شیائومی بیشترین افزایش سهم بازار در سال ۲۰۲۰ را داشته است - تکفارس 
شیائومی بیشترین افزایش سهم بازار در سال ۲۰۲۰ را داشته است - تکفارس 

شیائومی بیشترین افزایش سهم بازار در سال ۲۰۲۰ را داشته است

مهدی حلوائی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - 17:55
شیائومی

براساس گزارش IDC، تعداد گوشی‌های ارسالی به اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) در سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا به کمترین میزان خود در ۶ سال اخیر رسیده بود. تعداد ۳۴۵ میلیون واحد گوشی هوشمند به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای این مناطق ارسال شده بود که کاهش ۴٫۲ درصدی آن را نشان می‌دهد. اروپا با دریافت ۱۹۵ میلیون واحد گوشی هوشمند، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، با افتی ۴٫۹ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین این آمار برای قاره‌های آفریقا و خاورمیانه ۸۲ میلیون واحد بوده که نشان از کاهش ۳ درصدی آن داشته است. براساس این آمار، شرکت شیائومی شاهد افزایش ۶۶ درصدی سود سالانه‌ی خود بوده است.

شیائومی بیشترین سود و هوآوی بیشترین ضرر را تجربه کرده است

مارتا پینتو، رییس بخش تحقیقات IDC اعلام کرده است:

کاربران اروپایی پس از تعطیلی فروشگاه‌ها، خریدهای خود را به‌صورت آنلاین انجام دادند. بازار گوشی‌های هوشمند نتوانست مانند بازار کامپیوتر رشد داشته باشد با این حال، افراد بیش از همیشه به ارزش گوشی‌های هوشمند در دوران قرنطینه پی بردند.

براساس گزارش IDC، میانگین قیمت گوشی‌های اندرویدی در اروپا با کاهشی ۸٫۵ درصدی به ۲۷۸ دلار رسید. بااین حال میانگین قیمت گوشی‌های آیفون در اروپا به ۸۹۴ دلار رسید. اپل در سال ۲۰۲۰ بسیار موفق ظاهر شد و بهترین سه ماهه آخر سال خود را در  این سال تجربه کرد.

با وجود کاهش ۱۵٫۹ درصدی میزان فروش نسبت به سال ۲۰۱۹، شرکت سامسونگ به عنوان برترین برند گوشی‌سازی در EMEA شناخته شد. سهم بازار شرکت سامسونگ در سال پیش از ۳۲٫۹ درصد به ۲۸٫۹ درصد کاهش یافت.

جدول IDC

این شرکت موفق شد تا تعداد ۹۹٫۷ میلیون واحد ارسالی به EMEA داشته باشد و از این نظر، شرکت اپل با ۵۳ میلیون واحد ارسالی را شکست بدهد. اپل در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی درآمد سالانه‌‌ی خود بود و توانست ۱۵٫۴ درصد از سهام بازار را به‌دست بیاورد.

شرکت ترنشن (Transsion) توانست ۴۷ میلیون واحد گوشی هوشمند را برای منطقه‌ی EMEA ارسال کند و با ۱۳٫۹ درصد از سهام بازار، نسبت به سال ۲۰۱۹ پیشرفت ۳۱ درصدی داشته باشد.

شرکت‌های شیائومی و هوآوی در رتبه‌های چهارم و پنجم لیست قرار گرفتند و به ترتیب بیشترین و کمترین درآمد سالانه را به خود اختصاص دادند. شرکت شیائومی با رشد ۶۶ درصدی توانست ۴۱ میلیون واحد ارسالی داشته باشد و هوآوی نیز با افتی ۳۵ درصدی توانست تعداد ۴۴ میلیون واحد گوشی هوشمند را برای EMEA ارسال کند. این در حالی است که شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۹ موفق به ثبت ۶۸ میلیون واحد ارسالی شده بود.

عملکرد ضعیف شرکت هوآوی به دلیل تحریم‌شدن این شرکت توسط آمریکا و عدم دسترسی به زنجیره‌ی تامین این کشور برای دومین سال پیاپی است. در پی این تحریم، شرکت‌هایی که در ساخت پرازنده‌ها از فناوری آمریکایی استفاده می‌کردند، اجازه‌ ارسال پردازنده به شرکت هوآوی را نداشتند. در حال حاضر، شرکت شیائومی جایگاه هوآوی در بازار را به‌دست آورده است و شرکت سامسونگ نیز در اروپا، یکه‌تاز بازار گوشی‌های هوشمند است.

5G

انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی شاهد افزایش تعداد واحدهای ارسالی به اروپا باشیم. در حال حاضر، شرکت‌های دیگر در حال رقابت برای به‌دست آوردن جایگاه شرکت هوآوی در بازار گوشی‌های هوشمند می‌باشند. پس از تحریم‌شدن توسط کشور آمریکا، شرکت هوآوی تصمیم گرفت تا برند آنر را به فروش برساند و از آسیب‌دیدن آن توسط تحریم‌ها جلوگیری کند. هوآوی برند آنر را به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار به فروش رساند.

IDC شیوع کووید ۱۹ را عامل اصلی عدم رشد گوشی‌های ۵G می‌داند. فروش این گوشی‌ها تنها ۰٫۱ از میزان فروش کلی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ بوده است. عرضه‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ در سه ماهه‌ی چهارم سال گذشته، باعث افزایش فروش گوشی‌های ۵G شده بود.

براساس پیش‌بینی‌های IDC، یک چهارم از تعداد گوشی‌های ارسالی در سال ۲۰۲۱ به فناوری  ۵G مجهز خواهند بود و این یعنی ۲۵ درصد از سهم بازار در اختیار گوشی‌های ۵G خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.