بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری ۱۴۰۲ - تکفارس 
بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری ۱۴۰۲ - تکفارس 
بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری ۱۴۰۲ - تکفارس 

بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری ۱۴۰۲

تکفارس
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - 09:28
بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری ۱۴۰۲ - تکفارس 

سال ۱۴۰۲ با تغییرات خاصی در بازارها شروع شد. از اوایل سال ۱۴۰۲ بازار سهام با استقبال خریداران روبرو شد و رشد چشمگیری داشت که تا میانه بهار هم طول کشید. هرچند نیمه دوم بهار برای این بازار با افت و خیز همراه بود. از سوی دیگر، بازار مسکن به دلیل رشد قیمت و کمتر شدن تقاضا از ابتدای سال ۱۴۰۲ کمتر مورد معامله قرار گرفته است.

بازار طلا هم همانند دلار از ابتدای سال با نوساناتی همراه بوده است. با این حال، هنوز وضعیت تورم امسال، نتیجه مذاکرات سیاسی و قیمت دلار تا پایان سال راه زیادی پیش رو دارد. تغییر در این سه موضوع می‌تواند روی وضعیت بازارهای سرمایه گذاری تاثیر بگذارد. در این مطلب سعی می‌کنیم بهترین و پرسودترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ را در سناریوهای مختلف بررسی کنیم. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

نگاهی به بازارهای سرمایه گذاری

همان طور که گفتیم، برای اینکه بتوان در مورد آینده بازارها صحبت کرد باید سناریو‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دارد. به همین دلیل هم سه سناریو و اثرات آن بر بازارهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سناریوی اول، ثبات قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

اگر در سال ۱۴۰۲ قیمت دلار همین روند باثبات را طی کند و حوالی قیمت ۵۰ هزار تومان در نوسان باشد، بازار طلا هم به دلیل این که با قیمت این ارز همبستگی مثبت دارد، می‌تواند تا آخر سال روند با ثباتی را تجربه کند. البته طلا تا حدودی از قیمت جهانی طلا و تورم هم اثر می‌پذیرد اما عمده تاثیرگذاری آن ناشی از تغییرات قیمت دلار است. در صورت باثبات ماندن قیمت ارز، در بازار مسکن نیز شاهد رکود عمیقی خواهیم بود به دلیل این که خریداران قصد و توان ورود به این بازار را ندارند. این موضوع می‌تواند چانه‌زنی روی قیمت خرید را تا حدودی به مصرف کننده انتقال دهد.

از سوی دیگر، بازار خودرو هم هرچند بسیار متاثر از بازار ارز است اما عوامل دیگری نیز بر این بازار تاثیر اساسی دارند. اگر طبق گفته وزارت صمت واردات خودرو خارجی انجام شود و شرکت‌های داخلی تولیدات خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهند، این امکان وجود دارد روند کاهشی قیمت خودرو به راه خود تا آخر سال ادامه دهد. واکنش بازار سهام به این روند نامشخص است، چرا که شرکت‌هایی که فروش دلاری دارند رشد زیادی نخواهند دید اما شرکت‌هایی با فروش ریالی امکان بهبود دارند.

برخی افراد در این شرایط که ممکن است بسیاری از بازارها در ثبات قرار داشته باشند، تمایل دارند وارد سرمایه گذاری‌های باثبات‌تر و  کم‌ریسک‌تری شوند. در این وضعیت، صندوق‌های درآمد ثابت به علاوه برخی از سهام می‌توانند یکی از بهترین و پرسود‌ترین سرمایه گذاری‌های سال ۱۴۰۲ به شمار بروند. صندوق درآمد ثابت کیان یکی از این صندوق‌ها است که سالانه به صورت موثر حداقل ۲۷ درصد سود به سرمایه گذارانش پرداخت می‌کند. این در حالی است که  بانک‌ها برای سپرده‌های یک ساله فقط ۲۰.۵ درصد سود به سپرده گذارن خود ارائه می‌دهند.

سناریوی دوم، کاهش قیمت دلار

اگر ایران و غرب به توافق‌های سیاسی برسند و تحریم‌ها کنار گذاشته شوند، قیمت دلار کاهشی خواهد شد. در این صورت سرمایه گذاری در بازار خودرو، مسکن و طلا نه تنها بازدهی نخواهد داشت بلکه سرمایه گذاران را دست کم در کوتاه‌مدت متوجه ضرر خواهد کرد. اما این وضعیت برای بازار سهام تا حدودی متفاوت است. در بازار سهام حجم بالایی از شرکت‌هایی که سهام آن‌ها معامله می‌شوند ریالی هستند. این شرکت‌ها در مواقعی که قیمت دلار کاهشی باشد تقاضا برای خرید آن‌ها افزایش می‌یابد و با افزایش تقاضا برای خرید، قیمت آن‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت. اما سهم‌های دلاری ممکن است روند معکوسی را طی کنند. این سناریو شباهت زیادی با سناریوی اول دارد و البته صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق ندای ثابت کیان گزینه خوبی در این ایام هستند و می‌توانند جزو گزینه‌های مناسب سرمایه گذاری ۱۴۰۲ باشند.

سناریوی سوم، افزایش قیمت دلار

اگر توافق‌های سیاسی به نتیجه نرسد و تحریم‌ها برقرار مانده و تشدید شوند، به دلیل انتظارات تورمی، قیمت دلار رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. در این حالت شاید سرمایه گذاری در طلا به دلیل وجود همبستگی بالا با قیمت دلار توجیه‌پذیر باشد. اما سرمایه گذاری در طلا فقط خرید طلای فیزیکی نیست و راه حل بهتری برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. از جمله این موارد، سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا مانند صندوق طلای کیان است که با نماد گوهر در بازار سهام شناخته می‌شود.

با افزایش قیمت دلار می‌توان انتظار داشت که بازار خودرو و مسکن از رکود خارج شوند و تا حدودی نیز افزایش قیمت را تجربه کنند. در این میان، برخی از سهم‌های دلاری که در بازار سهام وجود دارند نیز احتمالا رشد قیمتی خواهند داشت. افرادی که می‌خواهند از بازار سهام بهره بگیرند اما زمان کافی و دانش معاملاتی کمی برای ورود مستقیم به بازار سهام دارند، می‌توانند در صندوق‌های سهامی سرمایه گذاری کنند. صندوق شاخصی هم وزن کیان و صندوق آوای سهام کیان می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در شرایط افزایش قیمت دلار برای سرمایه گذاران باشند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید