱۴ و ۱۰ هسته دارند و فرکانس ماکزیمم آن‌ها به ۴.۹ و ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد. همه این مدل‌ها دارای توان مصرفی پایه ۵۵ وات و توان نهایی ۱۵۷ وات در حالت توربو هستند و از گرافیک Intel UHD بهره می‌برند.

به گفته اینتل پردازنده‌های نسل ۱۴ سری HX از رقبای AMD خود سریع‌تر هستند. برای مثال Core i9-14900HX در اجرای بازی‌ها سریع‌تر از Ryzen 9 7945HX3D است.

پردازنده‌های نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ اینتل نیز قرار است سرعت‌های کلاک بالاتری نسبت به نسل ۱۳ رپتور لیک داشته باشند.

طبق اطلاعاتی که فاش شده است نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ اینتل که انتظار می‌رود به زودی معرفی شوند از پلتفرم‌های کنونی LGA 1700 پشتیبانی خواهند کرد. این سری در دو دونسخه S و HX ارائه خواهد شد و در کنار پردازنده‌های میتیور لیک P و میتیور لیک M خواهد نشست.

این پردازنده‌ها ظاهرا شامل پیکره‌بندی بیش از ۸+۱۶ هسته نخواهند بود، اما انتظار می‌رود مدل‌های جدیدی شامل پیکره‌بندی‌های ۶+۸ و ۲+۸ که به‌عنوان پردازنده‌های Core i5 و Core i3 طراحی خواهند شد ارائه کند.

اما نکته مهمتر اینکه اینتل ظاهرا قصد دارد بار دیگر سرعت کلاک پردازنده‌های خود را افزایش دهد. بالاترین نسخه پردازنده‌های نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ دارای حداکثر سرعت کلاک ۶.۲ گیگاهرتز خواهند بود و حتی ممکن است به ۶.۵ گیگاهرتز نیز برسد. این سرعت ۷ درصد بیشتر از سرعت کلاک Core i9-13900K با فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز و ۳ درصد بیشتر از سرعت ۱۳۹۰۰KS با فرکانس ۶ گیگاهرتز خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید