توافق اینترنت آرکایو با ناشران برای امانت دادن کتاب های دیجیتال
توافق اینترنت آرکایو با ناشران برای امانت دادن کتاب های دیجیتال
توافق اینترنت آرکایو با ناشران برای امانت دادن کتاب های دیجیتال

توافق اینترنت آرکایو با ناشران برای امانت دادن کتاب های دیجیتال

محمدرضا نصیرزاده
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 18:37
اینترنت آرکایو

اینترنت آرکایو Internet Archive یک کتابخانه دیجیتالی است که توسط بروستر کاله Brewster Kahle در سال ۱۹۹۶ بر اساس ایده دسترسی همگانی به دانش تأسیس شد. این کتابخانه اجازه دسترسی همگانی و جهانی را به تعداد بی‌شماری فیلم، موسیقی، نرم‌افزار، بازی‌های ویدئویی، وب‌سایت‌های اینترنتی و کتاب هارا برای دیگران فراهم می‌کند دسترسی که ناشران زیاد از آن راضی نیستند چرا که به نظر می‌رسد اینترنت آرکایو حق کپی‌رایت انهارا نقض می‌کند.

این کتابخانه دیجیتال اخیراً در موردی که منجر شده است کاربران به کتابخانه دیجیتال دسترسی رایگان داشته باشند به دلیل نقض قانون کپی‌رایت مجرم شناخته شده است.

بنا بر تصمیم قاضی جان کوتل John Koeltl اینترنت ارکایو حق کپی‌رایت چهار ناشر را نقض کرده است؛ اما اکنون این شرکت با ناشران شاکی به توافقی رسیده است که می‌تواند یک راه را برای تجدیدنظر در دادگاه باز کند.
این حکم رضایتِ چهار ناشر از جمله جان وایلی و پسران John Wiley & Sons، پنگوئن رندوم هاوس Penguin Random House، هارپر کالینز HarperCollins و هاچت Hachette در مقابل اینترنت آرکایو را منوط به موفقیت دادگاه تجدیدنظر می‌داند. در غیر این صورت اینترنت آرکایو باید مبلغ نامشخصی را به این چهار ناشر بپردازد. حکمی که باعث خرسندی ناشران شده است. زیرا بحث کپی‌رایت را به هزاران کتابی که هنوز در فهرست‌های اینترنت آرکایو موجود است را گسترش می‌دهد.

اینترنت ارکایو در سال ۲۰۲۰ پس از اینکه در دوران کرونا شروع به امانت دادن نسخه دیجیتالی کتاب‌ها به‌صورت رایگان کرد مورد شکایت قرار گرفت. کاری که از نظر اینترنت آرکایو تفاوتی با امانت دادن کتاب‌ها به‌صورت سنتی نداشت. در صورتی که چنین برداشتی مورد پذیرش دادگاه قرار گیرد فرصتی برای اینترنت ارکایو ایجاد خواهد شد تا از تصمیم قاضی کوتل برای پرداخت جریمه خودداری و جلوگیری شود. بااین‌حال ناشران این عمل را خلاق قوانین می‌دانند و امانت دادن را نقض قانون کپی‌رایت درنظر می‌گیرند. در مقابل اینترنت آرکایو می‌گوید که هنوز مبارزه ادامه دارد و با قاطعیت بر این باور است که کتابخانه‌ها باید بتوانند کتاب‌های دیجیتال را در اختیار داشته باشند حفظ کنند و به دیگران امانت دهند بدون که این ناقض هرگونه قانونی از جمله کپی‌رایت باشند.

به نظر اینترنت آرکایو قاضی برای حل این موضوع رویه‌ای اشتباه مرتکب شده و امیدوار است که در طول دادگاه تجدیدِنظر این اشتباه مرتفع شود. بروستر کاله بنیان‌گذار اینترنت ارکایو با بیان اینکه امروز یک حمله همه‌جانبه و بی‌سابقه به کتابخانه‌ها در حال اتفاق‌افتادن است از این دعوای حقوقی که علیه او توسط ناشران ایجاد شده است انتقاد کرد. کاله ادامه داد این تلاش‌ها برای محدودکردن قدرت و حضور کتاب خانه‌های دیجیتال، دسترسی مردم به حقیقت را قطع می‌کند مسیری که در تضاد با دموکراسی در این زمانه است.

منبع: techspot.com

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید