گزارش آمار آلودگی سایبری یک سال اخیر در کشور؛ آلودگی ۷۶ میلیون IP - تکفارس 
گزارش آمار آلودگی سایبری یک سال اخیر در کشور؛ آلودگی ۷۶ میلیون IP - تکفارس 

گزارش آمار آلودگی سایبری یک سال اخیر در کشور؛ آلودگی ۷۶ میلیون IP

مهدی ملکی
۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - 09:52
هک

سامانه رصد مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (فعال در زمینه سایبری) آمار آلودگی یکسال اخیر کشور را اعلام کرد. طبق این گزارش بیش از ۱۲۸ میلیون بات و ۷۶ میلیون IP آسیب پذیر در سال ۹۹ شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی سامانه رصد مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (مرکز) که بر مبنای یافته‌های مرکز تخصصی آپای دانشگاه صنعتی اصفهان به دست آمده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ میلیون آلودگی در یک سال اخیر در شبکه سایبری کشور شناسایی شده است. این میزان آلودگی از مجموع تعداد بات های گزارش شده و نیز آدرس‌های IP آسیب پذیر به دست آمده است.

آمار آلودگی سایبری یک سال اخیر در کشور

مرکز ماهر نمودار تعداد IPهای کشور که برای آن‌ها گزارش آلودگی در ۱۲ ماه اخیر ثبت شده را منتشر کرده است. بات نت (Botnet) شبکه‌ای از چندین کامپیوتر است که مخفیانه و بدون اطلاع صاحبانشان، توسط یک بات مستر (Bot Master) برای انجام فعالیت‌های مخرب و اغلب حملات DDoS یا ارسال ایمیل‌های هرزنامه تحت کنترل گرفته شده است.

مطالب مرتبط:

این نمودار تعداد بات های گزارش شده در یک سال اخیر در کشور را نشان می‌دهد که بر اساس آن در آذرماه بیشترین گزارش آلودگی از نوع بات و در شهریورماه نیز کمترین گزارش اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع بیش از ۱۲۸ میلیون آلودگی از بات در فضای سایبری کشور در سال ۹۹ شناسایی شده است.

در همین حال مشاهده آسیب‌پذیری (Vulnerability) در آدرس IP به معنی ضعف در روش‌های امنیتی سیستم، کنترل‌های داخلی یا پیاده‌سازی است که می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در این نمودار منحنی distinct تعداد IPهایی را نشان می‌دهد که برای آن‌ها حداقل یک مورد گزارش آسیب پذیری ثبت شده و منحنی total مجموع کل آسیب پذیری‌های این IP ها را نمایش می‌دهد.

آمار آلودگی سایبری یک سال اخیر در کشور

این گزارش نشان می‌دهد که در مجموع طی یکسال گذشته بیش از ۷۶ میلیون آدرس IP آسیب پذیر در کشور شناسایی شده است. بر این اساس در تیرماه ۹۹ بیشترین میزان شناسایی آدرس اینترنتی آسیب پذیر و در دی ماه کمترین میزان آدرس IP به ثبت رسیده است.

مرکز ماهر در خصوص فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نیز گزارش میزان آلودگی سایبری کشور را منتشر کرده که بر مبنای آن در مجموع ۴ میلیون و ۷۸۴ گزارش از آسیب پذیری IP و شناسایی بات در یک ماه به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.