راهنمای شارژ گوشی اندروید با بالاترین سرعت ممکن - تکفارس 
راهنمای شارژ گوشی اندروید با بالاترین سرعت ممکن - تکفارس 

راهنمای شارژ گوشی اندروید با بالاترین سرعت ممکن

مهدی ملکی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 09:00
شارژ

حتی گوشی‌های اندروید مجهز به بزرگ‌ترین باتری‌ها هم به ندرت دو روز شارژدهی دارند. وقتی شارژ گوشی شما تمام می‌شود، مسلماً نمی‌خواهید برای شارژ مجدد آن تا ابد صبر کنید. ما در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چطور می‌توانید گوشی خود را با حداکثر سرعت ممکن شارژ کنید. بدون اتلاف وقت، سراغ پیشنهادها می‌رویم.

گوشی خود را خاموش کنید

یک ترفند ساده که شاید هرگز به آن فکر نکرده باشید، خاموش کردن گوشی حین شارژ است. با این کار، تعداد تسک‌هایی را که هم‌زمان روی گوشی شما انجام می‌شوند را به صفر می‌رسانید و اجازه می‌دهید با سرعت بالاتری شارژ شود.

اگر سعی کنید یک واگن پر از آجر را برخلاف شیب تپه بالا بکشید، فشار زیادی روی شما وارد می شود. هر چه تعداد آجرها را کاهش دهید، کار شما راحت‌تر می‌شود. همین منطق این‌جا هم صدق می‌کند. اگر حجم کاری گوشی‌تان را با خاموش کردنش کاهش دهید، سریع‌تر شارژ می‌شود.

به عبارت دیگر، وقتی شما گوشی خود را در حال شارژ، خاموش می‌کنید، انرژی مستقیماً برای شارژ آن به کار گرفته می‌شود و دیگر برای تامین کردن انرژی کارهای دیگر صرف نمی‌شود.

شارژر را به پریز وصل کنید

شارژر دیواری - اندروید

برای این که مطمئن شوید بیشترین سرعت شارژ ممکن به گوشی شما سرازیر می‌شود، آن را مستقیماً از طریق شارژر به پریز دیواری وصل کنید. استفاده از یک درگاه USB روی لپ تاپ یا رایانه رومیزی می‌تواند گوشی شما را شارژ کند اما سرعت شارژ بسیار پایین‌تر از حد عادی خواهد بود.

در واقع اگر شما از درگاه USB رایانه خود استفاده کنید، حتی اعلان این که «گوشی شما با کندی شارژ می‌شود» را هم مشاهده خواهید کرد. اگر می‌خواهید تمام پتانسیل شارژ دستگاه خود را مورد استفاده قرار دهید، پریز دیواری همیشه سریع‌ترین گزینه است.

از شارژ بی‌سیم استفاده نکنید

استفاده از شارژرهای بی‌سیم بسیار ساده است و همچنین این روش برای شارژ شبانه گوشی هوشمند مناسب به نظر می‌رسد اما آن‌ها سرعت‌های بالایی را ارائه نمی‌دهند. این به این دلیل است که کارایی این شارژرها به مراتب کمتر از شارژ مستقیم از طریق کابل است.

چیزی که شارژ بی‌سیم را کندتر می‌کند، انرژی‌ای است که در این فرایند، به گرما تبدیل می‌شود. این موضوع زمانی شدیدتر می‌شود که سیم‌پیچ‌های پشت گوشی شما با سیم‌پیچ‌های درون استند شارژر منطبق نباشند. نه تنها این روش سرعت شارژ پایینی دارد، بلکه برق بیشتری هم مصرف می‌کند.

وقتی شب گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید و صبح آن را بر می‌دارید، این روند شاید دردسری برایتان ایجاد نکند اما زمانی که می‌خواهید در مدت کوتاهی دستگاه را شارژ کنید، استفاده از شارژ بی‌سیم معقول نیست. البته در بازار شارژرهای بی‌سیم پرسرعتی هم وجود دارند اما پیدا کردن شارژر بی‌سیمی که با گوشی شما سازگار باشد، ماجرای دیگری است.

از یک کابل سازگار با شارژ سریع استفاده کنید

کابل شارژ اندروید

شاید بزرگ‌ترین اصل برای شارژ دستگاه با بالاترین سرعت ممکن، استفاده از یک کابل سازگار با این فناوری باشد. وقتی صحبت از گوشی‌های اندروید می‌شود، استانداردهای شارژ سریع بسیاری وجود دارند که ما در زیر اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها خواهیم کرد.

کوییک شارژ کوالکام

کوییک شارژ کوالکام یک فناوری شارژ استاندارد اختصاصی است که در بسیاری از گوشی‌های اندروید به چشم می‌خورد. آخرین نسخه کوییک شارژ کوالکام یعنی نسخه ۵ در جولای ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد.

هر نسخه از کوییک شارژ این شرکت پیش نیازها و توانایی‌های مختلفی دارد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند همراه کابل‌ها و آداپتورهایی عرضه می‌شوند که می‌توانند از نهایت پتانسیل این استانداردها استفاده کنند. با این حال اگر آداپتور یا کابل مناسبی همراه دستگاه شما عرضه نشده باشد، می‌توانید خودتان وسایل مناسب را جداگانه خریداری کنید.

آداپتیو فست شارژینگ سامسونگ

آداپتیو فست شارژینگ سامسونگ، استاندارد شارژ سریع شرکت سامسونگ مبتنی بر کوییک شارژ کوالکام است. این یعنی یک کابل کوییک شارژ با دستگاهی که از آداپتیو فست شارژینگ استفاده می‌کند، سازگار است و برعکس.

همانند کوییک شارژ، این فناوری سامسونگ هم چند نسخه دارد. سامسونگ معمولاً کابل سازگار با این فناوری را درون جعبه، همراه گوشی‌های هوشمند خود عرضه می‌کند اما شما باید گاهی اوقات کابل مورد نیاز را برای گوشی‌های جدیدتر و سریع‌تر این شرکت جداگانه خریداری کنید.

وان پلاس دش شارژ

این فناوری با نام اوپو VOOC یا دارت شارژ هم شناخته می‌شود، بنابراین منظور از دش شارژ، سایر فناوری‌ها نیز هست. نکته مهم این است که فناوری مذکور با کوییک شارژ‌ کوالکام هم‌پوشانی ندارد.

مانند سایر استانداردها، این استاندارد هم چندین نسخه دارد. برای استفاده از پتانسیل‌های آخرین نسخه، همیشه از کابل عرضه شده همراه گوشی‌های اوپو، وان پلاس و … استفاده کنید.

USB پاور دلیوری

USB پاور دلیوری که با نام USB-PD هم شناخته می‌شود، فناوری شارژ سریعی است که هم روی گوشی‌ها و هم روی لپ تاپ‌ها به چشم می‌خورد. البته این فناوری به اندازه کوییک شارژ کوالکام محبوب و همه‌گیر نیست اما چندین مزایای منحصر به فرد دارد.

نخست این است که USB-PD تنها با کابل‌های USB تایپ C کار می‌کند. این یعنی شما می‌توانید با تهیه تنها یک کابل، هر دو دستگاه گوشی اندروید و لپ تاپ خود را با سرعت بالا شارژ کنید. افزون بر گوشی‌های پیکسل گوگل، گوشی های گلکسی سامسونگ هم از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

چطور استاندارد شارژ سریع دستگاه را متوجه شویم؟

ما تا به این‌جا حرف‌های زیادی را درباره استانداردهای شارژ سریع بازگو کردیم، با این حال جزئیات بیشتری هم وجود دارند، اما نیازی به گفتن آن‌ها نیست و این سوال مطرح می‌شود که اصلاً همه این موارد چه معنایی برای شما دارند؟ شما چطور می‌توانید استاندارد پشتیبانی شده در دستگاه خود را پیدا کرده و کابل مناسب با آن را انتخاب کنید؟

یک خبر خوب برای شما داریم: واقعاً‌ نیاز نیست که نگران انتخاب اشتباه این استانداردها باشید، حداقل از این لحاظ که شاید آسیبی به گوشی شما برسد. اتصال یک کابل غیرسازگار با استاندارد دستگاه شما، قرار نیست آن را منفجر کند! گوشی‌های هوشمند به فاکتورهای احتیاطی مجهز هستند تا مطمئن شوند که فرایند شارژ به خوبی و با امنیت کامل انجام می‌شود.

با این حال، اگر می‌خواهید گوشی خود را با سریع‌ترین سرعت ممکن شارژ کنید، باید کابل مناسب را برگزینید. همان‌طور که بالاتر هم چندین بار اشاره کردیم، به این منظور بهتر است از کابلی استفاده کنید که همراه گوشی شما عرضه می‌شود. اگر در صفحه قفل یا یک اعلان، عبارت Fast Charging به شما نمایش داده شود، کابل مناسبی را به گوشی متصل کرده‌اید.

برخی از گوشی‌های مدرن اندروید مانند محصولات سامسونگ، همراه شارژر به بازار عرضه نمی‌شوند. در این مواقع، بهتر است مستقیماً به سراغ پیدا کردن شارژها و کابل‌های سازگار بروید. فروشگاه آنلاین تولید کنندگان موبایل گزینه مناسبی برای خرید لوازم جانبی این چنینی است که متاسفانه اغلب آن‌ها درون ایران خدمات‌دهی ندارند.

نتیجه این است که پیش از خرید هر محصولی به‌خصوص در ایران،‌ تحقیقات کاملی را انجام دهید. فروشندگان معتبر، محصولات دارای گارانتی و یا در صورت امکان، نمایندگی‌ها بهترین گزینه برای خریداری شارژر و کابل سازگار با دستگاه شما هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید