گوشی های رول شدنی؛ از طرح مفهومی تا محصول واقعی - تکفارس 
گوشی های رول شدنی؛ از طرح مفهومی تا محصول واقعی - تکفارس 

گوشی های رول شدنی؛ از طرح مفهومی تا محصول واقعی

افشین نوری
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 18:25
گوشی‌های تا شدنی و رول شدنی

به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند به‌تدریج در حال گذار از گوشی‌ها و تبلت‌های تاشو به سمت گوشی‌های رول شدنی هستند. فناوری رول شدنی، نمایشگرهای بزرگتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد و این همان آینده‌ای است که شرکت‌های موتورولا و سامسونگ به دنبال آن هستند.

هر دو شرکت به‌تازگی نمونه اولیه دستگاه‌‌های رول شدنی خود را به نمایش گذاشته‌اند که تنها با فشار دادن یک دکمه می‌توان نمایشگر آن‌ها را بزرگ یا کوچک کرد. موتورولا نمونه مفهومی خود را این هفته در کنگره جهانی موبایل به نمایش گذاشت، اما سامسونگ نمونه اولیه دستگاه رول شدنی خود را چند ماه پیش در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته بود. ارایه این نمونه‌ها نشان می‌دهد که سازندگان گوشی‌های هوشمند به فکر ساخت دستگاه‌هایی فراتر از مدل‌های تاشو هستند.

گوشی‌های تاشو هم‌اکنون به‌طور گسترده در اختیار کاربران قرار دارند و اکثر شرکت حداقل یک مدل تاشو در بازار دارد.  این گوشی‌ها تاکنون چالش‌های مهندسی زیادی را پشت‌سر گذاشتند تا به این مرحله برسند.  احتمالا دستگاه‌های رول شدنی نیز قبل از آنکه به محصولات واقعی تبدیل شوند و در دسترس عموم مردم قرار بگیرند باید بر چالش‌های متعددی فائق بیایند. گوشی‌های رول شونده از نظر ظاهری بسیار  زیبا و چشم‌نواز هستند و حتی ممکن است بسیار بیشتر از گوشی‌های تاشو طرفدار پیدا کنند. 

گوشی های رول شدنی

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۸ میلیون دستگاه گوشی تاشو عرضه شده است و پیش‌بینی می‌شود که این عدد در سال ۲۰۲۳ به ۱۸.۵ میلیون دستگاه برشد. در سال ۲۰۲۲ سامسونگ حدود ۸۲ درصد از بازار گوشی تاشو را در اختیار داشت و بقیه بازار در اختیار شرکت‌هایی مثل شیائومی، اوپو و ویوو بود. طبق پیش‌بینی‌ها، میزان عرضه گوشی‌های تاشو در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید که رشد ۵۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ رقم خواهد زد. کارشناسان معتقدند که در سال ۲۰۲۴ میانگین قیمت گوشی‌های تاشو به نصف قیمت میانگین سال ۲۰۱۹ خواهد رسید و چیزی حول‌وحوش ۱۰۰۰ دلار خواهد شد.

سامسونگ تاکنون چهار نسل از گوشی‌های تاشو‌ خود را روانه بازار کرده است و تقریبا همه آنها موفق بوده‌اند. حالا این سوال پیش می‌آید که چرا سامسونگ یا موتورولا می‌خواهند از طراحی رول‌شدنی استفاده کند‌ و نوع جدیدی از گوشی‌ها تاشو را عرضه کنند. اولا باید بگوییم که معرفی نوع رول‌شدنی هرگز به معنای حذف مدل‌های تاشو نخواهد بود و صرفا به‌عنوان یک ‌گزینه دیگر در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. ‌

از طرف دیگر، طراحی رول‌شدنی، مشکل چین‌خوردگی وسط نمایشگر گوشی‌های تاشو را حذف خواهد کرد. این فناوری همچنین باعث خواهد شد تا ضخامت گوشی‌های رول‌شدنی نسبت به مدل‌های تاشو در حالت کاملا بسته کاهش یابد. برای مثال، گوشی اوپو ایکس که به عنوان اولین گوشی رول‌شدنی دنیا عرضه شد فقط ۶.۹ میلیمتر ضخامت دارد، اما ضخامت ‌گلکسی زد فولد ۳ در حالت بسته ۱۴.۴ میلیمتر است. 

گوشی های رول شدنی

گوشی رول شدنی موتورولا که این هفته در کنگره جهانی موبایل به نمایش گذاشته شد، همه توجهات را به سمت خودش جلب کرد. این دستگاه، ابعادی برابر کف دست داشت که با فشار دادن یک دکمه گسترش می‌یابد. نکته جالب اینکه، این دستگاه حتی هنگام اجرای برنامه‌هایی مثل یوتیوب می‌تواند گسترش یابد و هیچ مشکلی پیش نیاید. از طرف دیگر، خود گوشی ممکن است بسته به کاری که انجام می‌دهید، بین حالت‌های کوچک و بزرگ جابجا بشود. برای مثال، هنگام اسکرول کردن در اینباکس ایمیل‌تان، گوشی رول شدنی شما در حالت کوچک باقی خواهد ماند، اما برای نوشتن یک ایمیل ممکن است به‌طور خودکار گسترش یابد و نمایشگر بزرگی را در اختیارتان قرار دهد. از طرفی، هنگامی که گوشی‌تان در حالت بسته است است، نمایشگر آن در سمت پایین جمع می‌شود تا یک صفحه‌نمایش ثانویه را در پنل پشت گوشی ارایه کند. این صفحه‌نمایش ثانویه می‌تواند به عنوان منظره‌یاب دوربین‌های گوشی یا نمایش اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. 

یکی از تحلیلگران حوزه فناوری به نام راس یانگ گفته است که گوشی‌های رول شدنی هر چند مراحل ابتدایی خود هستند، اما احتمالا مزیت‌های خوبی نسبت به گوشی‌های تاشو خواهند داشت. یکی از مزیت‌های آن‌ها این خواهد بود که چین‌خوردگی وسط نمایشگر نخواهند داشت. این گوشی‌ها همچنین نازک‌تر از گوشی‌های تاشدنی فعلی مثل گلکسی زد فولد ۴ خواهند بود. البته این مزایا ممکن است چالش‌هایی را نیز در پی داشته باشد.

به گفته‌ یانگ، مکانیسم رول شدنی احتمالا مصرف انرژی بیشتری نسبت به مکانیسم تاشدنی خواهد داشت. در هر حال، موتورولا با نمایش دستگاه مفهومی خود در کنگره جهانی موبایل نشان داد که جاه‌طلبی‌های زیادی در این زمینه دارد. علاوه بر موتورولا، سامسونگ نیز علاقه زیادی به توسعه گوشی‌های رول شدنی دارد. این شرکت اخیرا یک دستگاه مفهومی به نام Flex Hybrid به نمایش گذاشته بود که در حالت بسته شبیه به یک نوت‌بوک بود اما در حالت باز شدن تبدیل به یک دستگاه ۱۰.۵ تا ۱۲.۵ اینچی می‌شد. 

گوشی های رول شدنی؛ از طرح مفهومی تا محصول واقعی - تکفارس 

ال‌جی هم در این زمینه سابقه خوبی دارد و قبلا در نمایشگاه CES 2021 طرح مفهومی یک گوشی رول شدنی را به نمایش گذاشته بود. شرکت چینی اوپو نیز اخیرا یک گوشی رول شدنی با نمایشگر ۶.۷ اینچی توسعه داده است که می‌تواند بعد از باز شدن تبدیل به یک به نمایشگر ۷.۴ اینچی شود. نکته جالب اینکه اپل هنوز نتوانسته یک آیفون تاشو ارایه کند. مینگ چی کو، تحلیلگر مطرح حوزه تکنولوژی، اخیرا گفته بود که آیفون تاشو اپل احتمالا در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، اپل نه‌تنها در زمینه گوشی‌های تاشو از سامسونگ بسیار عقب‌ خواهد بود بلکه در بخش گوشی‌های رول شدنی نیز حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

البته گوشی‌های تاشو که حدود سه سال از عرضه آن‌ها به بازار می‌گذرد هنوز نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. طبق یک گزارش جدید، در سال ۲۰۲۲ فقط ۱.۱ درصد از گوشی‌های عرضه شده از نوع تاشو بودند و این عدد در سال ۲۰۲۶ احتمالا به ۲.۸ درصد خواهد رسید. اما این موضوع مانع از آن نشده است که  سازندگان گوشی هوشمند چشم‌اندازی برای آینده نداشته باشند. مدیر اجرایی گروه NPD گفته است که شرکت‌ها مجبور هستند که به ارایه نوآوری‌های جدید ادامه دهند. تنها از این طریق است که آن‌ها می‌توانند خود را از رقبایشان متمایز کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.   

البته همانطور که گفته شد ما هنوز با طرح مفهومی گوشی‌های رول شدنی روبرو هستیم و فعلا چیزی به اسم محصول در میان نیست. آن‌ها در واقع نشان‌دهنده مسیری هستند که  شرکت‌ها قصد حرکت در آن را دارند. بنابراین از الان نمی‌توان گفت که گوشی‌های رول‌ شدنی چه زمانی وارد بازار خواهند شد و به‌طور گسترده در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. 

گوشی رول شدنی هواوی

برای یادآوری باید بگوییم که گوشی‌های تاشو نیز همین مسیر طی کردند. سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ فناوری نمایشگر منعطف را به نمایش گذاشت. این شرکت سپس اولین گوشی تاشدنی خود را در سال ۲۰۱۹ ارایه کرد. این شرکت حالا نسل چهارم گوشی‌های تاشو خود را عرضه کرده است. به هرحال، تحلیلگران بازار معتقد هستند که چندین سال طول خواهد کشید تا گوشی‌های رول شدنی تبدیل به ترند بازار بشوند.

مدیر اجرایی موسسه NPD، این زمان را حدود سه تا چهار سال تخمین زده است، در حالیکه مدیر موسسه گارتنر، زمان سه تا شش سال را پیش‌بینی کرده است. این گوشی‌ها نه‌تنها باید از نظر قیمت مقرون به صرفه باشند بلکه باید به اندازه کافی مقاوم و مستحکم باشند. به هر حال، این گوشی‌ها باید چیز جدیدی ارایه کنند که مشتریان را ترغیب به خرید آن‌ها بکند. معمولا نسل اول اینگونه دستگاه بسیار گران‌قیمت و تا حدودی هم آسیب‌پذیر هستند. به همین‌خاطر، خریداران کمی برای آن‌ها وجود دارند. اما با گذشت زمان، شرکت‌ها سعی می‌کنند تا مشکلات قبلی را رفع کنند و یک محصول بادوام و ارزان در اختیار کاربران قرار دهند.  

شما احتمالا اولین مدل گلکسی فولد را به خاطر می‌آورید که سامسونگ عرضه آن را به‌خاطر مشکلاتی به تعویق انداخت و سپس آن را به قیمت ۱۹۸۰ دلار عرضه کرد. اما حالا گلکسی زد فولد ۴ نه‌تنها بهبودهای زیادی پیدا کرده است بلکه قیمت آن نیز از ۱۸۰۰ دلار شروع می‌شود. گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ سامسونگ نیز در طول سال‌های گذشته بهبود یافته است. اولین مدل این گوشی دارای نمایشگر کوچکی بود که چندان کارایی نداشت، اما حالا تقاضای زیادی برای گلکسی زد فلیپ ۴ وجود دارد.  

در هرحال، به نظر می‌رسد که آینده گوشی‌‌های هوشمند از آنِ گوشی‌های رول شدنی و مدل‌های پیشرفته‌تر مدل‌های تاشدنی است و باید ببینیم که چه شرکت‌هایی در این زمینه موفق خواهند بود. نطر شما درباره آینده گوشی‌های تاشو چیست؟

منبع: CNET

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.