اینتل تراشه ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور می سازد - تکفارس 
اینتل تراشه ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور می سازد - تکفارس 
اینتل تراشه ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور می سازد - تکفارس 

اینتل تراشه ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور می سازد

افشین نوری
۴ دی ۱۴۰۲ - 14:23
اینتل

اینتل ظاهرا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تراشه‌ای با یک هزار میلیارد ترانزیستور بسازد. پت گلسینگر مدیرعامل این شرکت این موضوع را تایید کرده است.

 گلسینگر گفته است که اینتل تا سال ۲۰۳۰ قانون مور را پشت سر خواهد گذاشت. طبق قانون مور، تعداد ترانزیستورهای تراشه‌ها باید هر سال دو برابر شود، هرچند که این روند در سال‌های اخیر کند شده است.

گلسینگر در ادامه گفته است: «به نظرم مرگ قانون مور را می‌توانیم تا چند سال آینده اعلام کنیم. هرچند که ما دیگر در دوران طلایی قانون مور به سر نمی‌بریم و متاسفانه دو برابرسازی تعداد ترانزیستورهای تراشه‌ها تقریبا هر ۳ سال یکبار اتفاق می‌افتد.»

گلسینگر همچنین گفت که کسب‌وکار تراشه در حال تغییر است و اگر قبلا یک کارخانه تراشه‌سازی ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشت. الان این هزینه‌ها حدودا ۲۰ میلیارد دلار شده است. 

اینتل اخیرا با برگزاری رویدادی در چین، نسل چهاردهم Raptor Lake را معرفی کرد که شامل پردازنده‌های ۶۵ واتی، سری HX برای لپ‌تاپ‌ها و انواع انحصاری چینی می‌شود.

نسل چهاردهم Raptor Lake-S Desktop Refresh قرار است با SKUهای ۶۵ واتی Non-K وارد بازار شوند. انتظار می رود این پردازنده‌ها با قیمت‌های مشابه نسل سیزدهم به فروش برسند.

در بخش لپ‌تاپ، اینتل پردازنده‌های نسل چهاردهم Raptor Lake-HX را معرفی کرده که شامل بهبودهای جزئیمی‌شوند. پردازنده‌های Raptor Lake-HX در کنار سری‌های ۱st Gene Core Ultra Meteor Lake و ۱st Gene Cor eRaptor Lake-U قابل دسترس خواهند بود.

اینتل همچنین پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم انحصاری چین را معرفی خواهد کرد که مشخصات بهتری نسبت به از نمونه‌های موجود در بازار جهانی دارند.

 اخیرا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص لغو ساخت تراشه‌های دسکتاپ میتیور لیک اینتل به گوش می‌رسید. با در نظر گرفتن اینکه میتیور لیک در ۱۴ دسامبر برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود و پردازنده‌های نسل چهاردهم رپتور لیک در ماه اکتبر وارد بازار می‌شوند، کمی عجیب است که اینتل به این‌زودی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید