یک مطالعه جدید ارتباط بین استفاده از اینترنت و سلامت ذهن را رد کرد
یک مطالعه جدید ارتباط بین استفاده از اینترنت و سلامت ذهن را رد کرد
یک مطالعه جدید ارتباط بین استفاده از اینترنت و سلامت ذهن را رد کرد

یک مطالعه جدید ارتباط بین استفاده از اینترنت و سلامت ذهن را رد کرد

افشین نوری
۸ آذر ۱۴۰۲ - 10:39
اینترنت

مدت‌هاست که ادعا می‌شود که استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های موبایل تاثیر منفی روی سلامت ذهن ما می‌گذارد. اما یک مطالعه جدید این ادعا را رد می‌کند. محققان می‌گویند که آن‌ها ارتباطی بین اسنفاده از اینترنت و سلامت روان پیدا نکردند.

اندرو پرزیبلسکی استاد فناوری انسانی از موسسه اینترنت آکسفورد (OII) به همراه همکارش متی وور، مطالعه‌ای با عنوان «سلامت روان جهانی در عصر اینترنت» انجام داده‌اند تا این باور قدیمی درباره تاثیر مخرب اینترنت بر سلامت روان را بررسی کنند.

یکی از تفاوت های این مطالعه با تحقیقات قبلی، مجموعه داده‌هایی است که استفاده شده است. در این مطالعه از داده‌های ۲.۴ میلیون نفر بین ۱۵ تا ۸۹ سال در ۱۶۸ کشور دنیا در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ استفاده شده‌ است که نشان‌دهنده گسنردگی جامعه آماری آن است.

بخش اول این مطالعه روی سلامت روان‌ کاربران طبق گزارش‌های خود آن‌ها از رضایت از زندگی و تجربیات مثبت و منفی تمرکز داشت. بخش دوم مطالعه نیز روی بررسی سلامت روان کاربران با بهره‌گیری از نرخ‌های فراتحلیلی اضطراب، افسردگی و خودآزاری در طی ۲۰ سال گذشته و ارتباط آن‌ها با پذیرش اینترنت متمرکز بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که در ۲۰ سال گذشته تغییرات و ناسازگاری جزئی در سلامت روان کاربران وجود داشته است، این در حالیست که استفاده جهانی اینترنت از ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۶۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است که نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

محققان در این مطالعه علاوه بر جمع‌آوری داده‌ها از کاربران، اطلاعاتی نیز از شرکت‌های فناوری جمع‌آوری کردند که البته دسترسی به آن‌ها دشوار بود. پرزیبلسکی می‌گوید: «این اطلاعات به‌طور مداوم توسط شرکت‌های فناوری برای بازاریابی و بهبود محصولاتشان مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، اما متاسفانه برای تحقیقات علمی قابل دسترس نیستند».

در سال ۲۰۲۱ اسنادی فاش شد که نشان می‌داد فیس بوک تحقیقی روی تاثیر اینستاگرام بر سلامت روان کاربران نوجوان انجام داده است. این شرکت مدعی بود که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بر ذهن کاربران تأثیر مثبت بگذارند، اما به نظر می‌رسید که تحقیقات آن‌ها تناقضاتی داشت. در ماه اکتبر گزارش شد که ۴۰ ایالت آمریکا از فیس بوک به خاطر آسیب رساندن به سلامت روان کودکان شکایت کرده‌اند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید