گوگل چت بات اختصاصی خودش به نام Bard را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل چت بات اختصاصی خودش به نام Bard را معرفی کرد - تکفارس 
گوگل چت بات اختصاصی خودش به نام Bard را معرفی کرد - تکفارس 

گوگل چت بات اختصاصی خودش به نام Bard را معرفی کرد

افشین نوری
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - 10:18
گوگل هوش مصنوعی

این‌روزها چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکثر شرکت‌های فناوری به دنبال ارائه آن برای کاربران خود هستند. اخیرا شرکتی مثل مایکروسافت اعلام کرد که یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روی فناوری‌های هوش مصنوعی OpenAI خواهد کرد. OpenAI سازنده چت بات معروف ChatGPT است که محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است. 

مایکروسافت گفته است که هدفش ادغام کرد پلتفرم‌های خود از جمله موتور جستجوی بینگ و مرورگر اج با هوش مصنوعی است تا از این طریق بتواند آن‌ها را هوشمندتر و کاربردی‌تر بکند‌. در حال حاضر، هم مرورگر اج و هم موتور جستجوی بینگ عقب‌تر از مرورگر کروم و موتور جستجوی گوگل قرار دارند و مایکروسافت می‌خواهد که در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهد تا سهم بیشتری را از بازار به خودش اختصاص دهد. 

ظاهرا گوگل هم برنامه جدی برای ورود به دنیای چت بات‌‌ها دارد  و حالا از یک چت بات جدید به نام Bard رونمایی کرده است. این چت بات در واقع یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که امکان پاسخگویی به سوالات کاربران را در قالب گفتگو و متن را دارد قرار است این چت بات با سایر محصولات گوگل مثل موتوری جستجوی گوگل یکپارچه شود. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل گفته است که این چت بات ابتدا در دسترس تست‌کنندگان قابل اعتماد قرار خواهد گرفت و سپس بعد از چند هفته در اختیار همه کاربران قرار خواهد گرفت. 

چت بات Bard این قابلیت را دارد که به جای تایپ کردن کلمات کلیدی یک سایت برای پیدان کردن آن در موتور جستحوی گوگل، صرفا با پرسیدن سوال به وب‌سایت موردنظر خود دسترس پیدا کنید. این پلتفرم با استفاده از هوش مصنوعی و با بهره‌گیری از چندین منبع معتبر اطلاعات را آنالیز کرده و نتیجه نهایی را دراختیار شما قرار خواهد داد. 

برای مثال اگر شما بخواهید نحوه نواختن یک ساز را یاد بگیرید، می‌توانید از Bard بپرسید که کدامیک از سازهای گیتار یا پیانو یادگرفتنش راحت‌تر و آسان‌تر است؟ یا اینکه یادگرفتن هر کدام از آن‌ها به چه میزان تمرین نیاز دارد. از آنجائیکه در سایت‌های مختلف ظرات متفاوتی نسبت به این دو ساز وجود دارد Bard سعی خواهد کرد همه این نظرات را جمع‌بندی کند و  در قالب یک متن به شما ارائه کند. 

حالا این سوال پیش می‌آید که چقدر می‌توان به پاسخ‌های ارائه شده اطمینان کرد. از آنجاییکه در گوگل اطلاعات ضد و نقیضی درباره یک موضوع وجود دارند و مثلا یک سایت ادعا کرده است که تلسکوپ جیمز وب اولین تصویر فراخورشیدی را ثبت کرده است، در حالیکه یک سایت دیگر ادعا می‌کند که تلسکوپ هابل برای اولین بار این کار را انجام داده است. پر هر حال، این‌ها مشکلاتی هستند که چت بات گوگل ممکن است با آن‌ها مواجه شود و باید ببینیم گوگل چگونه خواهد توانست آن‌ها را رفع کند. 

چت بات Bard پلتفرمی است که بر پایه نسخه لایت مدل زبانی LaMDA شکل گرفته است. مدل LaMDA یک مدل بسیار گسترده و بزرگ است که گوگل سعی کرده از نسحه لایت آن در توسعه چت بات Bard استفاده کند. این کار باعث خواهد شد تا پاسخ‌های کاربران در زمان کوتاه‌تری داده شود. در نتیجه نیاز به محاسبات کمتری خواهد بود و در واقع هدف گوگل این است که Bard در کسری از ثانیه پاسخ سوالات کاربران را بدهد.  ‌

حالا قرار است گوگل بازخوردهای تسترهای Brad را دریافت کند تا از عملکرد این چت بات و پاسخ‌هایی که می‌دهد مطمئن شود. گوگل ظاهراقصد دارد از توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا دعوت کند تا برای این چت بات چیزهای جدیدی مثل Generative Language API بسازند تا امکانات بیشتری به Brad افزوده شود و شاهد توسعه هرچه بیشتر آن باشیم. 

در هر حال انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده شاهد اتفافات خوبی در زمینه چت بات‌های هوش مصنوعی و نحوه جستجوی وب توسط کاربران باشیم. مدیرعامل گوگل وعده داده است که به‌زودی محصولات خوبی در این زمینه معرفی خواهد شد. بد نیست بدانید که چت بات ChatGPT هنوز ضعف‌هایی دارد و پایگاه داده آن شامل اطلاعات قدیمی (متعلق به سال ۲۰۲۰) است فلذا ممکن است اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربران قرار دهد. این درحالیست که  Bard از دیتابیس جدیدی استفاده می‌کند و کاملا به‌روز است. 

مایکروسافت نیز اخیرا اعلام کرده است که از تحقیقات OpenAI در زمینه هوش مصنوعی پشتیبانی خواهد کرد تا در آینده نزدیک بتواند محصولات پیشرفته‌ای در این زمینه ارائه کند. یکی از اهداف مایکروسافت توسعه زیرساخت هوش مصنوعی سرویس ابری آژور است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، کاربران آژور قادر به استفاده از این پلتفرم برای اجرایی کردن پروژه‌های هوش مصنوعی خود خواهند بود.

در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که رقابت این چت بات چگونه پیش خواهد رفت و کدامیک از آن‌ها خواهند توانست کاربران بیشتری را جذب خود کنند. 

منبع: Gsmarena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید