اینتل پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم Raptor Lake-S و موبایلی Raptor Lake-HX را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم Raptor Lake-S و موبایلی Raptor Lake-HX را معرفی کرد - تکفارس 
اینتل پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم Raptor Lake-S و موبایلی Raptor Lake-HX را معرفی کرد - تکفارس 

اینتل پردازنده های دسکتاپ نسل چهاردهم Raptor Lake-S و موبایلی Raptor Lake-HX را معرفی کرد

افشین نوری
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 13:12
اینتل

اینتل با برگزاری رویدادی در چین، نسل چهاردهم Raptor Lake را معرفی کرد که شامل پردزنده‌های ۶۵ واتی، سری HX برای لپ‌تاپ‌ها و انواع انحصاری چینی می‌شود.

نسل چهاردهم Raptor Lake-S Desktop Refresh قرار است با SKUهای ۶۵ واتی Non-K وارد بازار شوند. انتظار می رود این پردازنده‌ها با قیمت‌های مشابه نسل سیزدهم به فروش برسند.

در بخش لپ‌تاپ، اینتل پردازنده‌های نسل چهاردهم Raptor Lake-HX را معرفی کرده که شامل بهبودهای جزئیمی‌شوند. پردازنده‌های Raptor Lake-HX در کنار سری‌های ۱st Gene Core Ultra Meteor Lake و ۱st Gene Cor eRaptor Lake-U قابل دسترس خواهند بود.

اینتل همچنین پردازنده‌های دسکتاپ نسل چهاردهم انحصاری چین را معرفی خواهد کرد که مشخصات بهتری نسبت به از نمونه‌های موجود در بازار جهانی دارند.

میشل جانستون معاون اجرایی اینتل در مصاحبه با PCWorld گفته است که پردازنده‌های میتیور لیک (Meteor Lake) در سال ۲۰۲۴ به دسکتاپ راه پیدا می‌کنند.

 اخیرا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص لغو ساخت تراشه‌های دسکتاپ میتیور لیک اینتل به گوش می‌رسید. با در نظر گرفتن اینکه میتیور لیک در ۱۴ دسامبر برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شود و پردازنده‌های نسل چهاردهم رپتور لیک در ماه اکتبر وارد بازار می‌شوند، کمی عجیب است که اینتل به این‌زودی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند.

البته این اولین بار نیست که اینتل یک نسل از پردازنده‌های خود را ظرف چند ماه جایگزین می‌کند. در سال ۲۰۱۷، اینتل پردازنده‌های نسل هفتم Kaby Lake را تنها بعد از ۹ ماه بعد با نسل هشتم Coffee Lake جایگزین کرد. جالب اینکه، نسل هفتم به‌روزرسانی کامل پردازنده‌های نسل ششم Skylake بود.

انتظار می‌رود پردازنده‌های میتیور لیک با نام تجاری Intel Core Ultra Series 1 عرضه شوند. با توجه به اطلاعات فاش شده، به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های نسل ۱۴ اینتل از تعداد هسته‌های P کمتری نسبت به سری رپتور لیک بهره می‌برند اما تعداد هسته‌های E آن‌ها یکسان خواهد بود. این تراشه‌ها در پنج نسخه به بازار عرضه خواهند شد و پرچمدار آن‌ها از ۶ هسته‌ی قدرتمند اما پرمصرف و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف بهره خواهد برد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید