اصول اساسی بازار بورس: نحوه عملکرد و مکانیزم‌های آن - تکفارس 
اصول اساسی بازار بورس: نحوه عملکرد و مکانیزم‌های آن - تکفارس 
اصول اساسی بازار بورس: نحوه عملکرد و مکانیزم‌های آن - تکفارس 

اصول اساسی بازار بورس: نحوه عملکرد و مکانیزم‌های آن

تکفارس
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - 08:16
اصول اساسی بازار بورس: نحوه عملکرد و مکانیزم‌های آن - تکفارس 

هر سال تعداد زیادی از افراد به‌منظور کسب بازدهی وارد بازار بورس می‌شوند. شاید گروهی از مردم بر اساس شنیده‌ها و اخبار، سرمایه خود را وارد بازار بورس کنند، اما نسبت به ساز و کار سرمایه‌گذاری در بورس آشنا نباشند. به همین دلیل، ممکن است در بازار با زیان مواجه شده و پس از مدت کوتاهی با نا‌ امیدی بورس را ترک کنند. شناختن بازار بورس به افرادی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند کمک می‌کند که تجربه موفق‌تری در سرمایه‌گذاری داشته باشند. یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا شدن با انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بورس و سایر بازارهای مالی، شرکت در دوره‌های آموزش بورس است. زمان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار بورس است. بهتر است سرمایه‌گذاری در بورس در افق زمانی بلند‌مدت انجام شود. معمولا شرکت و نهادهای مالی معتبر بازار سرمایه دوره‌های آموزشی در رابطه با بورس را به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌کنند. امکان سرمایه‌‌گذاری در بازار بورس بدون داشتن دانش تخصصی و تجربه کافی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری میسر است. صندوق‌ها روش غیر‌مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس هستند، و توسط افراد حرفه‌ای و با تجربه مدیریت می‌شوند. صندوق‌ها تنوع بالایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاده کرده و افراد می‌توانند با ایجاد یک سبد دارایی از ترکیب انواع صندوق‌های سهامی، مختلط، بخشی، کالایی و … سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشند.‌

شروع آموزش در بورس

مسیر آموزش در بورس می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. قدیمی‌ترین استراتژی انتخاب یک سهم جهت خرید، بررسی و تحلیل تابلو معاملاتی آن سهم است. تابلو معاملات اطلاعات جامعی از وضعیت سهام یک شرکت به سرمایه‌گذاران می‌دهد. این اطلاعات شامل قیمت، حجم معاملات، ارزش معاملات، ارزش بازار، تعداد خریداران، تعداد فروشندگان و … هستند. تابلوخوانی یک استراتژی مناسب جهت ارزیابی شرایط فعلی سهم از دید خریداران و فروشندگان یک سهم است. یکی از مهم‌ترین عوامل در تابلوخوانی، شناسایی ورود و خروج پول هوشمند در آن شرکت است. دوره‌های تابلوخوانی در سطوح مختلفی برگزار می‌شود. برای شروع بهتر است در دوره‌های مقدماتی آن شرکت کرده، سپس با فرا گرفتن دوره‌هایی مثل فیلترنویسی و تحلیل تکنیکال، در سطوح پیشرفته تابلوخوانی نیز شرکت کرد.

در کنار دوره‌هایی مثل تابلوخوانی، آموزش تحلیل تکنیکال نیز می‌تواند برای موفقیت در بازار بورس مناسب باشد. تحلیل تکنیکال امکان ارزیابی یک شرکت را بر اساس روند نمودار قیمت آن در دسترس تحلیل‌گران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. فعالان بازارهای مالی معتقد هستند که تمام اطلاعات یک شرکت در قیمت آن لحاظ شده است. بنابراین، روند قیمت یک دارایی مثل سهام، طلا، ارز و صندوق سرمایه‌گذاری به تحلیل‌گران و فعالان بازارهای مالی این فرصت را می‌دهد که بر اساس اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، پیش‌بینی از روند آتی یک دارایی یا بازار داشته باشند. همچنین، در تحلیل تکنیکال با استفاده از اندیکاتورهایی مثل شاخص نسبی قدرت (RSI)، میانگین‌های متحرک، نسبت‌های فیبوناچی و … امکان پیش‌بینی نقاط خرید و فروش را راحت‌تر می‌کنند. 

مسیر آموزش حرفه‌ای

دوره‌هایی مثل تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال، مسیر سرمایه‌گذاری در بورس را آسان‌تر می‌کند. اما، برای شناخت بیش‌تر سهام شرکت‌های موجود در بازار بورس نیاز به تحلیل جزئیات بیشتری است. شرکت‌های موجود در بورس هر ماه گزارش فروش محصولات و خدمات را در سایتی به نام کدال منتشر می‌کنند. همچنین، شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را به صورت فصلی نیز منتشر کرده و به تحلیل‌گران امکان بررسی وضعیت سودآوری یک شرکت را می‌دهند. تحلیل بنیادی دوره آموزشی مناسبی برای افرادی است که قصد بررسی جامع و کامل یک شرکت را دارند. در حقیقت، تحلیل بنیادی استراتژی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار بورس است. معمولا تحلیل‌گران و فعالان بازارهای مالی از ابزارهایی مثل تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و میان‌مدت استفاده می‌کنند. در صورتی‌که با استفاده از تحلیل بنیادی، می‌توان روند سودآوری نسبی یک شرکت را در افق زمانی بلند‌مدت بررسی کرد. بنابراین، تحلیل بنیادی مناسب افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای بلند‌مدت را دارند.

منابع آموزشی مناسب

برای آموزش دوره‌های مرتبط با بورس می‌توان از روش‌ها و منابع متفاوتی است. برخی از نهادهای بزرگ و معتبر مالی امکان آموزش دوره‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و بورس را در انواع مختلفی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. یکی از بهترین منابع جهت آموزش رایگان بورس سایت https://learning.emofid.com  است. در این سایت به صورت روزانه کلاس‌های آموزشی آنلاین و متنوع مرتبط با بازار بورس توسط اساتید مجرب برگزار می‌شود. افرادی که وقت شرکت در کلاس‌های آنلاین را ندارند نیز می‌توانند دوره‌های ویدیویی ضبط شده موجود در سایت را مشاهده کنند. همچنین، در این سایت مطالب و مقاله‌های متنوع و فراوانی درباره آموزش بورس موجود است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید