پلی استیشن پورتال: قیمت، طراحی و هر آنچه باید درباره آن بدانید - تکفارس 
پلی استیشن پورتال: قیمت، طراحی و هر آنچه باید درباره آن بدانید - تکفارس 
پلی استیشن پورتال: قیمت، طراحی و هر آنچه باید درباره آن بدانید - تکفارس 

پلی استیشن پورتال: قیمت، طراحی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

افشین نوری
۳ شهریور ۱۴۰۲ - 16:13
پلی استیشن پورتال

پلی استیشن پورتال به عنوان یک کنسول دستی پلی استیشن، ماه مارس ۲۰۲۳ تحت عنوان پروژه Q معرفی شد. این کنسول امکان اجرای بهترین بازی‌های PS5 را در هر کجا که باشید با استفاده از اتصال وا‌ی‌فای فراهم می‌کند.

هرچند پلی استیشن پورتال ممکن است در حد برخی کنسول‌های دستی سونی مانند پلی‌استیشن پرتابل و پلی‌استیشن گو نباشد، اما قابلیت آن در اجرای بازی‌های PS5 چیزی نیست که به‌راحتی از آن چشم پوشید. ما در اینجا قصد داریم هر آنچه درباره این کنسول می‌دانیم بیان کنیم تا شما به‌طور کامل در جریان جزئیات آن قرار بگیرید.

پلی استیشن پورتال: قیمت و زمان عرضه

این کنسول قرار است اواخر سال جاری میلادی به قیمت ۱۹۹ دلار عرضه شود. به نظر می‌رسد این کنسول فقط یک پیکره‌بندی خواهد داشت. با این حال، هنوز مشخص نیست که سونی چه لوازم جانبی برای آن ارائه خواهد کرد.

سونی قرار است به زودی اطلاعات بیشتری درباره تاریخ پیش‌سفارش آن ارائه دهد.

پورتال پلی استیشن: طراحی

طراحی پلی استیشن پورتال هرچند کمی عجیب‌وغریب است اما تاحدودی برای ما آشنا به نظر می‌رسد. این کنسول در واقع دو نیمه یک کنترلر پلی استیشن دوال‌سنس با نمایشگر ۸ اینچی LCD در وسط است. این طراحی از نظر آرایش دکمه‌ها و دستگیره‌ها تفاوت چندانی با بهترین کنسول‌های دستی بازار ندارد.

پلی استیشن پورتال مجهز به یک درگاه USB-C برای شارژ و یک جک هدفون ۳.۵ میلیمتری در قسمت پایین است. در قسمت بالایی آن نیز دو اسپیکر و یک دکمه تنظیم صدا وجود دارد. آرایش دکمه‌ها و دستگیره‌ها خیلی شبیه به کنترلر دوال‌سنس است.

پلی استیشن پورتال: نمایشگر

به‌گفته سونی، پلی استیشن پورتال از یک صفحه نمایش ۸ اینچی LDC با وضوح ۱۰۸۰p و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد. این نمایشگر دارای نسبت تصویر ۱۶:۹ است که با نسبت تصویر اکثر بازی‌های پلی استیشن سازگاری دارد.

هرچند روشنایی و دقت رنگ این نمایشگر مشخص نیست، اما انتظار می‌رود وضوح ۱۰۸۰p و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز تصاویر باکیفیت و دقیقی ارائه کنند. لازم به ذکر است که این نمایشگر ۸ اینچی، بزرگتر از نمایشگرهای ۷ اینچی نینتندو سوییچ و استیم دک خواهد بود.

پلی استیشن پورتال

پلی استیشن پورتال: مشخصات فنی

این کنسول به عنوان یک دستگاه استریم بازی نیازی به تراشه و پردازنده گرافیکی قدرتمند ندارد، اما از آنجائیکه کنترلرهای دوال‌سنس با یکبار شارژ بین ۶ تا ۱۲ ساعت دوام می آورند، انتظار می‌رود که شارژدهی پلی استیشن پورتال زیاد باشد. بنابراین حتی اگر باتری آن ۶ ساعت دوام بیاورد، این عدد بسیار بیشتر از شارژدهی استیم دک و Asus ROG Ally با دوام باتری کمتر از ۲ ساعت خواهد بود.

گفتنی است، کنترلر دوال‌سنس پلی استیشن پورتال دارای همان قابلیت‌های نمونه اصلی خواهد بود که شامل بازخورد لمسی، محرک‌‌های تطبیقی و قابلیت صفحه لمسی می‌شوند. نمایشگر این کنسول دارای دو ناحیه لمسی برای شبیه‌سازی عملکرد تاچ‌پد خواهد بود.

پلی استیشن پورتال: قابلیت اتصال

این کنسول از اپلیکیشن Remote Play استفاده خواهد کرد امکان نصب آن روی PS5 یا کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ وجود خواهد داشت. به‌گفته سونی، کنسول پورتال از اتصال وای‌فای و فناوری بی‌سیم PlayStation Link پشتیبانی خواهد کرد. شما برای استریم بازی‌های PS5 روی این کنسول فقط نیاز به اتصال اینترنتی قوی خواهید داشت.

بنابراین حتی اگر شما هزاران کیلومتر از پلی استیشن ۵ خود فاصله داشته باشید، قادر به اجرای بازی‌های این دستگاه روی پلی استیشن پورتال خواهید بود. در هر حال، شما ابتدا باید یک کنسول PS5 داشته باشید تا بتوانید از پلی استیشن پورتال استفاده کنید. در ضمن، اگر اتصال وای‌فای شما قطع شود یا فرد دیگری از PS5 شما استفاده کند، پلی استیشن پورتال دیگر کار نخواهد کرد.

نکته دیگر اینکه، پلی استیشن پورتال از اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند و در نتیجه شما نمی‌توانید آن را به هدست‌های بی‌سیم وصل کنید. با این‌حال، PlayStation Link به‌عنوان فناوری اتصال جدید سونی به شما اجازه استفاده از دستگاه‌هایی مثل هدست جدید Pulse Elite و ایرباد بی‌سیم Pulse Explore را خواهد داد. این‌ها، تنها هدست‌هایی هستند که در حال‌حاضر از فناوری جدید سونی پشتیبانی می‌کنند، اما سونی گفته که در آینده PlayStation Link را برای دستگاه‌های شخص‌ثالث نیز ارائه خواهد کرد.

پلی استیشن پورتال: چشم‌انداز

با وجود اینکه قابلیت PlayStation Remote Play از زمان PS3 وجود داشته است، این قابلیت همیشه یکپارچه نبوده است. پلی استیشن پورتال ، که به‌طور مشخص برای استفاده از Remote Play جهت اجرای بازی‌های پلی‌استیشن ساخته شده است، باید بتواند این قابلیت را همانطور که تبلیغ شده اجرا کند. سونی گفته است که به‌زودی اطلاعات بیشتری درباره این کنسول ارائه خواهد کرد. تا آن زمان تکفارس را دنبال کنید.

منبع: Tomsguide

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید