لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ با پردازنده‌های جدید اینتل از راه می‌رسند - تکفارس 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ با پردازنده‌های جدید اینتل از راه می‌رسند - تکفارس 
لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ با پردازنده‌های جدید اینتل از راه می‌رسند - تکفارس 

لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ با پردازنده‌های جدید اینتل از راه می‌رسند

افشین نوری
۱۱ دی ۱۴۰۲ - 11:23
اینتل رپتور لیک

اینتل قصد دارد به‌زودی چند پردازنده‌ قدرتمند به نسل ۱۴ خود اضافه کند تا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ استفاده خواهند شد.

این پردازنده‌ها که جزو سری HX خواهند بود، عمدتا برای استفاده در لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی به کار گرفته خواهند شد.

یکی از این پردازنده‌ها، Core i5-14450HX نام دارد که دارای ۱۰ هسته و ۱۶ رشته پردازشی است. فرکانس این پردازنده در حالت توربو به ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد که در مقایسه با نسل قبل خود افزایش ۲۰۰ مگاهرتزی را نشان می‌دهد.

پردازنده Core i5-14450HX به تازگی در بنچمارک‌ها رویت شده که عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. ظاهرا اینتل تصمیم دارد حداقل ۵ مدل از پردازنده‌های سری HX را در سال ۲۰۲۴ معرفی‌ کند که قویترین آن‌ها دارای ۲۴ هسته پردازشی با حداکثر فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز خواهد بود.

انتظار می‌رود در کنار این پردازنده‌ها از گرافیک‌های جدید اینتل با انویدیا استفاده شود. از طرفی، پردازنده‌های نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ اینتل قرار است سرعت‌های کلاک بالاتری نسبت به نسل ۱۳ رپتور لیک داشته باشند.

طبق اطلاعاتی که فاش شده است نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ اینتل که انتظار می‌رود در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ معرفی شوند از پلتفرم‌های کنونی LGA 1700 پشتیبانی خواهند کرد. این سری در دو دونسخه S و HX ارائه خواهد شد و در کنار پردازنده‌های میتیور لیک P و میتیور لیک M خواهد نشست.

این پردازنده‌ها ظاهرا شامل پیکره‌بندی بیش از ۸+۱۶ هسته نخواهند بود، اما انتظار می‌رود مدل‌های جدیدی شامل پیکره‌بندی‌های ۶+۸ و ۲+۸ که به‌عنوان پردازنده‌های Core i5 و Core i3 طراحی خواهند شد ارائه کند.

اما نکته مهمتر اینکه اینتل ظاهرا قصد دارد بار دیگر سرعت کلاک پردازنده‌های خود را افزایش دهد. بالاترین نسخه پردازنده‌های نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش دسکتاپ دارای حداکثر سرعت کلاک ۶.۲ گیگاهرتز خواهند بود و حتی ممکن است به ۶.۵ گیگاهرتز نیز برسد. این سرعت ۷ درصد بیشتر از سرعت کلاک Core i9-13900K با فرکانس ۵.۸ گیگاهرتز و ۳ درصد بیشتر از سرعت ۱۳۹۰۰KS با فرکانس ۶ گیگاهرتز خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید