عربستان سعودی استفاده از درگاه USB-C را در آستانه معرفی سری آیفون ۱۵ الزامی کرد - تکفارس 
عربستان سعودی استفاده از درگاه USB-C را در آستانه معرفی سری آیفون ۱۵ الزامی کرد - تکفارس 
عربستان سعودی استفاده از درگاه USB-C را در آستانه معرفی سری آیفون ۱۵ الزامی کرد - تکفارس 

عربستان سعودی استفاده از درگاه USB-C را در آستانه معرفی سری آیفون ۱۵ الزامی کرد

افشین نوری
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 10:46
درگاه USB-C

اتحادیه اروپا اخیرا قانونی به تصویب رساند که به موجب آن همه شرکت‌های سازنده‌های گوشی‌ هوشمند باید از درگاه USB-C استفاده کنند. البته این قانون فقط منحصر به قاره اروپا است و در سایر نقاط دنیا الزامی به استفاده از درگاه USB-C روی گوشی‌ها نخواهد بود. اما به نظر می‌رسد که سایر کشورها نیز می‌خواهند قانون مشابهی تصویب کنند. 

آیفون ۱۵ قرار است به‌زودی معرفی شود و گفته می‌شود اپل سرانجام از درگاه USB-C به لایتنینگ ااستفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد اپل این کار را برای تبعیت از قانون جدید اتحادیه اروپا که درگاه USB-C را برای گوشی‌های هوشمند الزامی کرده، انجام خواهد داد. حالا عربستان سعودی هم با تصویب قانون جدیدی استفاده از USB-C را اجباری کرده است.

به گزارش Khaleej Times اداره استاندارد عربستان درگاه USB-C را به عنوان درگاه استاندارد برای دستگاه‌های الکترونیکی انتخاب کرده است. مرحله اول این قانون قرار است از اول ژانویه ۲۰۲۵ اجرایی شود و همه گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی الکترونیکی مثل هدفون، کیبورد، اسپیکر و روترها باید مجهز به درگاه USB-C شوند.

در مرحله دوم این قانون که از ۱ آوریل ۲۰۲۶ شروع خواهد شد، همه لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای پرتابل باید از درگاه USB-C استفاده کنند. اداره استاندارد عربستان گفته است که این قانون را برای بهبود تجربه کاربری و کاهش هزینه‌ها تصویب کرده است، چراکه USB-C سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش ضایعات الکترونیکی می‌شود. اتحادیه اروپا نیز قانون مشابهی از ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴ اجرا خواهد کرد.

ظاهرا کشورهای دیگر نیز به فکر الزامی کردن درگاه USB-C هستند. سال گذشته، سازمان رگلاتوری برزیل پیشنهاد کرد که سازندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم به استفاده از درگاه USB-C کند. وزارت بازرگانی آمریکا نیز در حال بررسی تصویب قانون مشابهی در آینده نزدیک است.

هند نیز به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای گوشی هوشمند قصد دارد استاندارد جدیدی تصویب کند که استفاده از درگاه USB-C روی گوشی‌ها را اجباری کند. سازمان استاندارد هند (BIS) هم‌اکنون در حال آماده کردن طرحی است که شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند را ملزم به این کار خواهد کرد.

اپل استفاده از درگاه USB-C را برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در مک بوک ۱۲ اینچی آغاز کرد و در حال حاضر، کل سری مک و آیپد از این درگاه استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۵ اولین گوشی‌های اپل باشند که به جای درگاه لایتنینگ از USB-C استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید