بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G - تکفارس 
بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G - تکفارس 

بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G

افشین نوری
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 17:30
پوکو ایکس ۵ پرو

پوکو X5 پرو یکی از جدیدترین گوشی‌های اقتصادی بازار است که در عین ارزان بودن مشخصات خوبی دارد و جایگزین مدل سال ۲۰۲۲ پوکو X4 پرو شده است. ما در اینجا قصد داریم به بررسی جنبه‌های مختلف این گوشی بپردازیم. 

بد نیست بدانید که پوکو X5 پرو نسخه ریبرند شده ردمی نوت ۱۲ پرو اسپید ادیشن است که به جای چین برای بازارهای جهانی عرضه شده است. سال گذشته نیز گوشی پوکو X4 پرو  به عنوان نسخه جهانی ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G ارائه شده بود. البته بین پوکو X5 پرو و X4 پرو تفاوت‌های زیادی وجود ندارد اما در بخش تراشه ارتقا خوبی صورت گرفته است و در داخل X5 پرو به جای تراشه متوسط اسنپدراگون ۶۹۵ از تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۷۷۸G استفاده شده است. از طرف دیگر، این گوشی از یک حسگر اثر انگشت سریع‌تر و دقیق‌تر در لبه کناری خود بهره می‌برد، اما فاقد شیار کارت microSD برای افزایش حافظه داخلی است. 

قیمت پایه پوکو X5 پرو برای نسخه ۶/۱۲۸ گیگابایتی برابر با ۳۰۰ دلار است و در رنگ‌های آبی، مشکی و زرد عرضه خواهد شد. این گوشی در مناطق مختلف از جمله آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه‌ قابل دسترس خواهد بود. ظاهرا در آمریکای شمالی این گوشی عرضه نخواهد شد. 

پوکو X5 پرو از یک نمایشگر ۶.۶۷ اینچی AMOLED بهره می‌برد که دارای رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز است. این نمایشکر ۱۰۰ درصد گستره رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد و از حداکثر روشنایی ۹۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند. برای محافظت از این نمایشگر از پوشش گوریلا گلس ۵ استفاده شده است. 

بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G - تکفارس 

در پنل پشتی پوکو X5 پرو یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی (سنسور ۱/۱.۵۲ اینچی)، یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی  و  یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی وجود دارد و در پنل جلو از یک دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره گرفته شده است. 

نکته دیگری که در مورد گوشی X5 پرو قابل ذکر است این است که تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G آن از ISP سریع‌تر و یک واحد عصبی قدرتمندتر استفاده می‌کند. پوکو X5 پرو همچنین دارای قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K است و سرعت عکاسی آن ۶۹ درصد سریع‌تر از مدل قبلی است.

پوکو X5 پرو مجهز به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با سرعت شارژ ۶۷ وات شده و سایر قابلیت‌های آن شامل پشتیبانی از وای ‌فای ۶، بلوتوث ۵.۲، جک صوتی ۳.۵ میلیمتری، IR بلستر و NFC می‌شوند. این گوشی در رنگ‌های آبی، مشکی و زرد عرضه شده است.

مشخصات پوکو X5 پرو

پوکو X5 پرو
ابعاد و وزن۱۶۲.۹۱×۷۶.۰۳×۷.۹ میلیمتر
۱۸۱ گرم
نمایشگر۶.۶۷ اینچ، فول اچ‌دی پلاس، امولد، ۱۲۰ هرتز
تراشهاسنپدراگون ۷۷۸G
حافظهرم ۸/۶ گیگابایتی LPDDR4X
حافظه‌ی داخلی ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی UFS 2.2
سیستم عاملاندروید ۱۲
اتصالاتوای‌فای ۸۰۲.۱۱، بلوتوث ۵.۲، GPS
دوربین۱۰۸ مگاپیکسلی
۸ مگاپیکسلی
۲ مگاپیکسلی
سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی
فست شارژ ۶۷ واتی
USB-C
ویژگی‌های جانبی۵G، ضد آب IP53

چه چیزی خوب است؟

اولین چیزی که بعد از باز کردن جعبه پوکو X5 پرو با آن مواجه می‌شوید وزن بسیار سبک و ضخامت بسیار نازک آن است. به‌گفته پوکو، این گوشی نازکترین گوشی سری X است و فقط ۷.۹ میلیمتر ضخامت دارد. وزن آن هم نسبت به مدل قبلی ۲۰ گرم کمتر شده است. 

این گوشی دارای بدنه و لبه‌های پلاستیکی است و کسانی که به دنبال گوشی‌های با پنل پشت شیشه‌ای و فریم فلزی هستند شاید از این موضوع خوشحال نباشند‌. در ضمن رنگ زرد این گوشی از نوع زرد طلایی و با رنگ زرد میوه موز تفاوت دارد. بنابراین کسانی که به دنبال یک گوشی سبک و نازک با بدنه پلاستیکی هستند پوکو X5 پرو می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G - تکفارس 

البته هیچ حسگر اثر انگشتی در پشت این گوشی وجود ندارد و از این بایت باید خوشحتل بود و نکته دیگر اینکه این گوشی از استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار پشتیبانی می‌کند. 

نمایشگر این گوشی یک پنل ۶.۶۷ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۹۰ نیت است. این کوشی در زیر نور خورشید هیچ مشکلی از بابت روشنایی نخواهد داشت.در ضمن، فرکانس این گوشی از نوع متغیر است و بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز قابل تغییر خواهد بود. 

پوکو ایکس ۵ پرو

پوکو X5 پرو مجهز به تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G است که در مقابسه با تراشه اسنپدراگون ‌۶۹۵ پوکو X4 پرو قدرت پردازش بالایی دارد و عملکرد چندهسته‌ای آن در بنچمارک گیک بنچ بسیار بهتر از اسنپدراگون ‌۶۹۵ بود. در بنچمارک‌های GFXBench و ۳DMark نیز این تراشه عملکرد بهتری را در بخش گرافیکی ازخود نشان داده است. ‌

استفاده از یک تراشه بهتر باعث خواهد شد تا کارهای روزمره شما با X5 پرو بسبار روان‌تر باشد و همچنین اجرای اپلیکیشن‌ها و مالتی‌تسکینگ به راحتی انجام بگیرد. این گوشی بازی‌های ۳D را به راحتی می‌تواند اجرا کند و برای مثال بازی Genshin Impact با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. یا بازی Call of Duty Mobile در بهترین حالت گرافیکی و بالاترین نرخ فریم اجرا خواهد گردید. از آن به عنوان شبیه‌ساز GameCube و PS2 نیز می‌توان استفاده کرد، هرچند که در برخی بازی‌ها مثل Burnout 3 یا Shadow of the Colossus ممکن است کمی به مشکل بر بخورید.

خوشبختانه ارتقا پردازنده پوکو X5 پرو به بهای کاهش دوام باتری این گوشی تمام نشده است و شیائومی از یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در آن استفاده کرده است. شما با یکبار شارژ باتری این گوشی قادر به روشن نگه داشتن نمایشگر آن به‌مدت ۹ ساعت در طول دو روز خواهید بود. شما در این ۹ ساعت کارهای مختلفی مثل وبگردی، تماشای یوتیوب، دانلود و پخش موزیک را می‌توانید انجام دهید. 

چه چیزی خوب نیست؟

پوکو X5 پرو هرچند در بخش سخت‌افزار خوب است اما داستان نرم‌‌افزار آن چیز دیگری است. یکی از مشکلات این گوشی آن که برای مثال هفت بازی پیش‌نصب روی خود دارد. اپلیکیشن‌های‌های پیش‌نصب دیگری نیزی روی آن پیش‌نصب هستند که هرچند امکان حذف کردن آن وجود دارد اما این میزان اپلیکیشن پیش‌نصب روی یک گوشی چندان خوب نیست. 

نکته دیگر اینکه پوکو X5 پرو با وجود اینکه به همراه رابط کاربری MIUI 14 عرضه شده است اما سیستم عامل آن اندروید ۱۲ است و از این بابت هم به‌روز نیست. این در حالیست که اندروید ۱۳ بیش از چهار ماه است که منتشر شده است و اکثر شرکت‌ها آن را برای گوشی‌های خود ارائه کرده‌اند‌. 

پوکو ایکس ۵ پرو

از طرف دیگر، پو‌کو هنوز صحبتی درباره آپدیت‌های نرم‌افزاری پوکو X5 پرو و اینکه چند سال این آپدیت‌ها را دریافت خواهد کرد نکرده است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، گوشی گلکسی A14 سامسونگ با قیمت ۲۰۰ دلار قرار است تا دو سال آودیت نرم افزاری و تا چهار سال اپدیت امنیتی را دریافت کند. البته گوشی پوکو X3 پرو در سال ۲۰۱۱ با سیستم عامل اندروید ۱۱ معرفی شد و هم‌اکنون اندروید ۱۲ را اجرا می‌کند و قرار است در آینده اندروید ۱۳ را به همراه رابط کاربری MIUI 14 دریافت کند. 

اگر دوباره به بخش سخت‌افزار برگردیم یک مشکلی که پوکو X5 پرو دارد این است که اسپیکرهای بالانس شده‌ای ندارد و اسپیکرهای پایینی آن صدای بلندتری نسبت به اسپیکرهای بالایی پخش می‌کنند. از طرف دیگر، دوربین‌های ثانویه این گوشی کیفیت خوبی ندارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 

دوربین‌های پوکو X5 پرو

گوشی پوکو X5 پرو در پنل پشتی خود از یک دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی در کنار یک دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. متاسفانه به غیر از دوربین اصلی این گوشی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی آن کیفیت تصاویر خوبی ندارد و رنگ‌ها حالت اغراق شده دارند. حتی در عکس‌های روز هم می‌توان نویزهایی را مشاهده کرد. دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی هم صرفا جنبه تزئینی دارد و نباید انتظار تصاویر باکیفیتی از آن داشت. 

بررسی پوکو X5 پرو؛ بهترین گوشی اسنپدراگون ۷۷۸G - تکفارس 

با این حال، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی X5 پرو ضعف‌های دو دوربین دیگر را پوشش داده است و در اکثر شرایط نوری عملکرد خوبی دارد. این دوربین از فناوری ترکیب پیکسلی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تصاویری با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ارایه کند که دارای نویز کمتر و جزییات بیشتر هستند. البته مشکلاتی مثل لنز فلر (Lens flare)، در برخی شرایط ممکن است پیش بیاید که باعث می‌شود نور یک قسمت تصویر بیشتر از قسمت دیگر شود. عکس‌های پرتره نیز در اکثر مواقع دارای پس‌زمینه خوبی نیستند. در شرایط نوری کم نیز ضعف‌های دوربین اصلی پوکو X5 پرو نمایان می‌شود و ما با عکس‌های کم‌کیفیتی روبرو هستیم.  عکس‌های شب نیز نویزهای زیادی دارند. ولی در کل، از یک گوشی میان‌رده نباید انتطار زیادی در بخش دوربین داشت.

پوکو ایکس ۵ پرو

البته شما می‌توانید بدون استفاده از فناوری ترکیب پیکسلی دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی پوکو X5 پرو، تصاویری با وضوح کامل ۱۰۸ مگاپیکسل ثبت کنید، اما این تصاویر به‌ویژه در زمان شب بسیار نویز دار خواهند بود و نمی‌توان انتظار همان کیفیت تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی را از آن داشت. دلیل آن هم عدم پشتیبانی پوکو X5 پرو از فناوری HDR است و در کل نباید انتظار جزییات بیشتر در حالت عکاسی با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسل داشته باشید مگر آنکه از حالت ترکیبی پیکسلی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل استفاده کنید.  

با این حال، پوکو X5 پرو عملکرد خوبی در بخش سلفی دارد و در ضمن شما قادر به ضبط ویدیوهای ۴K/30fps و ۱۰۸۰p/60fps با استفاده از پوکو X5 پرو خواهید بود. یک حالت دوربین ثابت نیز ارایه شده که مانع از لرزش دوربین خواهد شد. حالت‌های دوربین دیگری مثل حالت اکسپوژر طولانی‌، حالت ولاگ، تایم لپس، حالت ویدیوی کوتاه و حالت پرو نیز برای  عکاسی‌ در حالت‌های مختلف ارائه شده‌اند.

پوکو ایکس ۵ پرو

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

جمع‌بندی

در کل، پوکو X5 پرو ارتقاهای کمی نسبت به مدل قبلی خود یعنی پوکو X4 پرو دارد و البته این چبز بدی نیست. در مقابل، شیائومی توانسته دو تا از بزرگترین مشکلات X4 پرو را برطرف کند‌ که یکی نرم‌افرار ضعیف و دیگری تراشه نه چندان قدرتمند آن بود. در ضمن، شیائومی همه قابلیت‌های خوب مدل قبلی از جمله نمایشگر بزرگ، باتری بزرگ و شارژ سریع را حفظ کرده است. به هر حال، این مشخصات برای یک گوشی با قیمت ۲۵۰ دلار عالی هستند.

 در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بزرگترین رقیب پوکو X5 پرو در بازار گلکسی A3 5G با قیمت ۳۰۰ دلار باشد که البته در مقایسه با گوشی جدید پوکو‌، ترشه ضعیف‌تر، شارژ سیمی کندتر و دوربین اصلی ضعیف‌تر دارد. با این حال، شما در گوشی سامسونگ به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی OLED، باتری بزرگتر و چهار آپدیت اصلی اندروید دسترسی خواهید داشت. 

اگر هم خواستید پول بیشتری خرج کنید می‌توانید گوشی وان پلاس نورد ۲T را به قیمت ۵۳۹ دلار بخرید که از شارژ سریع ۸۰ وات، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی و نمایشگر ۹۰ هرتزی بهره می‌برد و نکته آخر اینکه، اگر عملکرد گوشی چندان برایتان مهم نیست می‌توانید مدل قبلی پوکو X4 پرو را بخرید که از نطر مشخصات تقریبا مشابه پوکو X5 پرو است. 


نکات مثبت:

  • طراحی نازک و سبک
  • دوربین اصلی قدرتمند
  • شارژدهی طولانی
  • نمایشگر فول اچ‌دی پلاس
  • تراشه خوب به نسبت قیمت

نکات منفی:

  • دوربین‌های ثانویه ضعیف
  • نرم‌افزار قدیمی
  • مشخص نبودن دریافت آپدیت‌های نرم‌افزاری
  • اپلیکیشن‌های پیش‌نصب زیاد

۸/۱۰

منبع: AndroidAuthority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • hahalaiop گفت:

    یه گوشی ایه که اندازه یه ردمی نوت یازده معمولی لذت داره نهایتا یکم بهتره و شیاومی دست از طمع عرضه تندتند گوشی های میان رده برنمیداره و انصافا این همون نسخه پارسالیه با سی پی یویی یزره قویتر خب چه فایده انقد بی احترامی به خریدارایی که گوشی ایی رو میخرن و به سه ماه نکشیده شیاومی بعدی و معرفی میکنه..حیف از زحمت و هزینه